Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dworzec kolejowy w Bydgoszczy: modernizacja

 

Czas czytania: ~3 min


7B3M316CGvZHY9oDOKelO1XTia8cknLhccjoZ46ERfrSsVuLSDwFmKboBRSb_bydgoszcz-dworzec01.jpg

W czasach, gdy Bydgoszczą rządzili Prusacy miasto to dynamicznie się rozwijało, było ważnym ośrodkiem handlowym oraz ośrodkiem o dużym znaczeniu w regionie, pierwszy dworzec powstał tu już w 1851 roku, bardzo szybko jednak okazał się za mały na potrzeby tak ruchliwego miasta. Stacja, której używamy dziś powstała w 1915 roku, poddana modernizacji w 1968. Jak większość polskich dworców, i ten przez lata użytkowania „zużył się” – został zniszczony, ale także zbyt mało nowoczesny jak na współczesne potrzeby.

Projekt modernizacji dworca był wybierany nie tylko przez urzędników (choć w drodze przetargu, nie konkursu) – na temat zgłoszonych propozycji modernizacji stacji organizowano spotkania i debaty w gronie specjalistów. Ostatecznie do realizacji wybrano projekt o nazwie „Inside Outside”, zachowujący bryłę starego dworca i rozbudowujący ją o nowy gmach.

M6c7OyjnK7oooBzOTAqLKzJiCnsH86NhFNDg5HDNMEN0k66jPDeFL42eYZ8O_bydgoszcz-dworzec03.jpg

W wywiadzie dla bydgoskiej „Gazety Wyborczej” Przemysław Bienias, szef pracowni Allplan. Tak opisywał tę propozycję: „Z tego projektu aż bije nowoczesność. Uważam, że ma także mocne atuty. Wyobraźmy sobie - Kowalski jedzie pociągiem z Poznania czy Gdańska, a może to będzie nawet jakiś Schmidt z Berlina. Pociąg wjeżdża na stację Bydgoszcz Główna i co widzi? Z jednej strony nowoczesną bryłę dworca pokazującą, że jest w mieście, które nie boi się odważnych rozwiązań. Z drugiej strony stoi wciąż zabytkowy, ale starannie odrestaurowany dworzec wyspowy jasno dający do zrozumienia, że w tym mieście szanuje się też tradycje. Naszym celem jest zaprojektowanie takiego dworca, który zachęci Kowalskiego czy Schmidta do wyjścia z pociągu i zobaczenia innych atrakcji Bydgoszczy. Jedno spojrzenie na dworzec zasugeruje mu, że to miasto ma dużo do zaoferowania.

ybtZ322SjUSbQHoRVBbFK7PCFVpGqmTQKofULVVIEZdBnjh3KtjEVHOapkSt_bydgoszcz-dworzec04.jpg

Stary gmach dworca zostanie pieczołowicie wyremontowany z odtworzeniem detalu i oryginalnych podziałów elewacji. Tuż przed nim zaś stanie nowy budynek, wzniesiony w znaczniej mierze ze szkła. Między parterem a jego najwyższą kondygnacją ma powstać prześwit, poprzez który przechodnie zobaczą stary dworzec. Nowa budowla nie ma przyćmić swojej poprzedniczki, nie ma jej zasłonić – w zamierzeniu architektów obie będą współgrać ze sobą i się uzupełniać. Dlatego nowa zostanie wyposażona „dziurę”, eksponującą walory historycznego dworca.

MfFJV1QsG7Hswose6InpMhvtQgqSPToSvrQkNb48szc65bytz0ZeRYA6Rlvr_bydgoszcz-dworzec02.jpg

Ponadto nowy gmach stacji podniesie atrakcyjność tego miejsca. Pomieści się tu i niewielka galeria handlowa, przestrzeń biurowa z salami konferencyjnymi na wynajem oraz hotel. Prześwit zostanie zagospodarowany na ogólnodostępny taras widokowy, być może w przyszłości wyposażony także w kawiarnię.

Przebudowa dworca kolejowego w Bydgoszczy
Lokalizacja: Bydgoszcz, ul. Zygmunta Augusta 1
Inwestor: PKP SA
Projektanci: Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.
Wykonawca: Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.
Koszt inwestycji: ok. 100 mln zł
Planowany termin rozpoczęcia prac: pierwszy kwartał 2014
Przewidywane zakończenie nowej inwestycji: 2015

Wizualizacje: bydgoszcz.pl


Podepnij swój artykuł

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera