Architekci przeciwko projektowi
Data dodania: 13.09.2019 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 13.09.2019 Czas czytania: ~ 2 min
3 września 2019 roku na łamach „Le Monde” ukazał się list otwarty, podpisany przez francuskich architektów, urbanistów, historyków. Wśród sygnatariuszy listu znaleźli się światowej sławy twórcy – Jean Nouvel, Dominique Perrault, Roland Castro czy Marc Barani.
To eksperckie grono zdecydowało się wystosować list otwarty przeciwko planowi rozbudowy najbardziej ruchliwego paryskiego dworca – Gare du Nord. Przez stację każdego dnia przewija się 700 tysięcy pasażerów kolei dalekobieżnej (w tym pociągów Eurostar do Londynu) i 500 tysięcy osób korzystających z pociągów podmiejskich.
Przy okazji Letnich Igrzysk Olimpijskich 2024, które dobywać się będą w Paryżu, podjęto decyzję o rozbudowie stacji. Przy czym rozbudowa nie miała dotyczyć wyłącznie peronów i torów - zabytkowy gmach miałby się wzbogacić o gigantyczne centrum handlowe. Na 75000 m2 miałyby powstać dziesiątki sklepów oraz długie ciągi handlowych alejek, rozlokowanych na wielu poziomach. W projekcie przewidziano dla tego obiektu aż 105 wind.
Projekt architektoniczny rozbudowy dworca opracowało biuro Valode & Pistre, które starało się nadać tej potężnej bryle w miarę lekką formę. W koncepcji dominuje więc szkło i jasne kolory. Niestety nie zmienia to faktu, że ów obiekt architektoniczny całkowicie zmieniłby charakter zabytkowej stacji kolejowej.
Jean Nouvel i całe grono znanych i cenionych specjalistów zaprotestowało przeciwko zamienianiu dworca w centrum handlowe. Podkreślili w swoim liście, że ta inwestycja nie tylko zaburzyłaby formą zabytkowego gmachu, ale stałaby w sprzeczności z funkcjonalnością budynku (pasażerowie kolei musieliby się błąkać pomiędzy dziesiątkami sklepów w poszukiwaniu peronu), byłaby także zabójcza dla urbanistyki i atrakcyjności całej okolicy.
Eksperci podkreślili, jak fatalne dla funkcjonalności dworców jest zamienianie ich w centra handlowe, w jak wielkiej stoi to sprzeczności z celem, w jakim budowana jest stacja. Dodają też, że należy dbać o różnorodność form handlu w mieści, aby nie wszystko wchłonęły w siebie centra handlowe.
Czy myśli te nam czegoś nie przypominają? Czy nie dałoby się ich łatwo przełożyć na polskie warunki?
Foto: v-p.com
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Architekt , Architektura , Słynny Architekt , Przestrzeń Publiczna
Kolumbijskie biuro ALH Taller de Arquitectura lubi chować swoje dzieła za tropikalną zielenią. W hot ...
Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2024 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...
Pod pojęciem HoReCa w architekturze kryje się wszystko, co wchodzi w zakres usług oraz działań aranż ...
Znajdujący się na obrzeżu głów...
The Outstanding Property Award...
7 grudnia 2024 roku odbędzie s...
World Architecture Festival –...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz