Szkoła dla ludzi - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Szkoła dla ludzi

 

Czas czytania: ~3 min


SLw6P3r1JzHYFRmUmL5N1XmRsuTaMOLABOLgCweB4BPQjmYds94Kvuxo60zH_szkola2ok.jpg
Jedną z trzech równorzędnych nagród pierwszego stopnia w konkursie o Nagrodę Ministra Infrastruktury zdobyła warszawska pracownia Bulanda, Mucha – Architekci. Ich projekt rozbudowy i modernizacji Zespołu Szkół nr 2 przy ul. Żeromskiego w Konstancinie Jeziornej zdobył uznanie prostą formą, wpisującą się w kontekst miejsca – zadrzewioną działkę i okoliczne zabytkowe wille oraz nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi, uwzględniającymi uwarunkowania konserwatorskie. Projekt zespołu: Andrzej Bulanda, Włodzimierz Mucha, Ilona Bitel, Jacek Chyrosz, Jarosław Ptaszyński, Sebastian Tabędzki, został wybrany w konkursie rozstrzygniętym w 2004 r. Mierząc się z konkursowym zadaniem, architekci postawili sobie za cel stworzenie otwartej szkoły, której program funkcjonalny będzie atrakcyjny zarówno dla uczniów i nauczycieli, jak i okolicznych mieszkańców. Chcieli również do minimum ograniczyć konieczną wycinkę drzew, w związku z czym nowemu segmentowi, mieszczącemu część dydaktyczną i wielofunkcyjną salę sportową, nadali formę niewielkiego budynku dobrze wpisującego się w otoczenie. Działka, na której znajduje się szkoła, została podzielona na kilka stref funkcjonalnych, tworzących układ pasowy. Wyodrębnione są sektory: wejścia głównego, zaplecza i parkingów z dojazdem gospodarczym, ogrodu dydaktycznego, boisk leśnych, wejścia do sali sportowej z pergolą i parkingiem rowerowym, placu zabaw oraz forum szkolnego. Forum to jest najważniejszym elementem kompozycyjnym całego kompleksu. Pełni ono funkcję głównego wejścia na teren szkoły, a także służy jako miejsce odpoczynku, apeli szkolnych i imprez plenerowych. Bazą dla kompozycji zabudowy były dwie prostopadłe osie: stara – istniejącej szkoły i nowa – wejściowa, przecinające się w holu wejściowym. Prosta bryła dobudowanego segmentu poprzedzona jest drewnianym pawilonem wejściowym, mieszczącym portiernię. Do nowego budynku prowadzą dwa wejścia – główne, umieszczone w podcieniu południowej elewacji oraz połączone bezpośrednio z salą sportową. Elewacje dobudowanego obiektu mają kompozycję pasową, która optycznie zmniejsza budynek, a także, kontrastując z pionami pni drzew, podkreśla leśny charakter działki. Ich jasną okładzinę urozmaicają nieregularnie rozmieszczone, ciemniejsze pola pokryte drewnem, zaś w górnej i dolnej części – szklane pasy. Mieszcząca się w dobudowanym obiekcie duża sala sportowa została zagłębiona poniżej poziomu gruntu. Dzięki temu znajduje się na takim samym poziomie jak ta w starym obiekcie, pełniąca teraz funkcje sali pomocniczej i widowiskowej. Towarzyszące nowej sali trybuny na 200 osób są składane, co umożliwia wykorzystanie zajmowanej przez nie powierzchni jako magazyn sprzętu. Zespół dydaktyczny znalazł się w trzecim skrzydle budynku, które może funkcjonować niezależnie od szkoły. Starą i nową część zespołu łączy piętrowy hol z windą. Nad nim ulokowano tzw. zespół towarzyszący, mieszczący pokoje gościnne, pokoje trenerów, salę konferencyjną, szatnie, garderoby oraz bar i toalety. Elementem projektu była również modernizacja istniejącego budynku szkolnego. Ingerencja w jego strukturę została ograniczona do minimum – przeprowadzono korektę dachu nad salą gimnastyczną, remont elewacji stanowiącej część nowego holu wejściowego a także, ze względu na wprowadzenie windy, zmieniono układ wykusza okiennego. Z istniejących zabudowań wyburzono jedynie komórki i garaże znajdujące się w południowej części działki. Cały zespół przystosowano również dla osób niepełnosprawnych, wprowadzając zewnętrzne rampy wjazdowe, windy, a także szatnie i toalety. Ważnym aspektem projektu zespołu Andrzeja Bulandy i Włodzimierza Muchy jest otwarcie szkoły dla okolicznych mieszkańców. Układ wnętrz zapewnia niezależne od programu szkoły funkcjonowanie części sportowej i nowych sal dydaktycznych, w których mogą się odbywać kursy językowe czy zajęcia popołudniowe dla mieszkańców Konstancina. Materiały udostępniło biuro Bulanda, Mucha – Architekci.
pZldfzPorRYMhKDv2hVS3Oe9jUIM5ZSnQOsiF6uh9jrCISMQyZFjUFiY3yEM_szkola3ok.jpg
u1c8u6lDdGzwnPnVljn1V33F8bKPqakc0BYJuudq4oMel5RZBTRXNsqMDRQe_szkola9ok.jpg
JLnp10pl2bs2w20Rh8iERiQHyfYq8GD6LOMPloeNuqHMt519nyEMapLbTVRn_szkola11ok.jpg
OmCc0JUTvPeMQ9xdAXCShTzfpY6T4jx6oTtUSVLgWCWhQmjDe1BSpjz89QyV_szkola13ok.jpg
7s11RCzvHSJH8hQ3O0NTAMQzlJtiGRRBF3GHlF99XHZx4cyppdYtc5SVeMub_szkola14ok.jpg
WjrimwD7oDg6UFHelDIglLpQRuCeY3As15XFX2hzOQDZy9gLojWh8JETVZV2_szkola16ok.jpg
QQ00KliTBwZYliltv00bu6mWzzXYmaPG2Ympyb9b0NwqFYZovJny09RxayeC_szkola15ok.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Najlepsza architektura Małopolski
Najlepsza architektura Małopolski

Nagroda Województwa Małopolskiego im. Stanisława Witkiewicza – to konkurs architektoniczny organizow ...

Dom Zerokosztowy - prezentacja online
Dom Zerokosztowy - prezentacja online

Nowe realizacje to już stały cykl prezentacji online organizowany przez Grupę Sztuka Architektury. T ...

Webinarium Schüco: Architektura bez barier – demografia czy potrzeba?
Webinarium Schüco: Architektura bez barier – demografia czy potrzeba?

Architektura bez barier to temat kolejnego webinarium architektonicznego firmy Schüco, które odbędzi ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera