Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Trójkątne bryły przy muzeum

 

Czas czytania: ~3 min


Młoda katowicka pracownia BaH, która swoją nazwę zawdzięcza nazwiskom założycieli, Mateusza Białka oraz Marcina Harnasza, podzieliła się z nami swoją propozycją, zgłoszoną na rozstrzygnięty niedawno konkurs architektoniczny na projekt Centrum Konserwatorsko-Magazynowego Muzeum Narodowego w Warszawie. Choć projekt nie został dostrzeżony przez sąd konkursowy, warto go zobaczyć, bo pokazuje inny niż nagrodzone pomysł.

 

Projekt Centrum Konserwatorsko-Magazynowego Muzeum Narodowego w Warszawie od pracowni BaH
Projekt Centrum Konserwatorsko-Magazynowego Muzeum Narodowego w Warszawie od pracowni BaH

Alternatywny pomysł na bryłę budynku

Zorganizowany przez Muzeum Narodowe w Warszawie wraz ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich konkurs architektoniczny na opracowanie koncepcji Centrum Konserwatorsko-Magazynowego Muzeum Narodowego w Warszawie budził duże zainteresowanie choćby ze względu na to, że dotyczył wizji budowy nowego obiektu w bardzo wyjątkowym  miejscu, na tyłach muzealnego gmachu, tuż obok Domu Partii i siedziby warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. Pierwszą nagrodę w tym prestiżowym konkursie otrzymała pracownia P2PA, jednak w rywalizacji brało udział więcej niebanalnych koncepcji. Jedną z nich opracował zespół w składzie: Mateusz Białek (firma BaH studio), Marcin Harnasz (firma BaH studio), Bartłomiej Tymosiak (firma BaH studio), Piotr Buśko (firma Profil (konsorcjum firm na potrzeby konkursu).

Projekt Centrum Konserwatorsko-Magazynowego Muzeum Narodowego w Warszawie od pracowni BaH
Projekt Centrum Konserwatorsko-Magazynowego Muzeum Narodowego w Warszawie od pracowni BaH

Przystępując do wykonania zadania konkursowego architekci dokonali analizy monumentalnego gmachu Muzeum Narodowego projektu Tadeusza Tołwińskiego. Jako punkt odniesienia dla swojego pomysłu wzięli muzealne dziedzińce, które przetworzyli na „negatyw” – pustkę frontowych dziedzińców odwzorowali z tyłu gmachu w formie podobnej skali masy. „Taki wyjściowy prostopadłościan o wysokości 14,8 metra i trzech kondygnacjach nadziemnych i jednej podziemnej (widocznej jednak od strony wschodniej z racji obniżenia terenu) został następnie poddany transformacji, aby jeszcze bardziej wpisać się w sąsiedztwo zabytkowego gmachu i parkowego otoczenia. Najważniejsze było uwzględnienie osiowości i symetrii gmachu muzeum, a także stworzenie odpowiedniego dla niego przedpola, jak i zachowanie niezakłóconych widoków na południową fasadę wraz z głównym ryzalitem” – piszą architekci. Choć zadanie konkursowe obejmowało jeden budynek, pomysł pracowni BaH ma formę umożliwiającą wzniesienie (w przyszłości) także drugie, bliźniaczego budynku. Symetryczny ich układ miałby porządkować tę przestrzeń i także odnosić się do symetrycznego, surowego układu brył głównego muzealnego gmachu.

 

Zobacz galerię zdjęć projektu budynku

Trójkątna kubatura obok zabytku

Projektanci fragmenty dwóch górnych kondygnacji każdego z prostopadłościanów „obcięli” po linii przekątnej, tworząc nietypowe bryły z góry przypominające trójkąt. „Tak powstała trójkątna kubatura tworzy pożądane prostopadłe pierzeje od zachodu i południa – w pierwszym przypadku kontynuując formę wewnętrznej uliczki, jaka wytwarza się pomiędzy gmachem MNW a Domem Partii – a zminimalizowanie bryły pozostawia szerokie otwarcie widokowe na muzeum od strony południowej, jak i Parku Na Książęcem" – tłumaczą architekci. Tak ukształtowane bryły miałyby być także podatne na modyfikacje i kształtowanie, np. stworzenie wewnętrznego patio. Zgodnie z założeniami regulaminu konkursu architekci rozlokowali w lewym budynku pracownie konserwatorskie, zastosowali szereg oczekiwanych przez inwestora rozwiązań pasywnych, zaplanowali komunikację na zewnątrz oraz pomiędzy obiektami.

 

Wizualizacje: be3design (be3design.com); bahstudio.pl

 


Podepnij swój artykuł

tagi

Projekt Architektoniczny, Projekt Budynku

Nastrojowe muzeum spod kreski Mirosława Nizio
Nastrojowe muzeum spod kreski Mirosława Nizio

W czerwcu 2021 roku pracownia Mirosława Nizio podpisała umowę z Muzeum Podlaskim w Białymstoku na pr ...

Obła bryła najlepszym budynkiem roku wg SARP
Obła bryła najlepszym budynkiem roku wg SARP

Nagroda Roku SARP – to konkurs ceniony i znaczący. To sami architekci nagradzają w nim realizacje sw ...

Błękitna i zielona infrastruktura w architekturze
Błękitna i zielona infrastruktura w architekturze

Zmiany klimatyczne powodują niekorzystne skutki w mieście. Wyspy ciepła, gwałtowne opady, susza klim ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera