Dziura Bałki - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dziura Bałki

 

Czas czytania: ~4 min


OARyA1GcPleZ2aW5U3i7HPWrbkRdVv22cPp0JJTbZ2zgahlrIhbu2yzViQIj_balka-tate-modern.jpg
Jeszcze do 5 kwietnia w Tate Modern można oglądać pracę Mirosława Bałki – „How It Is” („Jak to jest”). Zaproszenie Bałki – jako dziesiątego z kolei artysty – do stworzenia artystycznej instalacji w Hali Turbin – było jednym z najważniejszych wydarzeń ubiegłego roku w polskiej kulturze. Tym ważniejszym, że polski artysta zebrał niemal same pochlebne oceny. „The Times” stwierdził nawet, że praca polskiego rzeźbiarza jest najlepszą, jaka do tej pory została pokazana w Hali Turbin.

Umieszczony na dwumetrowych palach kontener ma 13 metrów wysokości i 30 metrów długości, a jego wewnętrzne ściany obite są aksamitem. Goście mogą przejść pod nim, słuchając odgłosów kroków dobiegających z wnętrza, albo wejść przez rampę do środka, gdzie czeka na nich czarne jak smoła wnętrze.

„Czarna otchłań” jaką stworzył Bałka, to konstrukcja z pogranicza rzeźby i architektury – potężna, stalowa skrzynia, w której zwiedzający zostają pozbawieni kontaktu z otaczającą rzeczywistością, znajdując się w tajemniczej, pozbawionej punktów odniesienia przestrzeni. W swojej pracy Bałka skupia się na jej zmysłowym odbiorze: „Wewnątrz instalacji wyostrzają się zmysły. Słychać jedynie echo kroków i czuć aksamitny dotyk ścian”. W ten sposób, „How It Is” tworzy doświadczenie przestrzeni – zarówno indywidualne, jak i wspólne, wynikające ze świadomości obecności innych – budowane za pomocą szerokiego zakresu doznań: dźwięków, kontrastu światła i cienia, emocji. Przestrzeń staje się tu namacalna, gęsta, osacza, przyprawiając o atak klaustrofobii.

Instalacja eksploruje wiodące tematy sztuki Bałki – pamięć, utrwalanie śladów oraz wątek Holocaustu. Aluzje są tu dosłowne – rampa prowadząca do wejścia skrzyni jest nawiązaniem do tej, która prowadziła do warszawskiego getta, a zamknięte wnętrze nawiązuje do wagonów, którymi wywożono Żydów do obozów koncentracyjnych w Treblince czy Auschwitz. Ale można się tu doszukać także odniesienia do sytuacji współczesnych imigrantów i dramatycznych warunków, w jakich podróżują, mając nadzieję na dotarcie do „lepszego świata”. Właśnie dlatego „czarna dziura”, jak nazwał instalację dziennik The Guardian, jest przerażająca i niepokojąca. Ale, co z kolei podkreślił The Times, mimo swoich ponurych, historycznych odwołań, jest jednocześnie piękna.

„How It Is” to kolejny projekt z tzw. Serii Unilever, czyli instalacji przygotowanych przez artystów specjalnie dla Hali Turbin, na zaproszenie kuratorów z Tate Modern. Jej sponsorem jest firma Unilever.
sAQlqppe6AsPpXMY5UDDqmQ9kCeL2LURhznQxeSIEJUyCYJhT7YMWWY5Mp2b_balka-auschwitzwieliczka.jpg
Wystawa Bałki została otwarta 13 października 2009 r. i potrwa jeszcze niewiele ponad miesiąc.

„How It Is” to nie pierwsza przygoda Mirosława Bałki z galerią Tate – w 1995 r. była tam prezentowana jego indywidualna wystawa „Dawn".

Podczas gdy londyńska ekspozycja dobiega końca, na placu Niepodległości w Krakowie można podziwiać inną pracę Bałki – „AuschwitzWieliczka”, przygotowaną dla czerwcowego Festiwalu Sztuk Wizualnych Art Boom. To pierwsza stała rzeźba tego artysty zrealizowana w przestrzeni publicznej w Polsce. Również w tym przypadku Bałka zmusza widzów do przejścia przez wykreowaną przez siebie przestrzeń – 17-metrowy, betonowy „tunel” o wysokości i szerokości 2,5 metra, w którego suficie wycięty został tytułowy napis. „AuschwitzWieliczka” to wynik refleksji na temat postępującego spłycania kultury popularnej. Jego symbolem stała się oferta jednego z krakowskich biur podróży, które przyciąga turystów obietnicą, że „w ciągu ośmiu godzin będą mieli możliwość zwiedzenia obozów zagłady Auschwitz i Birkenau, a następnie – przepięknych kopalń soli w Wieliczce, zwiedzanie których dostarcza wspaniałej rozrywki". Auschwitz i Wieliczka zlewają się w jedną atrakcję turystyczną, swojego rodzaju „Polskę w pigułce”. Prezentowana na pl. Niepodległości praca docelowo stanie przy ulicy Lipowej, przed budowanym Muzeum Sztuki Współczesnej na Zabłociu.

Podepnij swój artykuł

tagi

Projekt domu dla rodziny, która lubi być razem
Projekt domu dla rodziny, która lubi być razem

Grzegorz Dutka i Szymon Wróblewski z pracowni ZOBA Architekci są odpowiedzialni za projekt architekt ...

Webinarium Knauf: Izolacyjność akustyczna. Laboratorium a rzeczywistość.
Webinarium Knauf: Izolacyjność akustyczna. Laboratorium a rzeczywistość.

Hałas dopada nas wszędzie, na ulicy, w pracy, w szkole, w urzędzie, a nawet we własnym domu. Negat ...

Startuje Plebiscyt Polska Architektura XXL 2020 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Startuje Plebiscyt Polska Architektura XXL 2020 - czekamy na zgłoszenia realizacji

To już trzynasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wspólne architektonic ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera