Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Jak wybrać posadzki na parkingi wielopoziomowe i do garaży wielostanowiskowych?

 

Czas czytania: ~3 min


Stałym elementem ładu architektonicznego stały się garaże i parkingi wielopoziomowe. Nowe budynki wielorodzinne, biurowce, centra handlowe, hotele w centrach miast – w każdym z obiektów jest jedno lub kilkupoziomowy parking podziemny. Budowane są parkingi wolnostojące czy to na osiedlach mieszkaniowych czy na obrzeżach dużych miast, aby zachęcić kierowców do pozostawiania na nich samochodów i skorzystania z komunikacji miejskiej. Jak zatem wybrać odpowiednią posadzkę?

 

weber, posadzki na parkingi, garaże wielostanowiskowe

Obiekty takie w trakcie projektowania i wykonania należy rozpatrywać kompleksowo. Inne rozwiązania technologiczne będą dla garaży podziemnych, inne dla wielopoziomowych parkingów naziemnych. Inne wymagania będą dla najniższej kondygnacji podziemnej i diametralnie inne dla otwartego parkingu usytuowanego na stropie.

 

W związku z tym należy rozpatrzyć kwestie:

- hydroizolacji ścian i płyty fundamentowej,

- izolacji termicznej ścian jak i stropu pod kondygnacją użytkową,

- doboru posadzek w zależności od ich usytuowania – płyta denna, stropy międzykondygnacyjne, rampy zjazdowe, nawierzchnie narażone na działanie warunków atmosferycznych.

 

Posadzka w garażach lub parkingach

Posadzka w garażach lub parkingach na samochody osobowe musi przenieść obciążana mechanicznie ciężarem samochodu jak i chemicznie – paliwem, olejami, płynami eksploatacyjnymi ale również w okresach zimowych śnieg lub błoto pośniegowe wraz ze środkami odladzającymi, które nanoszone są przez parkujący samochód. Dodatkowo w okresach niskich temperatur, podczas otwierania bramy wjazdowej do garażu, dochodzi duża różnica temperatur mogąca powodować naprężenia w strefie wjazdowej posadzki.

 

W garażach wielopoziomowych możemy wyróżnić kilka typów rozwiązań:

- sztywne posadzki i powłoki na płyty denne,

- sztywne posadzki i powłoki na stropy międzykondygnacyjne,

- powłoki o podwyższonej zdolności przenoszenia rys na powierzchnie wewnętrzne,

- powłoki o podwyższonej zdolności przenoszenia rys na powierzchnie stropów wystawionych na działanie czynników atmosferycznych.

 

Posadzki w garażach na gruncie lub płytach dennych

Najprostszym rozwiązaniem, najczęściej stosowanym w garażach budynków wielorodzinnych, jest posadzka betonowa utwardzana powierzchniowo. Posadzkę wykonuje się z betonu klasy min. C20/25 zbrojonego makrowłóknami syntetycznymi FIBRE HG54 w ilości 1,5 kg/m3 betonu. Do powierzchniowego utwardzenia stosuje się, w zależności od wymaganej klasy ścieralności, odpowiednią posypkę utwardzającą.

 

weber, posadzki na parkingi, garaże wielostanowiskowe

Posadzki na stropach międzykondygnacyjnych

Posadzka na stropach oprócz przeniesienia obciążenia od samochodów, musi również chronić konstrukcję przed wnikaniem wody i chlorków. W przypadku konstrukcji żelbetowych zazwyczaj wystarczająca jest sztywna powłoka epoksydowa. Jeśli natomiast istnieje ryzyko powstawania spękań, należy zastosować elastyczny system oparte na żywicach poliuretanowych.

 

Rozwinięciem systemu jednowarstwowego jest system o większej zdolności przenoszenia zarysowań z dodatkową poliuretanową membraną elastyczną. System ten stosowany jest głównie na najwyższych, otwartych kondygnacjach parkingów i jest opisany w akapicie dotyczącym tych rozwiązań.

 

Rampy zjazdowe

W przypadku ramp zjazdowych, powierzchnia musi się charakteryzować bardzo wysoką antypoślizgowością. Jeśli jest wykonywana w wersji betonowej, powierzchni nie utwardza się powierzchniowo posypką, gdyż będzie po obróbce mechanicznej zbyt gładka i niebezpieczna. Powierzchnię betonu po rozłożeniu i zagęszczeniu szczotkuje się lub wykonuje się poprzeczne do kierunku ruchu ryflowanie, które nada powierzchni odpowiednią antypoślizgowość. Nawierzchnię rampy wykonuje się z betonu klasy min. C20/25 zbrojonego makrowłóknami syntetycznymi FIBRE HG54 w ilości 1,5 kg/m3 betonu oraz dodatkowego zbrojenia siatkami #8x150x150 na początku i końcu rampy zjazdowej.

 

Aby zabezpieczyć powierzchnię przed wnikaniem wody, chlorków lub oleju powierzchnię można zaimpregnować wodną dyspersją żywicy epoksydowej weber.tec EP16 dodatkowo rozcieńczonej wodą. Żywica wnika w podłoże doszczelniają je nie tworząc na powierzchni filmu.

 

Posadzki na ostatnim poziomie i nawierzchniach otwartych

Posadzki i powłoki na ostatnich, otwartych kondygnacjach dodatkowo narażone są działanie czynników atmosferycznych oraz duże wahania temperatur. Muszą być jednocześnie posadzką odporną na ruch oraz szczelną hydroizolacją zabezpieczającą konstrukcję przed wnikaniem wody.

 

Typowym rozwiązaniem posadzkowym dedykowanym na otwarte powierzchnie najwyższych stropów jest dwuwarstwowy układ poliuretanowy z elastyczną membraną mostkującą rysy. System jest również odporny na promieniowanie UV i stanowi szczelne zabezpieczenie konstrukcji stropu.

 

Źródło: Weber

Więcej informacji znajdziesz na stronie Weber


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Technologie, Posadzki

Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi
Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi

„Dwa miesiące po oficjalnej inauguracji Flow ruszamy z budową drugiego - znacznie większego i zróżni ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Technologie
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera