Hałas w polskich szkołach powoduje problemy w nauce
Data dodania: 21.09.2018 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 21.09.2018 Czas czytania: ~ 2 min
Hałas w polskich szkołach to codzienność. Jak dowodzą badania negatywnie wpływa na zdolność uczenia się. Uczniowie narażeni są na hałas dochodzący nawet do 130 decybeli, podczas gdy dźwięk na poziom 85-90 decybeli może już uszkadzać słuch.
Hałas niesie za sobą skutki w postaci pogarszającego się samopoczucia i wzmagającej się nadpobudliwości, spadku koncentracji ale przede wszystkim obniżonej sprawność pracy mózgu i przyswajaniu nowych informacji.
Badania pamięci pokazują, że zmienne tło dźwiękowe (rozmowy, hałas) zaburza krótkoterminową pamięć związaną z mową, nawet przy niskim i średnim natężeniu. Jednocześnie projekt badawczy przeprowadzony w szkołach podstawowych w Hiszpanii, Holandii i Anglii pokazuje, że wzrost hałasu o zaledwie 20 dB może opóźnić proces czytania u 9, 10-latków nawet o osiem miesięcy.
Dlatego też trudno bagatelizować najnowsze doniesienia, które potwierdzają, że istnieje korelacja pomiędzy niskim poziomem uczenia się a salami lekcyjnymi, w których występuje słaby klimat wewnętrzny. Głośny system dzwonków, słaba wentylacja w pomieszczeniu, niewystarczające oświetlenie oraz nadmierny hałas, który panuje pomieszczeniu – wszystko to wpływa negatywnie na wspomniany klimat wewnętrzny.
Architekci, dyrektorzy szkół oraz sami rodzice są coraz bardziej świadomi problemu. Otoczenie fizyczne w szkołach ma duży wpływ na dobre samopoczucie i naukę dzieci.
Hałas to problem poważnie traktowany także przez specjalistów Rockfon, którzy od lat pracują nad najlepszymi rozwiązaniami akustycznymi dla szkół. Uważają oni, że uczniowie powinni mieć lepsze warunki do nauki i dobrego samopoczucia, dlatego też należy bardziej skoncentrować się na problemach związanych z hałasem w szkołach i sposobach ich rozwiązania.
70% spółgłosek nie słychać
Badanie przeprowadzone w ramach angielskiego projektu badawczego pokazuje, że aż do 70% spółgłosek wypowiedzianych przez nauczyciela może nie być słyszanych przez uczniów w klasie o słabej akustyce.
Hałas, ruch i aktywność fizyczna są to rzeczy, których nie da się uniknąć w szkole. Dlatego konieczny jest dodatkowy wysiłek, który należy podjąć, aby stworzyć dobre środowisko akustyczne, które sprzyja produktywnej pracy uczniów oraz samej nauce.
Artur Pacyna podkreśla znaczenie dobrego klimatu w pomieszczeniach w szkołach:
- Kiedy problemy z hałasem zaczyna wpływać na koncentrację, uczenie się i jest przyczyną nieobecności z powodu choroby, wówczas powinniśmy skupić się na przeanalizowaniu profilu hałasu w szkole, w której uczy się nasze dziecko.
Ciszej aż o 10 dB!
- Jedną z najskuteczniejszych metod na obniżenie hałasu oraz poprawienie zrozumiałości mowy jest zastosowanie sufitów dźwiękochłonnych. Mogą one obniżyć poziom hałasu nawet aż o 10 dB! – mówi ekspert Rockfon. To rozwiązania sprawdzą się zarówno w szkołach nowych, jak i przy renowacji istniejących obiektów.
Źródło: Rockfon
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Przebudowa modernistycznej willi w Milanówku to projekt pracowni URBAA – urbański architektura & wnę ...
Hasłem czwartej edycji konferencji Architektura o niskim śladzie węglowym był Low tech - high tech. ...
Hasłem przewodnim drugiej edycji naszej konferencji Medycyna w architekturze będzie projektowanie pr ...
Fornirowanie to jedna z najsta...
Wimbledon, znana z prestiżoweg...
33,5 miliona m kw tyle na koni...
Wola Gabriela to inwestycja mi...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz