Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Realizacja architektoniczna dla rdzennej ludności

 

Czas czytania: ~1 min


Bilya Koort Boodja – to nazwa ośrodka, zbudowanego niedawno w Northam, w Australii. To dość wyjątkowa realizacja architektoniczna. Placówka na uhonorować dorobek kulturalny ludu Ballardong z aborygeńskiego plemienia Noongar, które zamieszkiwało te ziemie, a w XIX wieku został przez białych kolonizatorów stąd przesiedlone. Obiekt ma przywrócić pamięć o rdzennych mieszkańcach tej ziemi.

 

Iredale Pedersen Hook Architects, Bilya Koort Boodja, centrum kultury, projekt centrum kultury, realizacja architektoniczna
Iredale Pedersen Hook Architects, Bilya Koort Boodja, centrum kultury, projekt centrum kultury, realizacja architektoniczna

Projekt centrum kultury jako rekompensata

Projekt architektoniczny tego centrum kultury opracowało biuro Iredale Pedersen Hook Architects. Zrobiło to na zlecenie lokalnego samorządu, które świadome krzywd, wyrządzonych rdzennej ludności zdecydowało się ufundować tu centrum promujące kulturę ludności Ballardong Noongar i wspierające jej rozwój.

Iredale Pedersen Hook Architects, Bilya Koort Boodja, centrum kultury, projekt centrum kultury, realizacja architektoniczna
Iredale Pedersen Hook Architects, Bilya Koort Boodja, centrum kultury, projekt centrum kultury, realizacja architektoniczna

Zanim powstał projekt architektoniczny ośrodka, zespół pracowni Iredale Pedersen Hook Architects zorganizował warsztaty, podczas których aborygeńscy i nie aborygeńscy mieszkańcy regionu wspólnie analizowali potrzeby i swoją wizję tego obiektu. Zebrano w ten sposób informacje zarówno na temat funkcji, jak wyglądu budynku.

Iredale Pedersen Hook Architects, Bilya Koort Boodja, centrum kultury, projekt centrum kultury, realizacja architektoniczna
Iredale Pedersen Hook Architects, Bilya Koort Boodja, centrum kultury, projekt centrum kultury, realizacja architektoniczna

Obiekt architektoniczny za drewnianą żaluzją

Obiekt architektoniczny skomponowano z dwóch czarnych, przenikających się brył. Nadano im podłużną formę miękko wijącej się, nieregularnej struktury, naśladującej linię brzegową pobliskiej rzeki. Z powodu sąsiedztwa rzeki, która niegdyś spowodowała tu duża powódź, budynek uniesiono na słupach i uzupełniono prowadzącymi do wejścia rampami.

Iredale Pedersen Hook Architects, Bilya Koort Boodja, centrum kultury, projekt centrum kultury, realizacja architektoniczna

Fasada budynku została osłonięta ażurową konstrukcją z drewna. Falująca ściana z desek nadaje bryle cieplejszego wyglądu, a zarazem chroni wnętrza przed nadmiernym nasłonecznieniem. Dzięki drewnianym żaluzjom gmach można było wyposażyć w duże przeszklenia, raczej niestosowane w upalnym klimacie tego regionu.


Foto: iredalepedersenhook.com


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Realizacja Architektoniczna, Realizacje Zagraniczne

Triple House – potrójny dom
Triple House – potrójny dom

Pracownia KUMSTUDIO Łukasz Skorek dla prywatnego klienta stworzyła projekt architektoniczny domu jed ...

Pierwszy w Polsce pokaz filmu Moriyama-San oraz dyskusja
Pierwszy w Polsce pokaz filmu Moriyama-San oraz dyskusja

6 lutego 2020 o godz.17:30 podczas Forum Designu&Architektury (IGLICA, pawilon nr 11) organizowanego ...

Modułowe miasto przyszłości
Modułowe miasto przyszłości

Zobaczcie projekt architektoniczny, stworzony przez pracownię EFFEKT Architects i laboratorium desig ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera