Polska Opera Królewska – wyniki konkursu architektonicznego
Data dodania: 18.09.2023 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 18.09.2023 Czas czytania: ~ 3 min
11 i 12 września 2023 roku w siedzibie SARP przy ulicy Foksal w Warszawie odbyły się oficjalne, zamknięte posiedzenia sądu konkursowego w sprawie oceny prac nadesłanych na konkurs na opracowanie koncepcji budynku Polskiej Opery Królewskiej. Gmach ma stanąć na terenie parku Łazienki Królewskie między ulicą Myśliwiecką, Kanałem Piaseczyńskim, kanałem Stawu Łazienkowskiego oraz budynkiem Ermitażu Łazienek Królewskich.
Od kilku lat na terenie zabytkowego, jednego z najbardziej znanych polskich parków planowane są różne obiekty. Wiele z nich pozostaje na etapie projektu, jak pawilon projektowany w 2013 roku (Mecanoo International B.V. Z Delft); do potrzeb muzealnych dostosowywane są także istniejące obiekty (Stajnie Kubickiego), zabytki zyskują także nowe wnętrza (Pomarańczarnia). Wśród nowych koncepcji rozwoju parku i zwiększenia jego atrakcyjności i znaczenia jest nowa siedziba Polskiej Opery Królewskiej; konkurs architektoniczny na projekt budowli powstał we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz SARP. Nadesłane na konkurs prace oceniało jury w składzie: dr hab. Inż. arch. Magdalena Kozień – Woźniak – Przewodnicząca Sądu konkursowego, arch. Jacek Lenart – Sędzia referent, Iwona Pastwa-Zarychta, Prof. dr hab. inż. arch. Zbigniew Myczkowski, arch. Piotr Walkowiak, arch. krajobrazu Marek Szeniawski, arch. Wojciech Wagner, arch. Piotr Lewicki, Prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens.
Sąd konkursowy zdecydował o przyznaniu trzech nagród oraz trzech wyróżnień.
Pierwsza nagroda trafiła do pracowni Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne (skład zespołu autorskiego: Bolesław Stelmach (Warszawa); Marek Zarzeczny (Świdnik); Rafał Szmigielski (Lublin); Zbigniew Wypych (Lublin). Architekci zaproponowali budynek o zwartej bryle, o rzucie trapezu. Jurorzy podkreślili, że praca godzi w oryginalny sposób istniejący układ Osi Stanisławowskiej, narożnika Łazienek Królewskich i sąsiedztwa architektury współczesnej, jest czytelnym znakiem w krajobrazie obecności kultury wysokiej i wyważonej estetyzacji przestrzeni. Doceniono pomysł ukształtowania tektoniki budynku na wzór trójwymiarowego modelu metaforycznego lasu. Sąd Konkursowy zdecydował o przyznaniu pierwszej nagrody za: „ukształtowanie formy budynku w sposób adekwatny do walorów lokalizacji – w obrębie parku Łazienek Królewskich, wprowadzenie elementów przestrzennych inspirowanych roślinnością, mające na celu powiązanie obiektu z parkowym otoczeniem, powiązanie elewacji frontowej z przestrzenią Kanału Piaseczyńskiego (wschodni fragment Osi Stanisławowskiej), ograniczenie rozmiaru elewacji południowej, a przez to optyczne zmniejszenie skali budynku od strony parku, racjonalne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne charakterystyczne dla trójdzielnej typologii obiektów teatralnych”.
Drugą nagrodę przyznano pracowni APA Wojciechowski sp. z o.o. W uzasadnieniu werdyktu można przeczytać: „Drugą nagrodę przyznano za czytelne powiązanie złożonej funkcji obiektu operowego z prostą i logiczną formą budynku. Wprowadzone rozwiązania, a w szczególności utworzenie tak zwanej agory, pozwalają na realizację działań artystycznych i edukacyjnych w różnych przestrzeniach wewnątrz i na zewnątrz obiektu, wiążąc te aktywności z publiczną przestrzenią parku. Doceniono również próbę takiego rozwiązania przestrzennego audytorium oraz zespołu sceny, aby podstawowe działania odbywały się na poziomie związanym z otaczającym terenem, zarówno w strefach ogólnodostępnych, jak i w strefie obsługi widowiska oraz transportu dekoracji scenicznych. Działania te przyczyniły się również do ograniczenia koniecznej głębokości posadowienia budynku”.
Trzecią nagrodę zdobył zespół w składzie: Dżus GK Architekci s.c. G.Dżus K.Orzechowska-Dżus, Restudio Jacaszek Architekci sp. z o.o., Restudio Architektury Rafał Jacaszek. Praca otrzymała nagrodę za „błyskotliwą ideę zachowanie umiarkowania w skali nadziemnej kubatury oraz za postanowienie zachowania ogrodowej tożsamości miejsca, gdzie intrygująco, wręcz abstrakcyjnie wkomponowano dwie eliptyczne bryły w swoisty stylobat uniesionego dachu obsadzonego klasycznym ogrodowym „parterem”, zaś teatr spod niego otwiera się na parkowe otoczenie z trzech stron szczeliną przeszklenia”.
Wyróżnienia otrzymały pracownie: WXCA Group, AMC Andrzej M. Chołdzyński oraz zespół w składzie: Schmidt Hammer Lassen Architects, Dedeco i Nagata Acoustics International.
Źródło: konkurs.operakrolewska.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Projekt Architektoniczny , Projekt Budynku , Wyniki Konkursu Architektonicznego
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
25 marca 2025 roku poznaliśmy...
14 marca 2025 roku w Muzeum II...
21 lutego 2025 roku poznaliśmy...
Jak co dwa lata poznaliśmy naj...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz