Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Lew sieje burzę

 

Czas czytania: ~3 min


VID0w3bASkmRjoNHsAx9nsFivXOFAe1ENINU9g5QdV6GXsOrO9hqgZ82Rd0g_lew.jpg
Poprzednia wystawa w Pawilonie Polskim na Biennale w Wenecji – „Hotel Polonia” – przyniosła nam Złotego Lwa. Ta, która zostanie zaprezentowana w tym roku, póki co przynosi przede wszystkim kontrowersje i dyskusje. Organizowany przez Narodową Galerię Sztuki Zachęta konkurs na koncepcję wystawy, w obliczu braku zadowalających propozycji, zwycięzców nie wyłonił. Obradujący 15 marca 2010 r. sąd konkursowy w składzie: Zenon Butkiewicz, Sebastian Cichocki, Jerzy Grochulski, Dariusz Kozłowski, Agnieszka Morawińska, Anna Muszyńska, Grzegorz Piątek, Joanna Rajkowska, Andrzej Szczerski i Jarosław Trybuś ogłosił, że „żadna z nadesłanych prac nie spełnia oczekiwań związanych z reprezentowaniem Polski na 12. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji. W związku z powyższym, Jury nie przedstawia do akceptacji Ministra KiDN żadnego z projektów, zgodnie z punktem 7 Zasad Konkursu zawartych w Regulaminie Konkursu ze stycznia 2010r.” W tej sytuacji zaproponowano Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego, by przygotowanie powierzyć wystawy kuratorowi z zewnątrz. Wybór padł na Eliasa Redstone’a z londyńskiej Architecture Foundation (AF), który ma też na swoim koncie współpracę z Museum of Modern Art, Tate Modern, Barbican Centre, Southbank Centre, Victoria & Albert Museum oraz Design Museum. Jak wyglądać będzie polska ekspozycja na tegorocznym Biennale Architektury w Wenecji? Najpierw Redstone zaprosił do współpracy cztery młode zespoły architektów: Beton, Centrala, Aleksandra Wasilkowski (architektka brała udział w konkursie na projekt wystawy wspólnie z artystką, Agnieszką Kurant) i WWAA, rzucając temat zainspirowany mistrzostwami Euro 2012. W odpowiedzi na hasło wystawy: „People meet in architecture” Redstone zaproponował, by stworzone przez architektów instalacje odnosiły się do kwestii dostępności obiektów sportowych i rekreacyjnych i nawiązywały do „historii i rozwoju przestrzeni sportowo-rekreacyjnych w Polsce w różnych systemach politycznych, z uwzględnieniem najnowszych projektów artystycznych i architektonicznych”. Jak wyjaśnił kurator, instalacja o takim podłożu teoretycznym „będzie odzwierciedlać idee samego Pawilonu, ponieważ ma promować rozwiązania ułatwiające uprawianie sportu i zabaw, prezentując możliwości budynków i przestrzeni publicznej”. Założeniem Redstone’a jest też interaktywność instalacji, dzięki której możliwe będzie pokazanie, jak za pomocą architektury i interwencji w przestrzeni publicznej można budować relacje społeczne. Takie rozwiązanie ma być, według niego, „spełnieniem marzenia Kazuyo Sejimy, aby Biennale „pomogło ludziom zrozumieć ich związek z architekturą, architekturze pomogło określić jej związki z ludźmi, i wreszcie – pomogło ludziom zrozumieć samych siebie". Z czterech propozycji architektów kuratorowi najbardziej przypadła do gustu koncepcja Aleksandry Wasilkowskiej i Agnieszki Kurant i to ona zostanie zrealizowana w polskim pawilonie. Kanwą dla ich projektu, noszącego tytuł „Emergency Exit”, jest sport i zabawa, ale także polska architektura modernistyczna oraz ucieczka od problemów związanych z życiem społecznym i codziennością w iluzję i fantazję. Póki co, autorki dopracowują szczegóły instalacji z kuratorem. Więcej informacji zostanie ujawnionych na konferencji prasowej 7 czerwca 2010 r. Samo Biennale trwać zaś będzie od 29 sierpnia do 21 listopada 2010 r. W oczekiwaniu na ujawnienie projektu polskiej ekspozycji, w środowiskach architektów, krytyków architektury i kuratorów toczy się dyskusja na temat wydarzeń z nią związanych. Punktem zapalnym stała się aura tajemnicy, jaką otoczono zarówno wyniki konkursu, nie popierając opinii jurorów prezentacją zgłoszonych projektów, jak i „konsultacje w środowisku kuratorów zajmujących się problemami architektury”, na podstawie których wybrano kuratora wystawy (w oświadczeniu Zachęty z 19 kwietnia wyjaśniono, że kandydatura Eliasa Redstona została wysunięta po konsultacjach komisarza pawilonu z autorami poprzedniej wystawy – Grzegorzem Piątkiem i Jarosławem Trybusiem, a konsultacje te, „z uwagi na terminy realizacji Wystawy w Wenecji, nie były sformalizowane i nie sporządzano żadnych protokołów”). Wątpliwości dotyczą także kwestii prawnych, a mianowicie pytania, czy wybrane rozwiązanie nie oznaczało złamania regulaminu konkursu. Więcej o konkursie i idei Eliasa Redstone’a na stronie Zachęty www.zacheta.art.pl/folder.php?lang=1&id=67

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

Najwyższy w Chorzowie
Najwyższy w Chorzowie

W czerwcu 2023 roku na chorzowskim Osiedlu Różanka rozpoczęła się budowa najwyższego budynku mieszka ...

Biura dla studentów
Biura dla studentów

Lipowy Office Park przy ul. Żwirki i Wigury w Warszawie został wybudowany w 2009 roku przez firmę Ho ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera