Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Abu Dhabi - nowa wyspa

 

Czas czytania: ~ 7 min


qnJlXPA1UKZc6FcRgTIMOzujBoNFCByZg8BqXpULvFWTjxTHoKQwRSO9wOXl_zaha1.jpg
W Zjednoczonych Emiratach Arabskich, kraju wielkich ambicji i głębokich kieszeni, powstał projekt budowy śmiałej, wartej wiele miliardów dolarów, dzielnicy kulturalnej, jakiej jeszcze nie widział świat arabski. Powstanie ona na wyspie znajdującej się przy nabrzeżu stolicy - Abu Dhabi. Projekt centrum obejmuje trzy muzea zaprojektowane przez słynnych architektów: Franka Gehry'ego, Jeana Nouvel'a i Tadao Ando, oraz rozległe, przypominające statek kosmiczny, Centrum Sztuk, zaprojektowane przez Zahę Hadid. Budynek Gehry'ego będzie oddziałem Muzeum Guggenheima, ze sztuką współczesną, natomiast budynek zaprojektowany przez Nouvel'a pomieści muzeum ze sztuką klasyczną, i prawdopodobnie stanie się przyczółkiem paryskiego Luwru. Budowla Ando będzie natomiast siedzibą Muzeum Morskiego ukazującego historię Zatoki Arabskiej. Projekt obejmuje również Muzeum Narodowe oraz przestrzeń wystawową zmienianą co dwa lata, składającą się z 19 pawilonów zaprojektowanych przez architektów o mniejszym dorobku. Pawilony będą ciągnęły się wzdłuż kanału przecinającego wyspę. Zaplanowano również budowę szkół plastycznych i Akademii Sztuk Pięknych. Jako całość, projekt - znany jako Dzielnica Kulturalna Wyspy Saadiyat - ma stworzyć przestrzeń wystawową, której zadaniem jest przekształcić to brzydkie kiedyś miasto pustynne nad Zatoką Perską w międzynarodową stolicę sztuk pięknych i atrakcję turystyczną. Konsultanci przewidują, że jeśli budowa zakończy się zgodnie z planem w przeciągu następnych dziesięciu lat, będzie to największe istniejące na świecie przedsięwzięcie, poświęcone wyłącznie sztuce i kulturze. Fantazja i rozmach Częściowo zadziwiająca, częściowo kontrowersyjna dzielnica jest elementem dużo większego projektu, wartego 27 mld dolarów, który obejmuje zabudowę pozostałej części wyspy. Mają tam powstać hotele, obiekty turystyczne, pola golfowe i wille mogące pomieścić ponad 125 tys. osób. Projekt muzeum pokazany na wystawie, którą odwiedzili dygnitarze i przedstawiciele przywódców Zjednoczonych Emiratów Arabskich, to uderzające odejście od dotychczasowej przytłaczającej zabudowy Abu Dhabi, składającej się głównie z betonowych domów z lat 70-tych, opartej głównie na nowoczesnym stylu wieżowców ze szkła i stali. Ponieważ wyspa Saadiyat wciąż nie jest zamieszkała, architekci musieli stawić czoła wymaganiom estetycznym i kontekstualnym "tabula rasa". Wyzywające budynki, niektóre bogate w kolory i formy, inne mocno formalistyczne, mają jeden aspekt wspólny: trudno byłoby zbudować je wszystkie w jednej dzielnicy w jakimkolwiek innym miejscu. - To puste miejsce w kraju pełnym zasobów - mówi Gehry, który pojawił się na wystawie, aby pokazać swój model Muzeum Guggenheima w Abu Dhabi. - To prawdziwa okazja dla świata sztuki i kultury, nie do zrealizowania nigdzie indziej, ponieważ na pustyni powstaje enklawa bez kontekstualnych ograniczeń miejskich. Nie podano szacunkowych kosztów budowy, ale pewne jest, że przekroczy ona setki milionów dolarów. Trzy oblicza trzech muzeów Dla oddziału Muzeum Guggenheima w Abu Dhabi Gehry przewidział strukturę zajmującą 97,54 metrów sześciennych, w tym 12,0774 metrów sześciennych przestrzeni wystawowej skoncentrowanej wokół różnych galerii - przestrzeń większa niż w oddziale Muzeum Guggenheima w Bilbao w Hiszpanii, które kosztowało około 100 mln dolarów. Oddział muzeum w Abu Dhabi będzie swoistym zlepkiem znajdujących się w nieładzie bloków, szklanych arkad i otwartych przestrzeni. Jego środek stanowić będzie pusty dziedziniec, który okalać będą galerie - ułożone jedna nad drugą. Te z kolei otoczone będą przez kolejne, nieco większe galerie. Będzie też trzeci pierścień galerii o surowej formie typowej dla przestrzeni industrialnej, z widocznym systemem oświetlenia i mechaniki. Projekt klasycznego muzeum wchodzi w dialog z otoczeniem nawiązując do odkopanego stanowiska archeologicznego z jednopokojowymi budynkami umieszczonymi wzdłuż promenady. Kompleks pokryty będzie masywną przezroczystą kopułą z wyrytymi wzorami pozwalającymi na prześwit rozproszonego światła. Muzeum morskie Ando, swoją odblaskową powierzchnią górującą nad morzem i lądem oraz przypominającym statek wnętrzem ze swobodnie unoszącymi się pokładami nawiązuje do morskiej historii Emiratów. Centrum sztuk Hadid, które przypomina częściowo statek kosmiczny, częściowo żywy organizm, zawierać będzie scenę muzyczną, salę koncertową, operę i dwa teatry, z czego jeden będzie w stanie pomieścić prawie 6.300 widzów. Przezroczyste i przestrzenne centrum unosić się będzie nad lazurowymi wodami Zatoki Perskiej. - Inspirację czerpałam z natury i architektury organicznej; to budowla o płynnych kształtach o bardzo dobrej akustyce - twierdzi Zaha Hadid. Abu Dhabi kontra Dubaj Szejk Abu Dhabi wymarzył sobie to porywające centrum kulturalne pod koniec 2004 roku, jako jeden z serii wielu projektów mających przyciągnąć turystów do emiratu, który jest najbogatszy z siedmiu w konfederacji Zjednoczonych Emiratów Arabskich, ale zwykle pomijany przez turystów przyciąganych przez pobliski Dubaj. Emirat ma zamiar przeznaczyć pieniądze uzyskane ze sprzedaży ropy na rozwój i modernizację infrastruktury, po latach ograniczonych możliwości rozbudowy. Rada turystyki Abu Dhabi nalega, aby nie próbować tworzyć kolejnego Dubaju, ale uzupełnić go w zakresie innych form rozrywki. - Strategia polega na tym, żeby Dubaj utrwalił swoją renomę jako atrakcja turystyczna, a Abu Dhabi uzupełnił to, co oferuje Dubaj - mówi Barry Lord, prezydent Lord Cultural Resources - firmy, która pomogła w stworzeniu projektu kulturalnego. - Turyści nastawieni na kulturę są zamożniejsi, starsi, lepiej wykształceni i wydają więcej pieniędzy. Z ekonomicznego punktu widzenia to ma sens. Firma zajmująca się rozwojem turystyki i inwestycjami w Abu Dhabi ogłosiła w zeszłym roku zgodę na budowę w Abu Dhabi oddziału Muzeum Guggenheima. Ostatnio osiągnięto również porozumienie w sprawie wypłaty 1 mld dolarów za wypożyczenie nazwy, dzieł sztuki oraz ekspertyzy paryskiego Luwru dla mającego powstać na wyspie muzeum. We Francji wzbudziło to gwałtowny protest przeciwko sprzedawaniu się kraju dla tego, kto da więcej. Przedstawiciele władz emiratu odpowiedzialnych za turystykę podkreślają jednak, że nie jest to decyzja ostateczna. Barry Lord zwrócił uwagę, że projekt dotyczący sztuki rozwija się mimo zaburzonej sytuacji politycznej na Bliskim Wschodzie. - Wszyscy tutaj mają świadomość, że projekt może zmienić klimat kulturalny w całym regionie - mówi Lord. - Mieć możliwość obcowania z kulturą na najwyższym światowym poziomie na miejscu robi różnicę. Kulturalny Bliski Wschód Po wzroście zapotrzebowania na ropę w latach 70. i 80., kiedy to nie zawsze w rozsądny sposób inwestowano uzyskane dochody, zarządcy Zatoki Perskiej koncentrują się obecnie na wydawaniu nadwyżek na projekty infrastrukturalne i rozwój budownictwa. Nowa generacja przywódców na obszarze Zatoki, zwłaszcza w emiratach, gdzie nowy władca rozpoczął rządy dopiero pod koniec 2004 roku, i gdzie większość ministrów wciąż ma po 30 lat, odchodzi od tradycyjnych projektów budowlanych, starając się pomóc miastom w osiągnięciu światowego poziomu. Inne kraje Zatoki Perskiej również zwróciły uwagę na rozwój sztuki. W Katarze kończy się budowa najnowszej konstrukcji I. M. Pei, Muzeum Kataru, zbudowanego tuż przy nabrzeżu stolicy Ad-Dauha, w którym znajdzie się zbiór islamskich dzieł sztuki. W Sharjahu, kolejnym emiracie starającym się o miano stolicy kulturalnej regionu Zatoki Perskiej, tamtejsze Muzeum Sztuki wciąż poszerza swoją kolekcję i planuje swoje ósme biennale. Nawet Dubaj buduje Wioskę Kulturalną, wraz z budynkiem opery - również zaprojektowanej przez Hadid - oraz innymi instytucjami kulturalnymi. - Tu chodzi nie tylko o turystykę; lecz również o globalny wymiar kulturowy - mówi Mubarak Muhairi, dyrektor generalny oddziału odpowiedzialnego za rozwój turystyki w Abu Dhabi. - Wierzymy, że najlepszym środkiem do przekraczania granic jest sztuka. A ten region ma duże zapotrzebowanie na takie inicjatywy artystyczne.
ACVTmTjVWSVBr1kfh3DxaeVP6s698tR9euN3moc2MDM2ImXkR2zoXIjMTHMU_arabgehry.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Dom Las – architektoniczna oda do natury i kaszubskiej tradycji
Dom Las – architektoniczna oda do natury i kaszubskiej tradycji

Na siedmiohektarowej działce w Pogorzelicach koło Lęborka powstał niezwykły projekt architektoniczny ...

Dom Trójniak – funkcjonalna architektura na granicy miasta i gór
Dom Trójniak – funkcjonalna architektura na granicy miasta i gór

Dom Trójniak, zlokalizowany w malowniczym krajobrazie południowych obrzeży Krakowa, to projekt autor ...

Archicad 28 – Inteligentne rozwiązania projektowe. Webinarium architektoniczne.
Archicad 28 – Inteligentne rozwiązania projektowe. Webinarium architektoniczne.

W październiku 2024 ukazała się najnowsza wersja oprogramowania Archicad28. To nic innego jak inteli ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Wnętrza
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera