Kładka w Szprotawie - niezwykły projekt dla pieszych
Data dodania: 11.05.2022 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 11.05.2022 Czas czytania: ~ 2 min
To pierwsza na świecie tego typu konstrukcja. Oddana do użytku w ubiegłym roku kładka piesza, rozpięta nad rzeką Szprotawa w centrum miasta Szprotawa została wykonana z łopaty turbiny wiatrowej. Hołdujący idei upcyklingu pomysł ma m.in. udowadniać, że można używać ponownie nawet obiektów pozornie tak trudnych do recyklingu czy użytkowania w innym celu, jak ogromne łopaty turbin wiatrowych.
Upcyklingowa kładka na łopacie turbiny wiatrowej w Szprotawie pełni tę samą rolę, co licznie w Polsce projektowane ostatnio kładki piesze czy rowerowe (most w Siekierkach). Służy mieszkańcom, ale i turystom, pomaga podnosić atrakcyjność i wygodę poruszania się po mieście. Kładka w Szprotawie powstała obok przystani kajakowej i łączy centrum miasta z dworcem autobusowym, ma więc walory, które docenią zarówno mieszkańcy, jak i goście. Tę konstrukcję jednak przede wszystkim wyróżnia materiał, z jakiego została wykonana.
Na pomysł użycia niepotrzebnej już łopaty turbiny wiatrowej do budowy miejskiej kładki wpadł Andrzej Adamcio, właściciel firmy Anmet, zajmującej się recyklingiem metali i materiałów kompozytowych, w szczególności wyeksploatowanych śmigieł turbin wiatrowych, które do tej pory trudno było poddać recyklingowi. Kładka powstała przy współpracy z Zakładem Dróg i Mostów Wydziału Budownictwa Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej. Autorem projektu architektonicznego jest Agata Pawlak, natomiast projekt wykonawczy i obliczenia sporządził inż. Robert Dudek. Na realizację projektu Gmina Szprotawa pozyskała środki z Urzędu Marszałkowskiego w ramach programu „Lubuska Baza Turystyczna”.
Niezwykła kładka w Szprotawie ma 23 metry długości, 4,3 metra szerokości, a odległość między jej podporami wynosi 16,4 m. Kładkę podzielono na dwie części, z których jedna przeznaczona jest dla pieszych, druga – dla osób poruszających się rowerami. W centralnej części kładki pojawiło się siedzisko dla tych, którzy chcą spędzić na niej więcej czasu.
Kładka nie powstała by urzekać formą – poza swoją funkcją obiekt ma przede wszystkim być argumentem w debacie, jak ważne w naszych czasach jest szukanie zastosowania dla niepotrzebnych przedmiotów i materiałów, elementów, które straciły zastosowanie. W trzeciej dekadzie XXI wieku już powinniśmy wiedzieć, że produkowanie wciąż nowych rzeczy i wyrzucanie na śmietnik starych zbliża nas do zagłady naszej planety i najlepszym rozwiązaniem jest jak najdłuższe wykorzystywanie tego, co już istnieje. Budowa kładki i zarazem miejskiej atrakcji z fragmentu turbiny wiatrowej jest tego dobrym przykładem.
Lokalizacja: Szpotawa
Inwestor: Gmina Szprotawa
Projekt: Akant Robert Dudek Szprotawa, Architekt Agata Pawlak Wrocław
Pomysł: firma „Anmet”
Wykonawca: PHU Dubiel Szprotawa
Realizacja: 2022
Źródło zdjęć: modernizacjaroku.org.pl; zary-zagan.regionalna.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Przestrzeń Publiczna , Kładka Pieszo Rowerowa , Obiekt Architektoniczny , Hot
Funkcjonalność i prostota formy.Tak w skrócie można określić dom dla rodziny z trójką dzieci, któreg ...
W warszawskiej Falenicy powstał wyjątkowy dom jednorodzinny, który stanowi współczesną interpretację ...
Zmiana hałasu w dźwięk to jeden z ważniejszych aspektów pracy architektów podczas procesu projektowa ...
Zabytkowy obiekt położony przy...
Rusza budowa nowego budynku Un...
Projekt domu jednorodzinnego,...
Projekt domu zrealizowany prze...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz