Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dwa brzegi Wisły połączone

 

Czas czytania: ~2 min


W styczniu 2022 roku na obu brzegach Wisły w Warszawie rozpoczęła się budowa mostu pieszo-rowerowego, który ma połączyć Pragę i Powiśle. To pierwszy tego typu obiekt w stolicy, pomyślany jako atrakcja zarówno dla mieszkańców, jak turystów. Rozpięta między ulicami Okrzei na prawym i Karową na lewym brzegu rzeki przeprawa wzbudza mieszane uczucia, bywa krytykowana (m.in. za mieszanie ruchu pieszych i rowerzystów czy brak walorów tranzytowych, czyli łączenia ciągów komunikacyjnych), bez wątpienia jednak po ożywieniu brzegów rzeki Warszawa potrzebowała takiego mostu.

 

Most pieszo-rowerowy w Warszawie
Most pieszo-rowerowy w Warszawie

Atrakcja dla Warszawy

Na projekt mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę w Warszawie w 2017 roku rozstrzygnięto konkurs architektoniczny. „To był niezwykle trudny wybór, bowiem napłynęło wiele bardzo ciekawych prac. Niezwykle istotne było dla nas, żeby wybrać perełkę architektoniczną, która będzie uzupełniała a nie dominowała nad otoczeniem i będzie wyglądała tak, jakby tu zawsze była” – mówiła podczas ogłoszenia wyników konkursu Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. Pierwszą nagrodę otrzymała wtedy propozycja pracowni Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z Warszawy.

Most pieszo-rowerowy w Warszawie
Most pieszo-rowerowy w Warszawie

Most pieszo-rowerowy przez Wisłę ma jeden poziom, a wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Jak można przeczytać  opisie inwestycji: „Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu”. Przeprawa ma 452 metry długości i zmienną szerokość, sięga od 6,9 do 16,3 metra. W kilku miejscach most, który ma kształt przypominający błyskawicę, będzie się rozszerzał – tam powstaną tarasy, z których będzie można podziwiać panoramę obu brzegów Wisły.

Most w kolorze korten

W październiku 2023 roku zakończył się montaż ostatniego elementu konstrukcji mostu, tym samym spięto oba brzegi rzeki. Jak podaje inwestor, zaawansowanie prac wynosi już ok. 80 procent. Po tym, jak kładka uzyskała swój kształt rozpoczną się prace wykończeniowe, m.in. montażu barier, oświetlenia, ławek, układanie nawierzchni. Wiosną 2024 roku most ma zostać udostępniony pieszym i rowerzystom.

 

Most pieszo-rowerowy - metryczka projektu obiektu

Lokalizacja: Warszawa, ul. Karowa – Okrzei
Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa
Projekt architektoniczny: Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o.

Wykonawca: Budimex
Długość mostu: 452 metry
Projekt: 2017
Planowana realizacja: 2024
Zdjęcia: Ewelina Lach

Źródło: um.warszawa.pl


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Kładka Pieszo Rowerowa, Przestrzeń Publiczna, Przestrzeń Miejska, Most

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

Najwyższy w Chorzowie
Najwyższy w Chorzowie

W czerwcu 2023 roku na chorzowskim Osiedlu Różanka rozpoczęła się budowa najwyższego budynku mieszka ...

Biura dla studentów
Biura dla studentów

Lipowy Office Park przy ul. Żwirki i Wigury w Warszawie został wybudowany w 2009 roku przez firmę Ho ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera