Łódź Kaliska na nowo
Data dodania: 16.06.2023 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 16.06.2023 Czas czytania: ~ 2 min
Dworzec Łódź Kaliska zniknie z mapy miasta, zostanie już niedługo rozebrany i w jego miejscu powstanie całkiem nowy obiekt o tej samej funkcji. Działający do niedawna budynek stacyjny został zaprojektowany w latach 80. przez zespół pod kierunkiem Jana Gorgula, a zrealizowany dekadę później przez pracownię MWM. Choć zbudowany zaledwie nieco ponad 30 lat temu został przeznaczony do rozbiórki. Nowy dworzec w tym miejscu zaprojektowała pracownia An Archi Group.
Stan obecny
Stan obecny
Stan obecny
Dworzec Łódź Kaliska nie będzie pierwszym tego typu obiektem, który stanął w miejscu poprzedniego, rozebranego. Podobną historię ma ogromny, główny dworzec w mieście, czyli stacja Łódź Fabryczna. W tym samym mieście trwa obecnie budowa linii średnicowej, dzięki której ma się znacząco poprawić jakość mocno ostatnio kulejącego łódzkiego transportu publicznego.
Polskie Koleje Państwowe S.A. pod koniec maja 2023 roku podpisały umowę na przebudowę dworca Łódź Kaliska. Niedługo później PKP przekazały plac budowy wykonawcy robót. Obecnie trwa budowa dworca tymczasowego, w którym podczas realizacji inwestycji będzie odbywać się obsługa podróżnych. W kolejnym etapie rozpocznie się rozbiórka istniejącego budynku dworca, w miejscu którego stanie całkiem nowy obiekt wraz z otoczeniem – bo elementem projektu jest także przemiana placu dworcowego. Ten będzie służył jako węzeł komunikacyjny, dostosowany do ruchu samochodów (z miejscem do ładowania samochodów elektrycznych), autobusów oraz rowerów wraz z dużą wiatą rowerową. Zaplanowano tu dużą ilość nasadzeń, zarówno drzew, jak i krzewów oraz traw.
Nowe wcielenie stacji Łódź Kaliskiej ma mieć prostą bryłę. An Archi Group, biuro projektujące nowy dworzec, zachowało trójnawowy układ budynku oraz główne wejście do strony południowej. Fasada dworca ma być w dużym stopniu przeszklona, na elewacjach ma pojawić się miedź oksydowana, a nad nawą środkową wewnątrz obiektu będzie się ciągnąć nowoczesny świetlik. Parter budynku zostanie oddany w użytkowanie podróżnym, tu znajdą się kasy biletowe i poczekalnie oraz lokale komercyjne. Piętra obu skrzydeł budynku przeznaczono dla spółek kolejowych. Budynek zostanie wyposażony w nowoczesne instalacje zarówno podnoszące komfort użytkowania, jak i służące stricte podróżnym – wyświetlacze przyjazdów i odjazdów pociągów, biletomaty czy windy. Cały budynek dworca wraz z otoczeniem zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami, pojawi się energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie podłogowe oraz system wentylacji z klimatyzacją.
Lokalizacja: Łódź, ulica Karolewska
Inwestor: PKP SA
Projekt architektoniczny: An Archi Group
Wykonawca: SKB LDR
Projekt: 2022
Planowana realizacja: 2025
Koszt inwestycji: 56,55 mln zł brutto
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Znamy wyniki głosowania intern...
Architektura czasów PRL wzbudz...
Wydział Architektury Politechn...
To już drugie podejście do prz...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz