Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Lotnisko też może być niezwykłe

 

Czas czytania: ~4 min


Wakacje – to czas podróży. A te wiążą się także z pobytami na lotniskach. Zwykle nie zwracamy na nie uwagi, traktując czas na nich spędzony jako konieczną przerwę w podróży, jako punkt transferowy. Tymczasem są na świecie porty lotnicze, które odznaczają się ciekawą architekturą. Oto kilka z nich.

 

Wakacje – to czas podróży. A te wiążą się także z pobytami na lotniskach. Zwykle nie zwracamy na nie uwagi, traktując czas na nich spędzony jako konieczną przerwę w podróży, jako punkt transferowy. Tymczasem są na świecie porty lotnicze, które odznaczają się ciekawą architekturą. Oto kilka z nich.


Lotnisko Barajas, Madryt

 

Zbudowane w 1928 roku lotnisko jest stale rozbudowywane. W 2004 roku port lotniczy powiększył się o terminal T4, zaprojektowany przez Richarda Rogersa i Antonio Lamelę (czyli londyńskiego starchitekta oraz Hiszpana, którego biuro zaprojektowało także m.in. terminal lotniska na Okęciu w Warszawie). Terminal 4 na lotnisku Barajas w 2006 roku zdobył najważniejszą brytyjską nagrodę architektoniczną - Sterling Prize. Znakiem rozpoznawczym budynku jest lekki, falujący dach, którego drewnianą powierzchnię dźwigają smukłe słupy. Terminal – choć duży i nowoczesny – nie przypomina zimnych, bezosobowych, stalowo-szklanych brył „zwykłych” lotnisk. Tu jest przytulnie, to przyjazna przestrzeń, której różne fragmenty wyróżniają kolejne, żywe kolory.
Foto: www.rsh-p.com

Lotnisko Barajas, Madryt

Lotnisko Barajas, Madryt

Lotnisko Menara, Marrakesz

 

Maroko – to jeden z bardziej lubianych kierunków wakacyjnych wypraw Polaków. Wizyta w tym północnoafrykańskim kraju – to także okazja, by zobaczyć lotnisko Menara, zaprojektowane przez pracownię E2A Architecture. W 2008 roku lotnisko wzbogaciło się o nową część, której forma w widoczny sposób nawiązuje do artystycznych tradycji tego regionu świata. Architekci tradycyjne arabskie wzory graficzne wkomponowali w nowoczesną, betonową strukturę. Gmach skomponowano z betonowych, romboidalnych elementów, które wypełniono szybami z naniesionym nadrukiem – graficznym wzorem z antycznej sztuki świata islamu. W rozpalonym marokańskim słońcem mieście jasne betonowe bryły oraz rzucający cień graficzny rysunek tworzą malowniczą całość.

Foto: https://en.wikiarquitectura.com

Lotnisko Menara, Marrakesz

Lotnisko Menara, Marrakesz

Lotnisko im. Heydara Aliyeva w Baku

 

Heydar Aliyev, prezydent Azerbejdżanu w latach 1993-2003 jest ważną postacią w dziejach tego kraju. Jego pamięć czci się m.in. nadając jego imię nowych gmachom. Nosi je ekspresyjne centrum kultury, projektu Zahy Hadid, a także nowy terminal na lotnisku w stolicy kraju. Gmach na lotnisku – to dzieło tureckiej pracowni Autoban. Choć z zewnątrz budowla może nie zaskakuje – ma przeszklone elewacje i białą stalową konstrukcję, jej wnętrze zaplanowano jako przyjazne użytkownikom. Ogromne przestrzenie lotniskowych hal odlotów wypełniono drewnianymi konstrukcjami, przypominającymi kokony lub namioty. Mieszczą się w nich różne punkty usługowe, sala zabaw dla dzieci, miejsca do odpoczynku. Dzięki drewnianym pawilonom wnętrze terminala nie wydaje się zimne i przytłaczające.

Foto: www.autoban.com.tr

Lotnisko im. Heydara Aliyeva w Baku

Lotnisko im. Heydara Aliyeva w Baku

Lotnisko w Denver

 

Lotnisko w Denver najlepiej oglądać z daleka. Z pewnego oddalenia można w pełni docenić niezwykły kształt, jaki nadali mu projektanci z pracowni Fentress Architects.  Bezpośrednią inspiracją dla bryły był typowy dla okolic Denver krajobraz, czyli pasma ośnieżonych szczytów Gór Skalistych. Terminal lotniska składa się z wieli podobnych, białych, szpiczastych kształtów, których rytm nasuwa skojarzenia z tajemniczą i poetycką konstrukcją, wpisaną w krajobraz, nie zaś z banalnym obiektem, jakim jest lotnisko.

Foto: https://fentressarchitects.com

Lotnisko w Denver

Lotnisko w Denver

Lotnisko w Dubaju


Obecność na tej liście znanego z widowiskowej architektury miasta pewnie nie dziwi. Port lotniczy w Dubaju jest największym tego typu obiektem na świecie jeśli chodzi o obsługę pasażerów w ruchu międzynarodowym. Ze względu na stale rosnący ruch jest on wciąż rozbudowywany. W 2008 roku powstał tu terminal nr 3, projektu pracowni Aéroports International de Paris (ADP) oraz Dar Al-Handasah. Kosztował 7 miliardów euro, a powstał na potrzeby tylko jednej linii lotniczej – Emirates. Terminal jest nie tylko ogromny (obsługuje największe Airbusy) i ruchliwy, ale też superluksusowe. Wiele z elementów jego wyposażenia wykonano ręcznie, niektóre meble pochodzą z włoskich zakładów rzemieślniczych, a pasażerowie wypocząć mogą w dwóch ogrodach Zen, specjalnych strefach relaksu.

Foto: www.adp-i.com

Lotnisko w Dubaju

Lotnisko w Dubaju

Lotnisko Bao’an w Shenzhen

 

Znana para włoskich architektów, Massimiliano i Doriana Fuksas zaprojektowali nowy terminal na lotnisku w chińskim Shenzhen. Jego budowa zakończyła się w 2013 roku. Główny trzon gmachu – to liczący 1,5 km tunel, stanowiący podstawowy ciąg komunikacyjny. Sami architekci mówią, że chcieli nadać mu formę maksymalnie organiczną i lekką, marzyli, aby kojarzył się wiatrem, z ruchem powietrza. Biały tunel o miękkim, zaokrąglonym kształcie przebijają tysiące otworów, przypominających plaster miodu. Ta prosta, a zarazem poetycka struktura białej kopuły, dzięki otworom tworzącej wspaniałe gry światła i cienia powtórzona została także hali przylotów i odlotów.

Foto: www.fuksas.it

Lotnisko Bao’an w Shenzhen

Lotnisko Bao’an w Shenzhen

Zobacz także: Heart – szalony projekt hotelu


Podepnij swój artykuł

tagi

Realizacje Architektoniczne

Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy
Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy

12 grudnia wieczorem, podczas uroczystej gali w Teatrze Studio ogłoszono laureatów corocznego konkur ...

Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny
Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny

Pracownia SLAS zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie architektonicznym na projekt nowego gmachu Akade ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji

Przed nami dwunasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wspólne architekto ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera