Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Nowe stacje w Łodzi

 

Czas czytania: ~2 min


Łódzki tunel średnicowy - to przekop, który połączy stację Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Żabieniec oraz Łódź Kaliska. Inwestycja, część przedsięwzięcia Nowe Centrum Łodzi, ma się przyczynić do rozwoju transportu dalekobieżnego, bo stacja Łódź Fabryczna stanie się dzięki niemu dworcem przelotowym. Ale kolej średnicowa ma także pełnić funkcję łódzkiego „małego metra". Skomplikowana inwestycja - to jedno z największych i najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych nie tylko w Łodzi, ale w całej Polsce.

 

Tunel średnicowy w Łodzi
Tunel średnicowy w Łodzi

Ważna inwestycja komunikacyjna

Tunel kolejowy przebiegający pod centrum miasta otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia kolejowe i usprawni lokalny, regionalny i krajowy transport pasażerski oraz towarowy” – podkreślają inwestorzy tego przedsięwzięcia. Mieszkańcy Łodzi najbardziej czekają na trzy nowe stacje, dzięki którym, niczym metrem, będą mogli przemieszczać się także w obrębie miasta. Tak jak w Warszawie, gdzie wciąż rozbudowywane jest tradycyjne metro, i którego stacje są nagradzane w konkursach architektonicznych, w Łodzi także powstaną naziemne pawilony, prowadzące na ulokowane pod ziemią perony linii średnicowej.

Tunel średnicowy w Łodzi
Tunel średnicowy w Łodzi

Początkowo w centrum miasta miały powstać dwie nowe stacje, ostatecznie zbudowane zostaną trzy. Będą to: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Trzy nowe przystanki: Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej/Zachodniej/Kościuszki), Polesie (u zbiegu ulic Ogrodowej/Karskiego) i Koziny (u zbiegu Włókniarzy/Drewnowskiej) będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią poruszanie się po mieście. Budowana od początku 2021 roku stacja Łódź Polesie powstaje na tyłach manufaktury. Będzie miała trzy poziomy: dwa perony kolejowe znajdą się na poziomie -3, wyżej zlokalizowane będą pomieszczenia techniczne i usługowe. Co ciekawe, część wyjść ze stacji poprowadzi na ulice, ale inne skomunikowane będą bezpośrednio z centrum handlowym. Na przystanku Łódź Śródmieście natomiast wyjścia z podziemnej kolejki zostaną zintegrowane w przystankami tramwajowymi. Naziemne pawilony osłaniające schody prowadzące na perony mają przybrać dość proste formy, nawiązujące do przemysłowego charakteru zabudowy miasta. Surowe, ciemne elewacje uzupełnią zielone ściany, które planowane są na każdym z trzech nowych pawilonów stacyjnych.

Tunel średnicowy w Łodzi
Tunel średnicowy w Łodzi

Pawilony z zielenią

Budowa tunelu średnicowego biegnącego przez centrum Łodzi jest przedsięwzięciem wyjątkowo skomplikowanym, choćby ze względu na to, ze ogromne tarcze drążą tunele pod istniejącymi budynkami. „Zastosowana do budowy tunelu kolejowego technologia minimalizuje ryzyko związane z osiadaniem terenu, budynków, osuwaniem się ziemi i drganiami, mimo to należy nieustannie badać wpływ drążenia na gęstą zabudowę miejską” – podkreślają wykonawcy tej realizacji. Wszystkie budowy ziemne związane z drążeniem tuneli poprzedzają badania archeologiczne; przy okazji jednego z nich zostały odsłonięte relikty synagogi wyburzonej przez Niemców w czasie II wojny światowej.

Tunel średnicowy w Łodzi
Tunel średnicowy w Łodzi

Tunel średnicowy – stacje Łódź Polesie, Łódź Koziny, Łódź Śródmieście - metryczka projektu architektonicznego

Lokalizacja: Łódź

Inwestor: Polskie Linie Kolejowe

Generalny wykonawca: Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki – lider konsorcjum oraz Energopol-Szczecin
Planowana realizacja: 2024
Wartość inwestycji: 1,7 mld zł (w tym 1,4 mld zł dofinansowania unijnego)

Źródło: plk-sa.pl; tunel-laczypolske.pl

 


Podepnij swój artykuł

tagi

Projekt Architektoniczny

Nagroda Roku SARP 2022 przyznana
Nagroda Roku SARP 2022 przyznana

Przyznawana od 1983 roku Nagroda Roku SARP - to jedna z najważniejszych nagród architektonicznych w ...

Osiedle z drewna i cegły
Osiedle z drewna i cegły

Współczesny świat nie jest łatwym miejscem do życia. Wszechobecny pośpiech i presja, życie w zatłocz ...

Błękitna i zielona infrastruktura w architekturze
Błękitna i zielona infrastruktura w architekturze

Zmiany klimatyczne powodują niekorzystne skutki w mieście. Wyspy ciepła, gwałtowne opady, susza klim ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera