CPK - nowoczesny i uniwersalny projekt transportowy
Data dodania: 14.11.2022 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 14.11.2022 Czas czytania: ~ 3 min
W połowie listopada 2022 roku ogłoszono oficjalnie rozpoczęcie prac nad projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego, który stanąć ma w miejscowości Baranów niedaleko Grodziska Mazowieckiego. W jego skład ma wejść duże międzynarodowe lotnisko, ale także dworzec kolejowy oraz węzeł transportowy. Port lotniczy w tej lokalizacji ma być uruchomiony w 2028 roku.
10 listopada 2022 roku władze spółki odpowiedzialnej za realizację planu powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego podpisały umowę z pracownią Foster + Partners na zaprojektowanie tego komunikacyjnego kompleksu. Uroczystość odbyła się w gmachu Varso Tower, którego projekt także powstał w pracowni Foster + Partners. Projektanta CPK wybrano w trybie dialogu konkurencyjnego – ofertę konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited uznano za najbardziej korzystną w postępowaniu na wybór Master Architekta (MA).
„Do głównych zadań Master Architekta lotniska CPK należy zaprojektowanie budynku terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzła transportowego. Dodatkowo konsorcjum pod przewodnictwem Foster + Partners będzie uczestniczyć w konsultacjach CPK z kluczowymi interesariuszami i potencjalnymi generalnymi wykonawcami” – wylicza inwestor. To Master Architekt nada także wyraz architektoniczny temu obiektowi, który przedstawiany jest jako „jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w naszej części Europy”. Oferta konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited pokonała propozycje zgłoszone przez konsorcja Zaha Hadid Architects i WSP UK Limited oraz Dar Al-Handasah i Perkins&Will, Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura, Weston Williams + Partners LLP, gmp International GmbH, a także Kohn Pedersen Fox (KPF). Wartość podpisanej właśnie umowy (wraz z jej zakresem objętym prawem opcji) wynosi 696 mln zł netto (ok. 150 mln EUR). Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 roku.
Jak powszechnie wiadomo, Foster + Partners to globalne biuro architektoniczne, urbanistyczne i projektowe, mające na koncie realizację wielu ogromnych obiektów infrastrukturalnych i komunikacyjnych. W przypadku CPK inwestor uznał, że właśnie ta pracownia zagwarantuje realizację celów, jakie stawia się przed CPK. A są wśród nich nie tylko funkcjonalność, wygoda i dostępność przestrzeni lotniska i dworca, ale modułowość i przemyślana konstrukcja, które zapewnią efektywną rozbudowę portu (czyli zakładane obecnie wybudowanie i uruchomione lotniska do 2028 roku oraz przygotowanie go do obsługi nawet 40 mln pasażerów, a następnie bezproblemową rozbudowę tak, aby w 2060 roku osiągnąć docelowy poziom 65 mln pasażerów). Aby stawić czoła wyzwaniom związanym z czasem, kosztami i jakością projekt każdej w części tego wielofunkcyjnego węzła ma by oparty o prefabrykację i modularyzację, ma być elastyczny w kształtowaniu i uniwersalny w użytkowaniu (np. minimalizacja różnic między poziomami budynku ma zoptymalizować przesiadki i zapewnić sprawny i płynny przebieg potoków pasażerskich).
Pierwsze wizualizacje, które ujawniono przy okazji podpisania umowy z projektantami pokazują terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów. W obu dominuje światło, pojawiają się także rośliny, które to cechy architekci uznali za najważniejsze szczególnie w przestrzeniach, gdzie ludzie gromadzą się przed podróżą lub oczekują na innych pasażerów.
Źródło: cpk.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Projekt Architektoniczny , Obiekt Architektoniczny , Projekty Architektoniczne
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Znamy wyniki głosowania intern...
Architektura czasów PRL wzbudz...
Wydział Architektury Politechn...
To już drugie podejście do prz...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz