Kładka w Szprotawie - niezwykły projekt dla pieszych
Data dodania: 11.05.2022 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 11.05.2022 Czas czytania: ~ 2 min
To pierwsza na świecie tego typu konstrukcja. Oddana do użytku w ubiegłym roku kładka piesza, rozpięta nad rzeką Szprotawa w centrum miasta Szprotawa została wykonana z łopaty turbiny wiatrowej. Hołdujący idei upcyklingu pomysł ma m.in. udowadniać, że można używać ponownie nawet obiektów pozornie tak trudnych do recyklingu czy użytkowania w innym celu, jak ogromne łopaty turbin wiatrowych.
Upcyklingowa kładka na łopacie turbiny wiatrowej w Szprotawie pełni tę samą rolę, co licznie w Polsce projektowane ostatnio kładki piesze czy rowerowe (most w Siekierkach). Służy mieszkańcom, ale i turystom, pomaga podnosić atrakcyjność i wygodę poruszania się po mieście. Kładka w Szprotawie powstała obok przystani kajakowej i łączy centrum miasta z dworcem autobusowym, ma więc walory, które docenią zarówno mieszkańcy, jak i goście. Tę konstrukcję jednak przede wszystkim wyróżnia materiał, z jakiego została wykonana.
Na pomysł użycia niepotrzebnej już łopaty turbiny wiatrowej do budowy miejskiej kładki wpadł Andrzej Adamcio, właściciel firmy Anmet, zajmującej się recyklingiem metali i materiałów kompozytowych, w szczególności wyeksploatowanych śmigieł turbin wiatrowych, które do tej pory trudno było poddać recyklingowi. Kładka powstała przy współpracy z Zakładem Dróg i Mostów Wydziału Budownictwa Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej. Autorem projektu architektonicznego jest Agata Pawlak, natomiast projekt wykonawczy i obliczenia sporządził inż. Robert Dudek. Na realizację projektu Gmina Szprotawa pozyskała środki z Urzędu Marszałkowskiego w ramach programu „Lubuska Baza Turystyczna”.
Niezwykła kładka w Szprotawie ma 23 metry długości, 4,3 metra szerokości, a odległość między jej podporami wynosi 16,4 m. Kładkę podzielono na dwie części, z których jedna przeznaczona jest dla pieszych, druga – dla osób poruszających się rowerami. W centralnej części kładki pojawiło się siedzisko dla tych, którzy chcą spędzić na niej więcej czasu.
Kładka nie powstała by urzekać formą – poza swoją funkcją obiekt ma przede wszystkim być argumentem w debacie, jak ważne w naszych czasach jest szukanie zastosowania dla niepotrzebnych przedmiotów i materiałów, elementów, które straciły zastosowanie. W trzeciej dekadzie XXI wieku już powinniśmy wiedzieć, że produkowanie wciąż nowych rzeczy i wyrzucanie na śmietnik starych zbliża nas do zagłady naszej planety i najlepszym rozwiązaniem jest jak najdłuższe wykorzystywanie tego, co już istnieje. Budowa kładki i zarazem miejskiej atrakcji z fragmentu turbiny wiatrowej jest tego dobrym przykładem.
Projekt koncepcyjny
Lokalizacja: Szpotawa
Inwestor: Gmina Szprotawa
Projekt: Akant Robert Dudek Szprotawa, Architekt Agata Pawlak Wrocław
Pomysł: firma „Anmet”
Wykonawca: PHU Dubiel Szprotawa
Realizacja: 2022
Źródło zdjęć: modernizacjaroku.org.pl; zary-zagan.regionalna.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Przestrzeń Publiczna , Kładka Pieszo Rowerowa , Obiekt Architektoniczny , Hot
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Znamy wyniki głosowania intern...
Architektura czasów PRL wzbudz...
Wydział Architektury Politechn...
To już drugie podejście do prz...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz