Geometryczna Zaha - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Geometryczna Zaha

 

Czas czytania: ~4 min


pritzker 2004

 

3ib1llDB0x80DYNxLL4YcYcrHPEEK2YcBfnENrnmDsnmEIJeH0oS1oiILTdW_zahaczbmale.jpg
Tegorocznym laureatem nagrody Pritzkera została po raz pierwszy kobieta. Jest nią Zaha Hadid. Pochodzi z Iraku, ale jest obywatelem świata. Należy do grona największych gwiazd międzynarodowej architektury. Zaha Hadid urodziła się w 1950 roku w Bagdadzie. Najpierw studiowała matematykę - uzyskała licencjat na Amerykańskim Uniwersytecie w Bejrucie. Potem wyjechała do Wielkiej Brytanii i w 1972 roku rozpoczęła studia architektoniczne w Londynie. Dyplom obroniła w 1977 r. W tym samym czasie rozpoczęła współpracę ze słynnym Office of Metropolitan Architecture (OMA), których głównymi właścicielami są Rem Koolhaas i Elia Zenghelisem – ikony współczesnej „architektury progresywnej”. W 1987 roku założyła własną pracownię, która mieści się w Londynie.
x3hg9tCLQBqURCFCTvnbTscTPFgSPIjiaxs5fVoU3JUYO1vbnc9MgtLFnkiP_zahabergiselm.jpg
„Miękka” kariera Zaha Hadid należy do grona postaci w architekturze, które w swojej pracy w równym stopniu łączą intensywną działalność akademicką z praktyką projektową. Od końca lat 70-tych wykładała gościnnie na Uniwersytetach Columbia i Harvard, a także prowadziła zajęcia tzw. Master Classes w różnych szkołach na całym świecie. W 1994 roku objęła katedrę im. Kenzo Tange w Podyplomowej Szkole Designu na Uniwersytecie Harvarda. W tej chwili Hadid jest profesorem na uniwersytetach w Yale i w Wiedniu. Nie jest więc gigantem komercji, jak na przykład Norman Foster. Jej droga życiowa przypomina bardziej dokonania Petera Zumthorta – architekta, który w „miękki” sposób łączy dydaktykę z karierą projektową. Widać to zresztą w jej dorobku. Prawie wszystkie obiekty to zamówienia publiczne - muzea, galerie sztuki, instalacje, meble, wnętrza. Jest bardziej artystką niż partnerem biznesowym. Hadid podczas projektowania tworzy futurystyczne obrazy i rysunki. Są one pokazywane na całym świecie jako autonomiczne dzieła. Niektóre prace stanowią stałą część kolekcji różnych instytucji takich jak np.: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku i Niemieckie Muzeum Architektury we Frankfurcie. Słynie też z tego, że w swojej pracy nie posługuje się komputerem. Uważa, że wszystko co narysuje się przy pomocy maszyny wygląda ładnie, a w sztuce architektury nie chodzi o piękno.
IrtRhwyzon6WHz0hE105NLdk6QK3yriPYcdwObVtue8oZnZzsHUAU0cjJVoK_zhacincinattim.jpg
Kobiecość z betonu Zaha Hadid w swej twórczości nawiązuje do związków z modernizmem. Nieprzypadkowo największym admiratorem jej twórczości był zawsze Oscar Niemeyer – uczeń Le Corbusiera. Jej ulubionymi materiałami są szkło i beton, a realizacje mają charakterystyczny, modernistyczny look – duże przeszklenia, kanciastość i dominację funkcji nad formą. Ale jest to modernizm oświecony, modernizm po lekcji dekonstrukcji. Geometria się tutaj rozjeżdża, traci homogeniczność, powtarzalność i konwencjonalność, staje się niespójna i momentami nielogiczna. Tak jak w przypadku dworca autobusowego we Strasbourgu – modernistyczne formy są podpierane przez las powichrowanych kolumn. W Muzeum Sztuki Współczesnej w Cincinatti kanciaste bryły wyglądają jak niedokładnie poskładane klocki, dają geometrię rozpływającą się w palcach, dynamiczną, fragmentaryczną, otwartą na miasto i przechodnia. Odpowiadającą na ducha naszych czasów. Jej budynki stoją w opozycji do komercyjnego, napiętego stylu high-tech uprawianego przez Normana Fostera czy Renzo Piano. Ta kobieca otwartość na przypadek, na niedopowiedzenie, na czas stanowi o jej wyjątkowości. „Hadid to dominacja wyobraźni, umiejętna gra konwencjami. Jej każdy nowy budynek jest wyzwaniem intelektualnym i przestrzenną zagadką złożoną ze znanych, wydawałoby się, symboli i elementów. Ale jej twórcza siła polega na tym, że za każdym razem potrafi złożyć te elementy w nową, niepowtarzalną całość” – pisze prof. Jorge Silvetti – jeden z jurorów nagrody. Ta betonowa kobiecość to więc siła materiału i niepewność ciągłego, twórczego poszukiwania. Późna kariera Przez całe lata 70 i 80 Hadid zajmowała się głównie meblami, instalacji i wnętrzami. Pierwsze większe zlecenie otrzymała dopiero na początku lat 90 od Rolfa Fehlbauma – dyrektora jednej z największych europejskich firm produkujących meble – Vitra GmbH. Fehlbaum (po śmierci Gianni Agnellego dołączył do grona jurorów nagrody Pritzkera) stworzył w Weil am Rhein swoiste laboratorium architektury współczesnej, gdzie realizacje stawiają najwięksi wizjonerzy współczesnej architektury - Nicholas Grimshaw, Frank O. Gehry, Tadao Ando, Alvaro Siza. Zaha ma tam dwa obiekty – budynek straży pożarnej - Vitra Fire Station (1993) i pawilon LFone Pavilion (1999). Oprócz tego do jej najważniejszych realizacji należą obiekty stacji kolejowej w Strasbourgu we Francji, skocznia narciarska Berg Isel w Innsbrucku (Austria) i Muzeum Sztuki Wspólczesnej w Cincinatti (USA). Ma na koncie dużo projektów wnętrz, a nawet scenografie, jak oprawa graficzna światowej trasy koncertowej zespołu Pet Shop Boys.
aYtzcbMANz7tpGUrjauCXdkyugK0nT6WioApJJ4uuG6H3LgETmAqa79qqq5k_logotran1.gif
Zobacz:www.miele.com.pl
Zdjęcia realizacji od góry 1. Skocznia narciarska Berg Isel, Austria 2. Muzeum Sztuki współczesnej Cincinatti, USA

Podepnij swój artykuł

tagi

Nowe życie zabytkowego budynku
Nowe życie zabytkowego budynku

Pracownia Tadeusza Lemańskiego jest odpowiedzialna za projekt architektoniczny rozbudowy i nadbudowy ...

Nowy Werdon w Rudzie Śląskiej - prezentacja obiektu
Nowy Werdon w Rudzie Śląskiej - prezentacja obiektu

Nowy Werdon to dość nietypowy obiekt mieszkalny, w którym zastosowano eksperymentalne połączenie „lo ...

Webinarium Schüco: Zdrowy budynek – najnowsze trendy i innowacje
Webinarium Schüco: Zdrowy budynek – najnowsze trendy i innowacje

Zdrowy budynek – najnowsze trendy i innowacje to temat webinarium architektonicznego firmy Schüco, k ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera