Architekci przeciwko projektowi
Data dodania: 13.09.2019 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 13.09.2019 Czas czytania: ~ 2 min
3 września 2019 roku na łamach „Le Monde” ukazał się list otwarty, podpisany przez francuskich architektów, urbanistów, historyków. Wśród sygnatariuszy listu znaleźli się światowej sławy twórcy – Jean Nouvel, Dominique Perrault, Roland Castro czy Marc Barani.
To eksperckie grono zdecydowało się wystosować list otwarty przeciwko planowi rozbudowy najbardziej ruchliwego paryskiego dworca – Gare du Nord. Przez stację każdego dnia przewija się 700 tysięcy pasażerów kolei dalekobieżnej (w tym pociągów Eurostar do Londynu) i 500 tysięcy osób korzystających z pociągów podmiejskich.
Przy okazji Letnich Igrzysk Olimpijskich 2024, które dobywać się będą w Paryżu, podjęto decyzję o rozbudowie stacji. Przy czym rozbudowa nie miała dotyczyć wyłącznie peronów i torów - zabytkowy gmach miałby się wzbogacić o gigantyczne centrum handlowe. Na 75000 m2 miałyby powstać dziesiątki sklepów oraz długie ciągi handlowych alejek, rozlokowanych na wielu poziomach. W projekcie przewidziano dla tego obiektu aż 105 wind.
Projekt architektoniczny rozbudowy dworca opracowało biuro Valode & Pistre, które starało się nadać tej potężnej bryle w miarę lekką formę. W koncepcji dominuje więc szkło i jasne kolory. Niestety nie zmienia to faktu, że ów obiekt architektoniczny całkowicie zmieniłby charakter zabytkowej stacji kolejowej.
Jean Nouvel i całe grono znanych i cenionych specjalistów zaprotestowało przeciwko zamienianiu dworca w centrum handlowe. Podkreślili w swoim liście, że ta inwestycja nie tylko zaburzyłaby formą zabytkowego gmachu, ale stałaby w sprzeczności z funkcjonalnością budynku (pasażerowie kolei musieliby się błąkać pomiędzy dziesiątkami sklepów w poszukiwaniu peronu), byłaby także zabójcza dla urbanistyki i atrakcyjności całej okolicy.
Eksperci podkreślili, jak fatalne dla funkcjonalności dworców jest zamienianie ich w centra handlowe, w jak wielkiej stoi to sprzeczności z celem, w jakim budowana jest stacja. Dodają też, że należy dbać o różnorodność form handlu w mieści, aby nie wszystko wchłonęły w siebie centra handlowe.
Czy myśli te nam czegoś nie przypominają? Czy nie dałoby się ich łatwo przełożyć na polskie warunki?
Foto: v-p.com
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Architekt , Architektura , Słynny Architekt , Przestrzeń Publiczna
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Kilka dni temu papież Francisz...
Znajdujący się na obrzeżu głów...
The Outstanding Property Award...
7 grudnia 2024 roku odbędzie s...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz