Wroclavia – dworzec czy sklepy
Data dodania: 15.07.2015 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 15.07.2015 Czas czytania: ~ 3 min
Wroclavia powstanie w miejscu wyburzonego dworca PKS przy ulicy Suchej we Wrocławiu. Składać się będzie z liczącej 70 tys. m2 powierzchni handlowej oraz podziemnego dworca autobusowego. Budynek, do tej pory służący pasażerom dalekobieżnych autobusów został rozebrany.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Filharmonia Folkloru w Zbąszyniu
Wroclavia nie będzie pierwszym tego typu przedsięwzięciem w Polsce – wprost przeciwnie, mimo słyszanych z wielu stron głosów krytycznych, kolejne dworce w polskich miastach zamieniają się w centra handlowe. Najgłośniejszymi są oczywiście dawny dworzec w Poznaniu http://www.sztuka-architektury.pl/index.php?ID_PAGE=35944 i Katowicach; jednym z pierwszych był dworzec w Krakowie, zamieniony w Galerię Krakowską, w której trudno znaleźć ukryte między sklepami wejścia na perony. W podobnym stylu zmienia się teraz dworzec w Sopocie http://www.sztuka-architektury.pl/index.php?ID_PAGE=40795, choć tu inwestor obiecuje więcej rozmaitych funkcji oraz klarowny układ przestrzenny. Jak będzie, zobaczymy.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Wyniki konkursu na wizję dla fabryki FSO
Wroclavia ma zacząć działać pod koniec 2017 roku. Powstanie tu 200 sklepów, powierzchnie biurowe i usługowe oraz kino z 20 salami. Pasażerowie PKS, aby się dostać do autobusu, będą musieli zejść na poziom -2. kasy biletowe mają być jednak zlokalizowane na parterze budynku, łatwo więc jest przewidzieć, że podobnie jak w innych tego typu realizacjach, niełatwo je będzie odnaleźć wśród sklepów. Trudno oprzeć się wrażeniu, że tak jak w Poznaniu, Krakowie czy Katowicach, tak i tu funkcje dworcowe zostaną „na siłę” wciśnięte w budynek handlowy.
Wroclavia ma mieć elewacje, obłożone płytami z tworzywa podobnego do tego, z jakiego buduje się samoloty i jachty. Mają być one też iluminowane. Ekologiczną „ciekawostką” mają być ule dla pszczół na dachu budynku oraz domki dla ptaków, zawieszone na ścianach.
Wroclavia krytykowana jest nie tylko za to, że w najmniejszym stopniu służyć będzie pasażerom PKS, dla których istniał dotychczasowy budynek. Powierzchnia, udostępniona pasażerom w nowym obiekcie będzie najprawdopodobniej za mała na potrzeby dworca. Będzie więc ciasno i niewygodnie. Urbaniści oraz mieszkańcy obawiają się wzmożonego ruchu samochodowego – kliencki centrum handlowego będą powodować korki na okolicznych ulicach. Każde centrum handlowe „zabija” też lokalny handle, małe sklepy nie wytrzymują konkurencji dużych sieci. Nawet jeśli Wroclavia odznaczać się będzie atrakcyjną bryłą, niesie ze sobą więcej zagrożeń niż korzyści. Oby najgorsze wizje się nie spełniły...
Budynek handlowo-usługowy z dworcem PKS
Lokalizacja: ul. Sucha, Wrocław
Inwestor: Wood sp. z o. o (Unibail-Rodamco)
Projektanci: IMB Asymetria
Wykonawca: Warbud
Początek realizacji: I kwartał 2015
Planowane oddanie do użytku: IV kwartał 2017
Powierzchnia użytkowa: ok. 70 tys. m2
Źródło ilustracji: www.wroclaw.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Projekt "Dom w Katowicach I" autorstwa pracowni DD Architekci to przykład połączenia minimalistyczne ...
Zakończyła się budowa deweloperskiego budynku mieszkalnego na rogu ulic Zachodniej i Więckowskiego w ...
Społeczeństwo polskie należy do grupy najszybciej starzejących się społeczeństw europejskich, zajmu ...
Już 10 maja zostanie oficjalni...
W bezpośrednim sąsiedztwie bar...
Znamy wyniki głosowania intern...
Architektura czasów PRL wzbudz...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz