Jęzor pod nogami - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Jęzor pod nogami

 

Czas czytania: ~2 min


wB9IWFvzGl8ysPqMfTf0RFl055AipjfIXp0aqAs9esyDSvNuTnxzAiAKAABU_kladka-2012.jpg
Potężny, biały jęzor połączy brzegi Ślęzy w pobliżu stadionu piłkarskiego na wrocławskich Maślicach. W rozstrzygniętym właśnie konkursie na projekt pieszo-rowerowej kładki zwyciężyła koncepcja pracowni Kabarowski Misiura Architekci – rzeźbiarska struktura o dynamicznej, organicznej formie, przywołującej skojarzenia ze stylem Zahy Hadid. Budowany na Maślicach stadion-lampion, zaprojektowany przez polsko-niemiecką pracownię JSK Architekci, jest przedsięwzięciem niezwykle prestiżowym i strategicznym dla władz miejskich. Nie dziwi więc, że inwestuje się nie tylko w sam obiekt, ale też jego otoczenie, które do piłkarskich mistrzostw Europy ma nabrać nowego blasku. Jednym z elementów służących podniesieniu jakości przestrzeni publicznej będzie właśnie pieszo-rowerowa przeprawa nad Ślęzą. W projekcie mostu architekci zawarli szereg konotacji: „Forma kładki przywołuje na myśl skojarzenia z kształtami organicznymi, z napięciem mięśni, z ruchem i dynamiką sportu. Rzeźbiarski kształt oglądany z różnych miejsc wywołuje różne metaforyczne skojarzenia, pozostawiając miejsce na indywidualną interpretację. Równocześnie płynna linia kładki łagodnie przechodzącej pomiędzy dwoma brzegami jest nawiązaniem do naturalnego środowiska rzeki, do jej natury i swobody przepływu. Kładka sprawia wrażenie jakby została odlana w przestrzeni, a jej formę ukształtował wiejący wiatr i przepływająca woda”. Czynnikiem wyróżniającym przeprawę z otoczenia będzie jej biała, lśniąca, odbijająca światło powierzchnia. Dzięki niej most stanie się wyrazistym, widocznym z daleka punktem ułatwiającym orientację w terenie. Centralna, najwyżej położona część kładki została rozszerzona i tworzy platformę widokową, z której będzie się roztaczał widok na stadion i drogę dojazdową z centrum miasta. Autorzy projektu zaproponowali kilka alternatywnych metod wykonania mostu z użyciem różnych materiałów. Powierzchnia odlanej z betonu kładki może zostać oszlifowana, pokryta okładziną z włókien szklanych i żywic albo przypominającego marmur tworzywa sztucznego – corianu. Kolejną możliwością jest zastosowanie obudowy ze stali lub aluminium, wykonanej w technologii stosowanej podczas budowy statków. Wybór ostatecznej opcji będzie oczywiście uzależniony od kosztów jej realizacji. Pokrywająca pomost posadzka ułożona będzie z desek, a balustrady wykonane ze stalowych relingów i siatki.
1UvV2ZwjA1NuB2tAgcQ6qnV8jBFrhq76gdDJYfYHg4EnAH1q7A0GCa3kr8gd_kladka-2012-2.jpg
x9UvsqZy9hRQcATuE0ObDW5cFMXD205Wxx5HQgqRrcLaOaYjPHyneaAlVOKz_kladka-2012-3.jpg
QQIEPF0iRNuQBfZMwCdh5EWpBq5NgaU80ay2bRv7xJOR0RawZM8Y6uyiIWip_kladka-2012-4.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci
CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci

CWA House – realizacja architektoniczna z pracowni Beczak / Beczak Architekci – powstała niedaleko W ...

Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem
Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem

Dom Kota – to budynek dla zwierząt. Powstał na terenie schroniska w miejscowości Dobra pod Szczecine ...

Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego
Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego

Wyniki konkursu architektonicznego na projekt osiedla w programie Mieszkanie Plus w Krakowie ogłoszo ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera