Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dwa w jednym

 

Czas czytania: ~3 min


Kkn76Pwyp0002JDO6CdYRPrueVw0vVO6LGNKFx1wHleF5oaqVgjMvQ4TSC7D_paw9.jpg
Pawilon "Wyspiański 2000" został otwarty w czerwcu 2007 roku. Jego całkowita powierzchnia wynosi 644 mkw. Od tamtego czasu zdążył wpisać się w tkankę Krakowa. Luka, która przez wiele lat "straszyła" w tamtym miejscu, została wypełniona budynkiem, który nie konkuruje z otoczeniem. W przypadku Krakowa ta cecha jest oceniana bardzo pozytywnie ze względu na dbałość o zachowanie jednolitości historycznej tkanki miejskiej. Założenia projektantów Budynek wypełnia lukę w średniowiecznej tkance miejskiej, która była rezultatem rozbiórki domu "Pod Lipką" mieszczącego się na rogu ul. Grodzkiej i placu Wszystkich Świętych. Jest to wyjątkowa lokalizacja ze względu na to, że jest częścią traktu królewskiego, prowadzącego od Rynku Głównego do Wawelu. Budynek miał znaleźć się więc w otoczeniu zabytków architektury pochodzących z różnych epok. Nad placem Wszystkich Świętych unosi się duch Wyspiańskiego: obecny jest w witrażach i malowidłach ściennych pobliskiego kościoła Franciszkanów i w Bazylice Mariackiej. Głównym zadaniem projektowym było więc skonstruowanie odpowiedniego połączenia funkcji i formy oraz odniesień do historycznego otoczenia. Dwie najważniejsze funkcje budynku to biuro informacji turystycznej oraz miejsce zaprezentowania witraży Wyspiańskiego. Każda z nich wymagała przestrzeni zupełnie innego typu. Witraże powinny być eksponowane w wysokiej, spokojnej, ciemnej przestrzeni, zaś publiczna przestrzeń informacyjna powinna być otwarta i czysta: obie powinny być dobrze oświetlone i dostarczać dobrego widoku na plac Wszystkich Świętych i niedaleko położony budynek Urzędu Miejskiego. Potrzebne było rozwiązanie dla tych wszystkich funkcji, dlatego projektanci wybrali elewację o mobilnym charakterze: zarówno transparentną, jak i zamkniętą. Materiał na elewacji miał wchodzić w dialog z sąsiadującymi budynkami - przede wszystkim z gotyckimi kościołami Franciszkanów i Dominikanów - oba z cegły. Użycie dużych partii szkła - która była konkursową propozycją dla festiwalowego pawilonu - nie zabrzmiałoby w przypadku Pawilony Wyspiańskiego tak dobrze. Projektanci uważali, że nic nowego, ani interesującego nie może być powiedziane przez szklaną elewację w historycznym kontekście. Musieli poszukać bardziej inspirującego i adekwatnego materiału dla elewacji. Wybrali cegłę i piaskowiec, ze względu na to, że były materiałami konstrukcyjnymi Zamku na Wawelu i kościołów gotyckich. Wybór padł na cegłę, ale to zrodziło nowe wyzwania projektowe, które były związane z tym materiałem. Tradycyjna cegła nie byłaby spełnić wymogów projektowych - nie powoduje ona wrażenia transparentności i zamknięcia jednocześnie. Musiała więc zostać poddana transformacji, poprzez nowy sposób jej łączenia. Zaprojektowane zostały specjalne formy cegieł o kształcie trapezoidalnym. Ich prototyp przetestowane zostały w małej manufakturze "Ceramsus" na Śląsku. Cegła zmieniła swój tradycyjny horyzontalny układ w wertykalny i została umieszczona na metalowych prętach, które biegną przez każdą cegłę. Ponieważ potrzebne było stworzenie rodzaju zewnętrznej ruchomej kurtyny, zbudowane zostały żaluzje z ceglanych "paciorków". Zewnętrzna ceglana ściana może być więc otwierana i zamykana w zależności od potrzeb. Także pozycja każdej cegły może być indywidualnie regulowana. Mając taki system do dyspozycji i posiadając pełną gamę kolorów typowej średniowiecznej cegły (od głębokiego fioletu do pomarańczu) projektanci byli zdolni do zbudowania struktury z materiału, który jest i charakterystyczny i zrozumiały w historycznym kontekście. Dziękujemy pracowni architektonicznej Ingarden&Ewy Architekci za udostępnienie materiałów.
VbzIyx8iDyQGmZRCl8AJcVF88shv2VZuDGa4UMKeXLG2HTlKUxuA90WtBHwn_pawprzekroj-d-d.jpg
uOm0ftEwQW04YI1k3sSosiIM56GpzWX0n6fSBfoCQhLPHvG2DWitn7alyCyX_pawparter.jpg
PeMe5LUTiP9LNNOlusQ4whlLATxtPGpX5QQmLAZqcZy5q6XUarC2tnyIAKsn_pawpietro1.jpg
iapnmyHLoxOiKmM4aDCKhsht5XhNOq7CnZI7zkEPDSp3Qn3kdIHaojhScJLI_pawilon-wysp-plansza-1.jpg
linxgeAZfDb6T1GscBYWmasBJieW19wZWeQlJWPkQy172glU3yw1DNxS30qs_pawilon-wysp-plansza-2.jpg
ukhkYn6Z0I2Pvdkl9zsjh4VbDR1XrDslMAXPsPc38QXzjtL2HnzgSHcvdblA_paw1.jpg
tPOLmRNmhtN4AQEX860TbaQ3jr5uiPiZxz2USyWIIKPNmVCoPuplgvEZzzgZ_paw4.jpg
nQcKgZlIiVH5RIBMoLxMh8jKL2SzL3EvaOQSrgaHyrq5WWy2y1OA7wPoMiJq_paw6.jpg
CxF4FRbDXpGUdUGb1rGAXUZDhhuGRpdX2Bq36fayMuUBr9NZ4nIJnQzpffnn_paw5.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Urodziny Szybu Krystyna
Urodziny Szybu Krystyna

Budowa wieży wyciągowej szybu Kaiser Wilhelm II na terenie kopalni węgla kamiennego Hohenzollern zak ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera