Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


W kolorze

 

Czas czytania: ~3 min


dT82yftDFBED4gmdvqt78ZPzpQCI1lKmVbpuSqBOY0jseTrDE25I4stO0IBa_central-saint-giles-2.jpg
W jego dotychczasowych budynkach dominują biel, szarość oraz naturalne barwy drewna i terakoty, a jedynym bodaj odstępstwem od tej reguły jest Centrum Pompidou zrealizowane wspólnie z Richardem Rogersem. W tym większe zdziwienie wprawia jego najnowsza realizacja – Central Saint Giles na londyńskim West Endzie – kompleks biurowo-usługowo-mieszkanowy, w którym Renzo Piano po raz pierwszy w swojej długiej karierze posłużył się tak rozbudowaną paletą barw. Mimo kontrowersji, jakie już zdążyły narosnąć wokół Central Saint Giles, krytycy zgodni są w jednym punkcie – bloki o elewacjach w kolorach pomarańczy, cytryny, limonki i jabłka to „najweselsze” budynki w stolicy Wielkiej Brytanii. Zespół 11-piętrowych bloków Central Saint Giles zajmuje cały kwartał zabudowy. To wielofunkcyjne założenie o łącznej powierzchni 500 tysięcy metrów kwadratowych. Większą cześć – 375 tysięcy metrów kwadratowych – zajmują biura, resztę – 56 prywatnych apartamentów, 53 tańsze mieszkania oraz restauracje, sklepy. Ważnym elementem projektu był usytuowany w centrum założenia dziedziniec, który w połączeniu z trasami poprowadzonymi między budynkami usprawnić ma pieszą komunikację miedzy pobliskimi Covent Garden i Bloomsbury, a ulicy Saint Giles przywrócić charakter przyjaznego miejsca pracy, mieszkania i spędzania wolnego czasu. Powierzając Piano zaprojektowanie założenia, inwestorzy – Legal & General Property oraz Mitsubishi Estate Company – nie chcieli, by powstał kolejny zwykły biurowiec, ale atrakcyjne miejsce pracy. W jaki sposób architekt odpowiedział na te oczekiwania? Na przykład projektując na kondygnacjach biurowych zimowe ogrody, które wprawdzie zajmują sporo miejsca, ale za to sprawiają, że wnętrza stają się bardziej przyjazne i atrakcyjne. Ogrody znalazły się także na dachach budynków, a w centrum założenia Piano umieścił jego „radosne serce” – plac-dziedziniec, wokół którego zgromadzone są kawiarnie i restauracje i na który otwierają się przeszklone, wysokie partery budynków. Transparentności pierwszej kondygnacji przeciwstawione są elewacje wyższych pięter, które na zewnątrz kwartału pokryte zostały kolorowymi panelami ze szkliwionej terakoty, od strony dziedzińca zaś – okładziną w kolorze srebrnym. Kolorystyczne zróżnicowanie ma optycznie rozbić potężną skalę założenia, dzieląc je na mniejsze segmenty. Prefabrykowane panele tworzą na elewacjach wszystkich bloków regularną siatkę wypełnioną identycznymi otworami okiennymi. Jedyne odstępstwo od tej regularności ma miejsce w przypadku budynku mieszkalnego, gdzie pomieszczenia są nieco niższe niż biura. Zastosowane w Central Saint Giles ekologiczne rozwiązania zapewniły mu certyfikat BREEAM „Excellent” przyznawany obiektom biurowym. Budynki wyposażone są w system magazynowania i oczyszczania wody deszczowej, a do ich ogrzewania wykorzystywana będzie biomasa (w 80%). Konstrukcja budynków powstała w części z elementów pochodzących z recyklingu, a w przyszłości, po ich rozebraniu, 90% materiałów rozbiórkowych ma się nadawać do powtórnego wykorzystania. Kompozycję architektoniczną uzupełniają dwie nowoczesne rzeźby stworzone przez absolwentów Goldsmiths College – Amerykanina Stevena Gontarskiego i Brytyjkę, Rebeccę Warren, która w 2006 r. otrzymała nagrodę Turnera. Praca Gontarskiego to abstrakcyjna, wysoka na 5 metrów struktura w intensywnym, czerwonopomarańczowym kolorze, wykonana z plastiku wzmocnionego włóknami szklanymi. Jej wygląd zmienia się w zależności od punktu widzenia – raz wydaje się masywnym monolitem innym razem jest płynna i eteryczna. Rebecca Warren z kolei zaprojektowała trzymetrowej wysokości figurę z brązu, której forma wyrażać ma ruch, odzwierciedlając nieustanny przepływ ludzi w tętniącej życiem przestrzeni miasta. Projekt: Renzo Piano Building Workshop Klient: Central St Giles, Konstrukcja i inżynieria: Arup Realizacja: 2008-2010
Xu8Sl2S4SEZZIkksrPVicQuBZLlcK6d0QYDg4Ic9tHnFvKR57K1YLlkpBppS_central-saint-giles.jpg
sjsQaAZ29bDbTGlBuDxdNrw9MIwWTND7YYafrIl9hwprHSN30SJVXqOzA9S0_central-saint-giles-3.jpg
3xVQyzPxG0pDAqjp3iGYpQQWTiJZF70RRqcDJ8LDRcMygGTHbCKbHyzKP0dd_central-saint-giles-4.jpg
SHYzQiov1fukSqlxWtJUa9HvviCjN3lhIUBcPhXRnRxeEcG0f29hXVAMUYPI_central-saint-giles-5.jpg
uLrg1PMjMZdamKxege3F1oBnNeortTXpWwvD7zdNcFHAFqnZ5vq9Q97uFoE0_central-saint-giles-6.jpg
gWvhqWDjpopXPmA5YApq7bW8BgjgO40HDOJqEjTWIZyKXgYJg5YzSjHkE77F_central-saint-giles-7.jpg
T3r3Z7azdjehS5JIA2ov6wdubmJJUyGKSHC0WLYLsXiJiXcYpOoOzQWlPccv_central-saint-giles-8.jpg
SVnEAIh0cqvgiB9rHE5C6k0wHEcq0JMSZl1lRS27rzlvqPcAlXRdpyToijml_central-saint-giles-rebecca-warren.jpg
o8mVoyyha0nGloPoN2Mawwl6jrXzHYgH0SyI735IQe8NlQ657BiWAToUW4r5_central-saint-giles-steven-gontarski.jpeg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji
Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji

Zapraszamy do udziału w jedenastej edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wsp ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera