CPK bliżej realizacji
Data dodania: 13.07.2023 Czas czytania: ~ 1 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 13.07.2023 Czas czytania: ~ 1 min
Na początku lipca 2023 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję środowiskową dla budowy lotniska i węzła kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Teraz spółka ma otwartą drogę do wnioskowania o decyzję lokalizacyjną, a w dalszej kolejności pozwolenia na budowę. To kolejny krok po tym, jak w czerwcu Minister Infrastruktury zatwierdził Plan Generalny dla CPK, a spółka przyjęła projekt koncepcyjny lotniska i dworca kolejowego.
Gigantyczna inwestycja między Warszawą a Łodzią
Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano pierwsze wizualizacje tej gigantycznej inwestycji – wtedy zdecydowano, że jej projekt przygotuje pracownia Normana Fostera we współpracy z polskim biurem Kuryłowicz&Associates; wcześniej stworzenie wizji lotniska i towarzyszącej mu infrastruktury wielu znanym pracowniom. Ostatecznie zdecydowano się pracę zlecić brytyjskiemu starchitektowi. Dziś projekt CPK przeszedł z fazy planowania do projektowania i budowy. Foster+Partners ma już gotowy projekt koncepcyjny, trwają prace nad projektem budowlanym.
Wydana w lipcu decyzja środowiskowa obejmuje m.in. terminal pasażerski, budynki i obiekty wspierające funkcjonowanie lotniska, wieżę kontroli ruchu lotniczego, drogi startowe i kołowania, płyty postojowe, węzeł kolejowy i drogowy, a także infrastrukturę towarzyszącą, np. hotele, budynki komercyjne oraz parkingi. Te obiekty mają powstać w pierwszej kolejności. Pierwszy etap lotniska CPK, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów rocznie, ma zostać uruchomiony w 2028 roku.
Architektura i infrastruktura
Masterplan dla CPK zakłada, że poziom 40 mln pasażerów zostanie osiągnięty ok. 2035 roku, a w 2060 roku przewiduje się możliwość obsługi na CPK prawie 65 mln pasażerów rocznie. Projekt lotniska i wszystkich towarzyszącycm mu obiektów jest modułowy – czyli łatwy do rozbudowy wraz z rosnącymi potrzebami. W projekcie po północnej stronie terminala zaplanowano także powstanie dworca kolejowego z sześcioma podziemnymi peronami obsługujący połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Projektowana linia kolejowa, która zostanie oddana do użytku wraz z uruchomieniem lotniska, połączy Warszawę i Łódź z CPK.
Źródło: https://www.cpk.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Znamy wyniki głosowania intern...
Architektura czasów PRL wzbudz...
Wydział Architektury Politechn...
To już drugie podejście do prz...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz