Zmarł Paulo Mendes da Rocha
Data dodania: 25.05.2021 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 25.05.2021 Czas czytania: ~ 2 min
Paulo Mendes da Rocha jest razem z Oscarem Niemeyerm uważany za najważniejszą postać we współczesnej brazylijskiej architekturze. Wiązany z nurtem awangardy, ma na koncie dzieła w stylu brutalizmu; mówi się, że to właśnie on wniósł do brazylijskiej architektury radykalną nowoczesność.
Paulo Mendes da Rocha
Paulo Mendes da Rocha urodził się w 1921 roku w miejscowości Vitória na północno-wschodnim wybrzeżu Brazylii. W 1954 roku skończył studia architektoniczne na uniwersytecie w São Paulo i z tym miastem związał swoje zawodowe życie – to właśnie w tej liczącej dziś ponad 22 miliony mieszkańców metropolii powstały jego najważniejsze dzieła. Paulo Mendes da Rocha pracę projektanta łączył z działalnością edukacyjną: przez wiele lat był wykładowcą na uniwersytecie w São Paulo, był także szefem Brazylijskiego Związku Architektów.
O tym brazylijskim architekci mówi się, że szczególnie chętnie projektował obiekty kultury. Rzeczywiście, zajmują one ważne miejsce w jego dorobku. W 1970 roku Paulo Mendes da Rocha zaprojektował pawilon Brazylii na wystawę Expo w Osace. To dzieło uważa się za kluczowe w kształtowaniu się stylu architekta: minimalistyczny, horyzontalny obiekt z betonu jest, wbrew użytemu materiałowi, lekki – dzięki posadowieniu na zboczu wzgórza i łukowatym podcięciom przyziemia wygląda, jakby unosił się nad ziemią.
Beton był z pewnością ulubionym materiałem brazylijskiego architekta. Pojawia się on z bryle Muzeum Sztuki Nowoczesnej zbudowanej na terenie kampusu Uniwersytetu São Paulo z lat 70. i Brazylijskim Muzeum Rzeźby MuBE (Museu Brasileiro da Escultura) z lat 90.
Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo
Muzeum Rzeźby Mube, São Paulo
Muzeum Rzeźby Mube, São Paulo
Bardzo surowe w wyrazie, skomponowane tylko w gładkich płaszczyzn jasnych elewacji jest Museu dos Coches w Lizbonie, zbudowane w 2015 roku, beton i szkło stanowią siłę wyrazu Kaplicy pw. św. Piotra w Campos de Jordão w Brazylii.
Museu dos Coches, Lizbona
Museu dos Coches, Lizbona
O ile jeszcze w latach 60. czy 70. Paulo Mendes da Rocha z betonu kreował efektowne budowle – rzeźby (np. klub portowy Ginásio do Clube Atlético Paulistano), z czasem jego styl kierował się w stronę surowości formy, prostoty najbardziej podstawowych brył i gładkich płaszczyzn – na co dowodem jedna z ostatnich jego realizacji, czyli Museu dos Coches w Lizbonie.
Capela de São Pedro Apóstolo
Patriarch Plaza, São Paulo
Przyznające architektowi w 2006 roku Nagrodę Pritzkera jury podkreślało, że mimo formalnej odwagi i nowoczesności projektowanych brył Paulo Mendes da Rocha zawsze pozostawał w relacji z otoczeniem, z budowlaną i architektoniczną tradycją swojego kraju.
Źródło zdjęć: Wikimedia.org
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Kilka dni temu papież Francisz...
Znajdujący się na obrzeżu głów...
The Outstanding Property Award...
7 grudnia 2024 roku odbędzie s...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz