Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Golem na urodzinach

 

Czas czytania: ~4 min


Azbwh4lq33h7wxmJZ2CqHJameCDY9CjnyxnH7WxEFLr4AQF2v4HkZFrj9K0O_poelzig-4.jpg
Kto nie widział jeszcze jednego z kultowych dzieł niemieckiego kina niemego, powinien wybrać się do Muzeum Architektury we Wrocławiu. Fragmenty „Der Golem: wie er in die Welt kam” będą prezentowane na wystawie poświęconej jednemu z najważniejszych niemieckich architektów początku ubiegłego wieku – Hansowi Poelzigowi, który stworzył do tego filmu scenografię. W tym samym czasie coś dla siebie znajdą też w MA miłośnicy modernizmu – z okazji 80-tych urodzin osiedla WUWA muzeum przygotowało wystawę prezentującą jedną z pereł wrocławskiej architektury pierwszego trzydziestolecia XX wieku. Obie wystawy zostaną otwarte 8 października i potrwają 22 listopada. Wystawa „Hans Poelzig. Architekt, nauczyciel, artysta”, przygotowana przez Institut für Auslandsbeziehungen e. V. (ifa), jest opowieścią o jednym z najważniejszych i najbardziej wszechstronnych architektów niemieckich początku ubiegłego wieku. Poelzig (1869-1936) był osobowością przerastającą niemal wszystkich przedstawicieli ówczesnej sceny architektonicznej w swoim kraju – zarówno ze względu na swoje projekty i pracę nauczyciela, jak też dzięki barwnej osobowości, inteligencji i dowcipowi. Nie ma chyba dziedziny architektury, w której nie wykazałby się aktywnością i nie wyznaczył nowych standardów: projektował domy prywatne i całe założenia urbanistyczne, teatry, kina, stoiska wystaw targowych, stacje radiowe, a przede wszystkim architekturę przemysłową i biurowce. Był autorem między innymi berlińskiego centrum wystawowego, biurowca IG we Frankfurcie nad Menem – głównej siedziby jednego z najważniejszych wówczas europejskich koncernów, gmachu Grosses Schauspielhaus oraz radia w Berlinie, wieży wodnej z halą targową w Poznaniu i fabryki Moritz Milch & Co. w Luboniu koło Poznania (później – Zakłady Chemiczne im. Romana Maya), a we Wrocławiu – Pawilonu Czterech Kopuł i pergoli koło Hali Stulecia, biurowca przy ul. Ofiar Oświęcimskich(dawniej Junkernstrasse) i kilku domów mieszkalnych. Do końca swojej twórczości Poelzig wierzył w artystyczną naturę architektury, głosząc, że „forma symboliczna” znaczy więcej niż jakiekolwiek względy funkcjonalne i społeczne, a nawet polityczne. Sztuka była mu zresztą szczególnie bliska – był malarzem, którego prace olejne antycypowały późniejszy nurt Action Painting, zapalonym projektantem nie stroniącym od projektowania porcelany, fontann, klamek, a także miłośnikiem kina i teatru, dla których tworzył scenografie. Marzył zresztą o tym, żeby być reżyserem, a skłonność do budowania dekoracji można dostrzec w jego pełnej elementów scenicznych architekturze. Jednym z ciekawszych fragmentów wystawy w Muzeum Architektury będą z pewnością fragmenty filmów niemych, do których Poelzig zaprojektował scenografię: „Der Golem wie er in die Welt kam” oraz „Zur Chronik von Grieshuus”. Oprócz tego zobaczyć będzie można szkice, rysunki, plany, modele reprodukowane z oryginalnych materiałów i utrwalone na fotografiach obrazy, które publicznie prezentowane były tylko raz – na wystawie w 1919 r. Druga ekspozycja – „WUWA – Wrocławska Wystawa Werkbundu 1929-2009” – choć jubileuszowa, nie do końca nastraja do świętowania. Z jednej strony, jest się z czego cieszyć, bo na świecie powstało tylko sześć podobnych osiedli – manifestów nowej architektury pierwszej połowy XX wieku. Z drugiej jednak – obecny stan budynków skłania raczej do smutnej refleksji. Rewolucja zaczęła się od Wiessenhofsiedlung w Stuttgarcie, a następnie dotarła do Wiednia, Pragi, Brna, Zurychu i Wrocławia. Nowe, wzorcowe osiedla, które powstawały z inicjatywy Werkbundu, były zapowiedzią zmian zarówno w sposobie budowania, jak i szeroko rozumianym stylu życia – począwszy od mieszkań, przez pracę po spędzanie wolnego czasu. Były wcieleniem nowej filozofii, nowej, lepszej wizji świata, a do projektowania wzorcowych domów zapraszano najlepszych ówczesnych architektów. W przypadku wystawy wrocławskiej byli to między innymi Paul Heim, Albert Kempter, Theodor Effenberger, Ludwig Moshamer, Heinrich Lauterbach, Paul Häusler, Moritz Hadda, Emil Lange, Gustav Wolf oraz Hans Scharoun i Adolf Rading. Co ciekawe, w przygotowaniu planów budynków i urządzaniu wnętrz brały udział przedstawicielki Związku Gospodyń Domowych (Hausfrauenvereine) z Wrocławia. Wzorcowe osiedle WUWA („Wohnung und Werkraum”, czyli „Mieszkanie i miejsce pracy”) we Wrocławiu obchodzi w tym roku 80-tą rocznicę powstania. Niestety, czasy świetności ma już dawno za sobą – można je podziwiać jedynie na archiwalnych fotografiach. A szkoda, bo podobnie jak najsłynniejsze z osiedli – Wiessenhof w Stuttgarcie odwiedzane przez około 30 tysięcy widzów rocznie – mogłoby być miejscem pielgrzymek miłośników architektury z całego świata. Czytaj więcej o wystawach www.ma.wroc.pl Portal Sztuka-architektury.pl jest patronem tego wydarzenia
l3I2sD2IMJlD4fdC4AWnca7oj8Ht2mN06md10SXUxPxVK1C84utDLntLgVP1_poelzig-2.jpg
FahllqYJBYby1TAYtOUv3EIaTSlyZwFDADa7RtKLcXI5qbCHvJnX7Dxb8xxi_poelzig-3.jpg
6ORyWgvRt2WujoDdToi7dhkk5ebdCFRFsEqOeAYflZz5ufR2ionEOpZ8gYV9_poelzig-6.jpg
28a0xptkpwd7rcATVHfGfpYSi2Ue575G3ECk26mIQhNK3ZmLsP4k2m4LNV7N_wuwa.jpg
F2UrhXs66pHeZdaU1PoEF15s6vPnFK3EHHzJCfAiMfOUSubmOdxx7VhigLIj_wuwa-2.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji
Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji

Zapraszamy do udziału w jedenastej edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wsp ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera