Dwa brzegi Wisły połączone
Data dodania: 25.10.2023 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 25.10.2023 Czas czytania: ~ 2 min
W styczniu 2022 roku na obu brzegach Wisły w Warszawie rozpoczęła się budowa mostu pieszo-rowerowego, który ma połączyć Pragę i Powiśle. To pierwszy tego typu obiekt w stolicy, pomyślany jako atrakcja zarówno dla mieszkańców, jak turystów. Rozpięta między ulicami Okrzei na prawym i Karową na lewym brzegu rzeki przeprawa wzbudza mieszane uczucia, bywa krytykowana (m.in. za mieszanie ruchu pieszych i rowerzystów czy brak walorów tranzytowych, czyli łączenia ciągów komunikacyjnych), bez wątpienia jednak po ożywieniu brzegów rzeki Warszawa potrzebowała takiego mostu.
Na projekt mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę w Warszawie w 2017 roku rozstrzygnięto konkurs architektoniczny. „To był niezwykle trudny wybór, bowiem napłynęło wiele bardzo ciekawych prac. Niezwykle istotne było dla nas, żeby wybrać perełkę architektoniczną, która będzie uzupełniała a nie dominowała nad otoczeniem i będzie wyglądała tak, jakby tu zawsze była” – mówiła podczas ogłoszenia wyników konkursu Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. Pierwszą nagrodę otrzymała wtedy propozycja pracowni Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z Warszawy.
Most pieszo-rowerowy przez Wisłę ma jeden poziom, a wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Jak można przeczytać opisie inwestycji: „Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu”. Przeprawa ma 452 metry długości i zmienną szerokość, sięga od 6,9 do 16,3 metra. W kilku miejscach most, który ma kształt przypominający błyskawicę, będzie się rozszerzał – tam powstaną tarasy, z których będzie można podziwiać panoramę obu brzegów Wisły.
W październiku 2023 roku zakończył się montaż ostatniego elementu konstrukcji mostu, tym samym spięto oba brzegi rzeki. Jak podaje inwestor, zaawansowanie prac wynosi już ok. 80 procent. Po tym, jak kładka uzyskała swój kształt rozpoczną się prace wykończeniowe, m.in. montażu barier, oświetlenia, ławek, układanie nawierzchni. Wiosną 2024 roku most ma zostać udostępniony pieszym i rowerzystom.
Lokalizacja: Warszawa, ul. Karowa – Okrzei
Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa
Projekt architektoniczny: Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o.
Wykonawca: Budimex
Długość mostu: 452 metry
Projekt: 2017
Planowana realizacja: 2024
Zdjęcia: Ewelina Lach
Źródło: um.warszawa.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kładka Pieszo Rowerowa , Przestrzeń Publiczna , Przestrzeń Miejska , Most
Czterokrotny zdobywca Pucharu Świata w skokach narciarskich, czterech medali olimpijskich i sześciu ...
Nowa willa na warszawskim Żoliborzu projektu Trzop Architekci jest interesującym przykładem współcze ...
Tegorocznym hasłem naszej cyklicznej konferencji będzie Low tech - high tech. W jej ramach będziemy ...
Czterokrotny zdobywca Pucharu...
Dwie siedemnastopiętrowe wieże...
Na terenie kampusu „Warta” w P...
Bulwary Praskie to połączenie...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz