Problem hałasu w szkołach - modernizacja akustyczna
Data dodania: 11.12.2018 Czas czytania: ~3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 11.12.2018 Czas czytania: ~3 min
Polskie szkoły mierzą się z ogromnym problemem jakim jest hałas. Kiedy jest głośno, nauczyciele są zmęczeni i uskarżają się na ból głowy, a dzieci nie mogą skupić się na lekcjach i mają problemy z przyswajaniem wiedzy. Szkoła Podstawowa nr 340 w Warszawie zwyciężyła walkę z uporczywymi dźwiękami przecierając szlaki innym placówkom. Stołeczny ratusz przeznaczył 5 mln zł na modernizację akustyczną warszawskich szkół.
Jedną z największych placówek w Warszawie jest działająca od 2012 roku szkoła im. Profesora Bogusława Molskiego. Uczęszcza do niej aż 1200 dzieci, a grono pedagogiczne liczy ponad 100 osób. Podczas przerw na jednym piętrze przebywa średnio 400 dzieci. Niekończący się hałas był nie do zniesienia i przeszkadzał nie tylko dyżurującym nauczycielom, ale także dzieciom. Niestety problem z dźwiękiem dotyczył także sal lekcyjnych. Każdy szmer, szum, dźwięki rozmów między uczniami odbijały się od śliskich, płaskich powierzchni w klasie, w związku z czym odbiór informacji przekazywanych przez nauczyciela był trudny, a często nawet niemożliwy. – Dochodziło do tego, że dzieci były ospałe i kłady się ze zmęczenia na ławkach, a nauczyciele uskarżali się na notoryczny ból głowy – mówi Joanna Lejza, nauczycielka języka polskiego i wicedyrektor szkoły.
Jak pokazują badania przeprowadzone przez Wydział Inżynierii w Edynburgu, aż do 70% spółgłosek wymawianych przez nauczyciela nie dociera do uczniów w klasie. Hałas obniża koncentracje i wpływa na zdolność uczniów do przyswajania wiedzy. Nie pozwala także odpocząć podczas przerw.
W sierpniu 2017 roku akustycy z pracowni archAKUSTIC przeprowadzili w szkole pomiary natężenia hałasu, w których uczniowie brali aktywny udział. Wyniki były zatrważające i potwierdzały, że poziom komfortu akustycznego jest niewystarczający. Niezależne badania przeprowadził też Sanepid. Okazało się, że natężenie dźwięku w szkole podczas przerw było zbliżone do tego generowane przez samolot z silnikiem odrzutowym. Specjaliści jednoznacznie stwierdzili konieczność wykonania modernizacji akustycznej.
- Wnioski z badań przedstawiliśmy w urzędzie dzielnicy oraz radnym, którzy widząc potrzeby naszej szkoły, przeznaczyli środki z budżetu miasta na adaptację akustyczną – mówi dyrektor szkoły.
Jak wynika z badania pt. „Wpływ hałasu na dzieci w szkole”, w klasach wyposażonych w absorbery akustyczne uczniowie prawidłowo odbierają średnio 10% słów więcej.
W każdym z pomieszczeń szkoły na Ursynowie przeprowadzono pomiary, jaką powierzchnię należy pokryć płytami dźwiękochłonnymi, by najlepiej spełniały swoją funkcję. Do adaptacji akustycznej szkoły wykorzystano sprawdzone rozwiązania z oferty Rockfon, wiodącego producenta płyt dźwiękochłonnych z wełny skalnej.
Proces wyciszania szkoły trwał pół roku. Prace montażowe były wykonywane nocami lub weekendami, dzięki temu, przy zaangażowaniu pracowników szkoły w przygotowanie pomieszczeń, w klasach mogły codziennie odbywać się lekcje.
- Teraz, gdy uczniowie korzystają ze zmodernizowanych pomieszczeń, odetchnęliśmy z ulgą. Wprawdzie nie mamy jeszcze badań akustycznych po adaptacji, ale najlepszym potwierdzeniem skuteczności użytych rozwiązań jest poprawa wyników nauczania i kondycji uczniów oraz nauczycieli. Dzieci w trakcie zajęć nie są zmęczone, chodzą uśmiechnięte, nie uskarżają się na bóle głowy – mówi Małgorzata Antonowicz.
Wszystkie występy, które odbywają się na auli, są bardzo dobrze słyszalne dla publiczności. Znacznie wzrósł też komfort uczenia się i nauczania.
W ślad za szkołą na Ursynowie podążają inne placówki. Stołeczny ratusz rozpoczął bowiem pilotażowy projekt modernizacji akustycznej warszawskich szkół. Dzięki temu poprawi się komfort nauki uczniów oraz pracy nauczycieli. W projekcie uczestniczy dziewięć szkół.
- Podmiotami koordynującymi i prowadzącymi to zagadnienie będą Wydziały Infrastruktury w dzielnicach, które dysponują odpowiednio wykwalifikowanymi pracownikami. Rozpoczęcie zadania poprzedzone zostanie odpowiednimi badaniami akustycznymi oraz przygotowaniem koncepcji modernizacji – zapowiada Małgorzata Żuber-Zielicz, radna Warszawy i przewodnicząca Komisji Edukacji.
Źródło: Rockfon
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Lipowy Office Park przy ul. Żwirki i Wigury w Warszawie został wybudowany w 2009 roku przez firmę Ho ...
To była jubileuszowa, dziesiąta edycja konkursu o Nagrodę Architektoniczną Prezydenta m. st. Warszaw ...
W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...
Pianka PE ze względu na swoje...
HRA Architekci zaprojektowali...
Rzemieślnicy wiedzą, że nie ma...
Podążając za ideą zrównoważone...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz