Problem hałasu w szkołach - modernizacja akustyczna
Data dodania: 11.12.2018 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 11.12.2018 Czas czytania: ~ 3 min
Polskie szkoły mierzą się z ogromnym problemem jakim jest hałas. Kiedy jest głośno, nauczyciele są zmęczeni i uskarżają się na ból głowy, a dzieci nie mogą skupić się na lekcjach i mają problemy z przyswajaniem wiedzy. Szkoła Podstawowa nr 340 w Warszawie zwyciężyła walkę z uporczywymi dźwiękami przecierając szlaki innym placówkom. Stołeczny ratusz przeznaczył 5 mln zł na modernizację akustyczną warszawskich szkół.
Jedną z największych placówek w Warszawie jest działająca od 2012 roku szkoła im. Profesora Bogusława Molskiego. Uczęszcza do niej aż 1200 dzieci, a grono pedagogiczne liczy ponad 100 osób. Podczas przerw na jednym piętrze przebywa średnio 400 dzieci. Niekończący się hałas był nie do zniesienia i przeszkadzał nie tylko dyżurującym nauczycielom, ale także dzieciom. Niestety problem z dźwiękiem dotyczył także sal lekcyjnych. Każdy szmer, szum, dźwięki rozmów między uczniami odbijały się od śliskich, płaskich powierzchni w klasie, w związku z czym odbiór informacji przekazywanych przez nauczyciela był trudny, a często nawet niemożliwy. – Dochodziło do tego, że dzieci były ospałe i kłady się ze zmęczenia na ławkach, a nauczyciele uskarżali się na notoryczny ból głowy – mówi Joanna Lejza, nauczycielka języka polskiego i wicedyrektor szkoły.
Jak pokazują badania przeprowadzone przez Wydział Inżynierii w Edynburgu, aż do 70% spółgłosek wymawianych przez nauczyciela nie dociera do uczniów w klasie. Hałas obniża koncentracje i wpływa na zdolność uczniów do przyswajania wiedzy. Nie pozwala także odpocząć podczas przerw.
W sierpniu 2017 roku akustycy z pracowni archAKUSTIC przeprowadzili w szkole pomiary natężenia hałasu, w których uczniowie brali aktywny udział. Wyniki były zatrważające i potwierdzały, że poziom komfortu akustycznego jest niewystarczający. Niezależne badania przeprowadził też Sanepid. Okazało się, że natężenie dźwięku w szkole podczas przerw było zbliżone do tego generowane przez samolot z silnikiem odrzutowym. Specjaliści jednoznacznie stwierdzili konieczność wykonania modernizacji akustycznej.
- Wnioski z badań przedstawiliśmy w urzędzie dzielnicy oraz radnym, którzy widząc potrzeby naszej szkoły, przeznaczyli środki z budżetu miasta na adaptację akustyczną – mówi dyrektor szkoły.
Jak wynika z badania pt. „Wpływ hałasu na dzieci w szkole”, w klasach wyposażonych w absorbery akustyczne uczniowie prawidłowo odbierają średnio 10% słów więcej.
W każdym z pomieszczeń szkoły na Ursynowie przeprowadzono pomiary, jaką powierzchnię należy pokryć płytami dźwiękochłonnymi, by najlepiej spełniały swoją funkcję. Do adaptacji akustycznej szkoły wykorzystano sprawdzone rozwiązania z oferty Rockfon, wiodącego producenta płyt dźwiękochłonnych z wełny skalnej.
Proces wyciszania szkoły trwał pół roku. Prace montażowe były wykonywane nocami lub weekendami, dzięki temu, przy zaangażowaniu pracowników szkoły w przygotowanie pomieszczeń, w klasach mogły codziennie odbywać się lekcje.
- Teraz, gdy uczniowie korzystają ze zmodernizowanych pomieszczeń, odetchnęliśmy z ulgą. Wprawdzie nie mamy jeszcze badań akustycznych po adaptacji, ale najlepszym potwierdzeniem skuteczności użytych rozwiązań jest poprawa wyników nauczania i kondycji uczniów oraz nauczycieli. Dzieci w trakcie zajęć nie są zmęczone, chodzą uśmiechnięte, nie uskarżają się na bóle głowy – mówi Małgorzata Antonowicz.
Wszystkie występy, które odbywają się na auli, są bardzo dobrze słyszalne dla publiczności. Znacznie wzrósł też komfort uczenia się i nauczania.
W ślad za szkołą na Ursynowie podążają inne placówki. Stołeczny ratusz rozpoczął bowiem pilotażowy projekt modernizacji akustycznej warszawskich szkół. Dzięki temu poprawi się komfort nauki uczniów oraz pracy nauczycieli. W projekcie uczestniczy dziewięć szkół.
- Podmiotami koordynującymi i prowadzącymi to zagadnienie będą Wydziały Infrastruktury w dzielnicach, które dysponują odpowiednio wykwalifikowanymi pracownikami. Rozpoczęcie zadania poprzedzone zostanie odpowiednimi badaniami akustycznymi oraz przygotowaniem koncepcji modernizacji – zapowiada Małgorzata Żuber-Zielicz, radna Warszawy i przewodnicząca Komisji Edukacji.
Źródło: Rockfon
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Sufit , Akustyka , Technologie
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Kiedy myślimy o designerskich...
Wybór materaca to jedna z najw...
Nowoczesne budownictwo przemys...
Betonowe elementy dostarczają...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz