Zmarł Paulo Mendes da Rocha
Data dodania: 25.05.2021 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 25.05.2021 Czas czytania: ~ 2 min
Paulo Mendes da Rocha jest razem z Oscarem Niemeyerm uważany za najważniejszą postać we współczesnej brazylijskiej architekturze. Wiązany z nurtem awangardy, ma na koncie dzieła w stylu brutalizmu; mówi się, że to właśnie on wniósł do brazylijskiej architektury radykalną nowoczesność.
Paulo Mendes da Rocha urodził się w 1921 roku w miejscowości Vitória na północno-wschodnim wybrzeżu Brazylii. W 1954 roku skończył studia architektoniczne na uniwersytecie w São Paulo i z tym miastem związał swoje zawodowe życie – to właśnie w tej liczącej dziś ponad 22 miliony mieszkańców metropolii powstały jego najważniejsze dzieła. Paulo Mendes da Rocha pracę projektanta łączył z działalnością edukacyjną: przez wiele lat był wykładowcą na uniwersytecie w São Paulo, był także szefem Brazylijskiego Związku Architektów.
O tym brazylijskim architekci mówi się, że szczególnie chętnie projektował obiekty kultury. Rzeczywiście, zajmują one ważne miejsce w jego dorobku. W 1970 roku Paulo Mendes da Rocha zaprojektował pawilon Brazylii na wystawę Expo w Osace. To dzieło uważa się za kluczowe w kształtowaniu się stylu architekta: minimalistyczny, horyzontalny obiekt z betonu jest, wbrew użytemu materiałowi, lekki – dzięki posadowieniu na zboczu wzgórza i łukowatym podcięciom przyziemia wygląda, jakby unosił się nad ziemią.
Beton był z pewnością ulubionym materiałem brazylijskiego architekta. Pojawia się on z bryle Muzeum Sztuki Nowoczesnej zbudowanej na terenie kampusu Uniwersytetu São Paulo z lat 70. i Brazylijskim Muzeum Rzeźby MuBE (Museu Brasileiro da Escultura) z lat 90.
Bardzo surowe w wyrazie, skomponowane tylko w gładkich płaszczyzn jasnych elewacji jest Museu dos Coches w Lizbonie, zbudowane w 2015 roku, beton i szkło stanowią siłę wyrazu Kaplicy pw. św. Piotra w Campos de Jordão w Brazylii.
O ile jeszcze w latach 60. czy 70. Paulo Mendes da Rocha z betonu kreował efektowne budowle – rzeźby (np. klub portowy Ginásio do Clube Atlético Paulistano), z czasem jego styl kierował się w stronę surowości formy, prostoty najbardziej podstawowych brył i gładkich płaszczyzn – na co dowodem jedna z ostatnich jego realizacji, czyli Museu dos Coches w Lizbonie.
Przyznające architektowi w 2006 roku Nagrodę Pritzkera jury podkreślało, że mimo formalnej odwagi i nowoczesności projektowanych brył Paulo Mendes da Rocha zawsze pozostawał w relacji z otoczeniem, z budowlaną i architektoniczną tradycją swojego kraju.
Źródło zdjęć: Wikimedia.org
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
„Odważna bryła, w której próżno szukać wyłącznie prostych kątów i klasycznych rozwiązań” – tak o inw ...
Hasłem czwartej edycji konferencji Architektura o niskim śladzie węglowym był Low tech - high tech. ...
Hasłem przewodnim drugiej edycji naszej konferencji Medycyna w architekturze będzie projektowanie pr ...
Pod koniec października Malta...
Trwa realizacja ostatniego eta...
LUMBER 4 to drewniany budynek...
Milwaukee, miasto w stanie Wis...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz