Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Corten – zardzewiałe budynki

 

Czas czytania: ~5 min


Budynki wykonane przy użyciu specjalnej stali - corten

 

G08XZHTb66RzFLOTxG2h0zXSzaPvnRDDeXtKPsEntXuYxEKIuqYCFeUes2Ey_centrum-solidarnosci-ac01.jpg

Gdańsku Europejskie Centrum Solidarności

Corten – nazwa, której używa się dziś powszechnie na określenie pewnej grupy materiałów budowanych pochodzi od nawy towarowej COR_TEN, zarejestrowanej przez amerykańska firmę United States Steel (dziś to Arcelor-Mittal). Jak podają encyklopedie, corten – to grupa stopów stalowych, na powierzchni których po wystawieniu na działanie powietrza i deszczu samoczynnie pojawia się powłoka ochronna przypominająca rdzę. Stal corten jest materiałem o podwyższonej odporności na warunki atmosferyczne, posiada też właściwości antykorozyjne.

mStnAZhqiUwR0pICY3WFLIJ35XPzIwdy4xXYypMiTmKRZJ2FPNBStp4L1T9f_centrum-solidarnosci-ac03.jpg

Gdańsku Europejskie Centrum Solidarności

Gdy kilka lat temu płyty corten zaczęły coraz częściej pojawiać się w projektach architektonicznych czy wnętrzarskich, wielu odbiorców nie było przekonanych co do walorów tego materiału; inni uznali, że to produkt, którego zastosowanie ma sens jedynie w obiektach przemysłowych. Dziś nikt już o tym nie pamięta, bo wielu architektów, używając płyt corten pokazało, jak wiele mogą mieć one zastosowań.

Corten we wnętrzu - kamienica na Manhattanie

tYZrQnRoyEEboqaLGc49m6VFvVh405ozKfjSPLF5900tTAieFLZdQGJetq7W_centrum-solidarnosciac02.jpg

Gdańsku Europejskie Centrum Solidarności

Skojarzenie z architekturą przemysłową, jakie wywołuje corten zupełnie świadomie wykorzystali architekci z pracowni Fort, projektując powstałe w Gdańsku Europejskie Centrum Solidarności. Ten pełniący muzealne i edukacyjne role obiekt powstał na terenie Stoczni Gdańskiej i historia oraz charakter tego miejsca mają kluczowe znaczenie dla opowiadanej i pielęgnowanej przez ECS historii. Dzięki chropowatej stali corten, rdzawym płytom o zróżnicowanej kolorystyce, wyrazistym i surowym architektom udało się stworzyć bryłę, w której sylwetce łatwo doszukać się inspiracji kształtem kadłuba statku i której potężne, rdzawe elewacje współtworzą nastrój, klimat tego miejsca.

A9z0UMkIR5Ybm8WXkXww5f0E9bICdwSLynMS9MhrAHPLlCxwSjEE2VkrsVPl_muzeum-palmiry-wxca.jpg

Muzeum w Palmirach

xq7G2oeeai8SY8NTvIQJ7fR21SmmlwdTaR7HI3ncjMHJWxoys2rGxWer1dKA_muzeum-palmiry-wxca-2.jpg

Muzeum w Palmirach

Nastrój – to także kluczowe słowo w przypadku wybudowanego w 2011 roku pawilonu wystawowego na terenie Muzeum – Miejsca Pamięci w podwarszawskich Palmirach . To dzieło pracowni WXCA – i tu architekci sięgnęli po rdzawą stal corten. Połączywszy ją z betonem opracowali bryłę pawilonu o skromnym wyglądzie, lecz silnym charakterze. Dziury, wybite w płytach stali corten nasuwają skojarzenia z dokonaną w tym lesie zbrodnią, surowe, rdzawe kawałki metalu oraz zimny beton nie dają widzowi zapomnieć, jak dramatyczne wydarzenia dokumentuje ten pawilon.

Corten w architekturze krajobrazu

1B5fO64zAGgrno8dMTexsnXvLUPd9of3gyiBJvibE1lof3LmIQrCaPRGvxLv_centrum-edukacyjno-medusa-2.jpg

Centrum Edukacyjno-Kulturalnego im. Ks. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i Ogrodu Różańcowego przy kościele św. Jacka w Bytomiu

Nieco inne pobudki kierowały projektantami ze śląskiej pracowni Medusa Group podczas projektowania Centrum Edukacyjno-Kulturalnego im. Ks. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i Ogrodu Różańcowego przy kościele św. Jacka w Bytomiu. Tu, w sąsiedztwie zabytkowej świątyni powstał nowy kompleks, składający się z założenia ogrodowego oraz kilku niewielkich budynków. Architekci musieli nie tylko zachować kameralny charakter tego miejsca, dostosować się do wymogów konserwatora oraz do specyficznego kontekstu, połączyli też nowe kubatury z ogrodowym otoczeniem. Pomogła im w tym stal corten, którą obłożono nowe pawilony, przeszklone budynki, częściowo ulokowane poniżej poziomu gruntu. Corten dobrze tu pasuje: komponuje się z kamiennymi elewacjami kościoła i z małą architekturą, wypełniającą ogród. „Klimatem” corten dobrze koresponduje też z poprzemysłowym charakterem śląskiego miasta.

WTNAxgtrhQD8Uk106WNFymqdH7yqIEV9Wip3Cgsmq7IB8NeWZciEppQ1q2tH_centrum-edukacyjnomedusa3.jpg

Centrum Edukacyjno-Kulturalnego im. Ks. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i Ogrodu Różańcowego przy kościele św. Jacka w Bytomiu

Nieco inne pobudki kierowały projektantami ze śląskiej pracowni Medusa Group podczas projektowania Centrum Edukacyjno-Kulturalnego im. Ks. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i Ogrodu Różańcowego przy kościele św. Jacka w Bytomiu. Tu, w sąsiedztwie zabytkowej świątyni powstał nowy kompleks, składający się z założenia ogrodowego oraz kilku niewielkich budynków. Architekci musieli nie tylko zachować kameralny charakter tego miejsca, dostosować się do wymogów konserwatora oraz do specyficznego kontekstu, połączyli też nowe kubatury z ogrodowym otoczeniem. Pomogła im w tym stal corten, którą obłożono nowe pawilony, przeszklone budynki, częściowo ulokowane poniżej poziomu gruntu. Corten dobrze tu pasuje: komponuje się z kamiennymi elewacjami kościoła i z małą architekturą, wypełniającą ogród. „Klimatem” corten dobrze koresponduje też z poprzemysłowym charakterem śląskiego miasta.

EnrnswxoRR3RoRgplT66RJjhioQCCBIkOPFhmZzsW56CshoNeihGOfcY5ot3_muzeum-tadeusza-kantora-cricoteka-l01.jpg

Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie

IeRMMkd4sHpbs9NKneXLDaERi5CgrhCTgTqD0IVZTWL7cjAvhBCsolTPUuzH_muzeum-tadeusza-kantora-cricotekal02.jpg

Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie

Stal coretn – co udowodniło konsorcjum biur projektowych IQ2: nsMoonStudio (Piotr Nawara i Agnieszka Szultk) i Biuro Architektoniczne Wizja (Stanisław Deńko) – doskonale komponuje się z zabytkową, istniejąca już zabudową. Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie, oddane do użytku w 2014 roku – to zabytkowy budynek, należący do dawnej elektrowni oraz rozpięty nad nim niczym most nowy obiekt, obłożony perforowaną stalą corten.

NxY48DdOhkSI7y9BazlaFCuEKUyf3Xpz4tKaAEisdcggN7Y8mi4w7VsV1lgx_przebudowa-rynku-latak.jpg

Przebudowa Rynku w Niepołomicach

Corten sprawdza się też w przypadku małej architektury – pokazali to Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak, używając rdzawej stali w swoim projekcie przebudowy Rynku w Niepołomicach. W granicach niewielkiego budżetu, na potrzeby niewielkiej miejscowości powstał projekt, nadający nowy charakter głównej przestrzeni publicznej. Wiele z powstałych tu elementów małej architektury wykonano ze stali corten – okazało się, że nie musi ona kojarzyć się tylko z ponurymi, poważnymi lub poprzemysłowymi obiektami.


Podepnij swój artykuł

tagi

Dom dopasowany od 3XB Architekci
Dom dopasowany od 3XB Architekci

Prywatny inwestor, zwracając się do pracowni 3XB Architekci Filipa Banacha z prośbą o projekt archit ...

Wieża kontroli lotów – odwrócony stożek
Wieża kontroli lotów – odwrócony stożek

Wieża kontroli ruchu lotniczego, zbudowana w ubiegłym roku na lotnisku Katowice-Pyrzowice, jest jedn ...

Jacek Lenart laureatem Honorowej Nagrody SARP 2019
Jacek Lenart laureatem Honorowej Nagrody SARP 2019

Jacek Lenart został kolejnym laureatem Honorowej Nagrody SARP. Przyznawana od 1966 roku decyzją złoż ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera