Przebudowa dworca wg Zaha Hadid Architects
Data dodania: 30.09.2021 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 30.09.2021 Czas czytania: ~ 2 min
Pracownia Zaha Hadid Architects kontynuuje działalność po śmierci swojej założycielki, a kontynuacja dotyczy nie tylko samej działalności projektowej, ale i trwania zapoczątkowanego przez starchitektkę stylu. Każdy kolejny projekt biura (najwięcej ich powstaje dla Chin i Bliskiego Wschodu) jest kolejną efektowną bryłą o trudnym do opisania kształcie.
Nie inaczej postąpiło biuro Zaha Hadid Architects tworząc swoją wizję dla dworca kolejowego w Wilnie. Celem konkursu, w którym zespół ZHA zdobył pierwszą nagrodę, było znalezienie najciekawszego pomysłu na rozbudowę strefy peronowej dworca oraz jego otoczenia: zbudowania przed dworcem rozległego centrum przesiadkowego wraz z przestrzeniami publicznymi.
„Zielone centrum przesiadkowe na miarę XXI wieku” – tak o swoim projekcie mówią członkowie zespołu z Zaha Hadid Architects, podkreślając, że zieleń i natura ma odgrywać w tej koncepcji wyjątkowo ważną rolę, a forma architektoniczna i zaprojektowana tu przestrzeń mają służyć nie tylko pasażerom, ale wszystkim mieszkańcom.
Zaha Hadid Architects na tyłach zabytkowego budynku starego dworca zaprojektowali obłą, wijącą się, zadaszoną kładkę o organicznym kształcie. Kładka ma prowadzić na kolejne perony, ma mieć długość 150 metrów i szerokość aż 46 metrów. I w jej bryle zaplanowano miejsce na zieleń, ta jednak ma zdominować przede wszystkim projekt zabudowy placu przed dworcem.
Druga część projektu obejmuje teren przed dworcem. Tu powstać mają perony dla komunikacji autobusowej, parkingi, miejsca do przesiadek. Te także zyskają efektowne zadaszenie o nieregularnym kształcie, które jednocześnie ma być porośniętym zielenią skwerem – na dach peronów będzie można wejść. Budynek obsługujący ruch autobusowy ma ponadto być zaprojektowany tak, aby jedna z jego elewacji miała formę amfiteatru z miejscami do siedzenia. Naprzeciwko niego architekci zaplanowali niewielki park. Wszystkie zabudowania w projekcie Zaha Hadid Architects mają być wykonane z drewna.
Warto dodać, że wizja modernizacji dworca kolejowego – to nie pierwszy projekt, jaki dla Wilna opracowało biuro Zaha Hadid Architects. W 2008 roku ta sama pracownia wygrała konkurs na projekt nowego muzeum, które w Wilnie miało powstać jako filia słynnych Muzeum Guggenheima i Muzeum Ermitaż. Spektakularną bryłę szeroko wtedy opisywano. Dziś już wiadomo, że muzeum raczej nie powstanie – m.in. z powodu afery korupcyjnej związanej z inwestorem tego przedsięwzięcia.
Źródło: zaha-hadid.com
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Architektura Zagraniczna , Projekt Architektoniczny , Przestrzeń Publiczna
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Kilka dni temu papież Francisz...
Znajdujący się na obrzeżu głów...
The Outstanding Property Award...
7 grudnia 2024 roku odbędzie s...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz