Nowy pomysł dla dworca Warszawa Gdańska
Data dodania: 30.09.2024 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 30.09.2024 Czas czytania: ~ 2 min
Historia ruchu kolejowego w miejscu obecnej stacji Warszawa Gdańska sięga drugiej połowy XIX wieku. Pierwszy dworzec w tym miejscu został wybudowany w latach 1878–1880 w związku z budową Kolei Nadwiślańskiej. Wtedy powstał tu parterowy drewniany budynek dworca, który funkcjonował do 1915 roku. Budynek został spalony, ale stacja działał w tymczasowych barakach. Nazwę Dworzec Gdański obiekt otrzymał w czasie I wojny światowej. Obecnie istniejący budynek stacji został oddany do użytku 1959 roku; powstał wg projektu Stanisława Kellera i był pierwszym stałym budynkiem dworcowym w powojennej Warszawie.
Pod koniec września 2024 roku spółka PKP i firma Ghelamco ogłosiły wznowienie współpracy dotyczącej przemian terenu wokół stacji Warszawa Gdańska. Pierwsza wizja budowy nowego kompleksu biurowego zintegrowanego z przestrzenią stacji kolejowej narodziła się dekadę temu. Teraz podpisano aneks do umowy inwestycyjnej zbliżający projekt do etapu realizacji. Jeśli powstanie, będzie razem z istniejącym już od prawie 10 lat zespołem biurowców Gdański Business Center kolejny w stolicy konglomerat biznesowy.
W projekcie, do którego PKP i Ghelamco właśnie wróciły mają powstać cztery wielofunkcyjne budynki komercyjne o szacowanej łącznej powierzchni ok. 100 tys. m kw. Jak wyliczają inwestorzy, projekt ma zostać podzielony na pięć etapów, cztery z nich to tzw. fazy komercyjne (w ramach każdej z nich powstanie jeden budynek pełniący funkcje biznesowe), w piątym etapie zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska. Jak można się dowidzieć z komunikatu prasowego, „inwestycja w obrębie Warszawy Gdańskiej będzie realizowana w ramach tzw. projektu deweloperskiego. Jest to formuła, w myśl której PKP S.A. – właściciel gruntu – wnosi go do projektu, zaś inwestycję realizuje powołana w tym celu w ramach Grupy PKP spółka Xcity Investment oraz partner zewnętrzny – Grupa Ghelamco”.
Na razie nie jest znany projekt nowej zabudowy, można posiłkować się wizualizacjami sprzed dekady, kiedy to pierwszy raz PKP i Ghelamco rozważały podobną inwestycję. Można jednak założyć, że przygotowane zostaną teraz nowe koncepcje architektoniczne, w końcu przed ostatnie 10 lat zaszło nieco zmian w architekturze. Jak podkreśla Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland: „Jako firma, która ma w swoim portfolio takie ikony nowoczesnej Warszawy jak Warsaw Spire z placem Europejskim, Warsaw UNIT czy obecnie wznoszony wieżowiec The Bridge, mamy wieloletnie doświadczenie w realizowaniu wielofunkcyjnych, miastotwórczych projektów i biznesowych centrów. Bardzo się cieszymy na wznowienie współpracy z PKP, ponieważ widzimy w dworcu Warszawa Gdańska ogromny potencjał na stworzenie wartościowej przestrzeni, która połączy potrzeby mieszkańców Warszawy, biznesu i pasażerów nowoczesnej polskiej kolei”.
Źródło: media.ghelamco.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Projekt Architektoniczny , Projekt Biurowca , Biurowiec , Projekty Architektoniczne
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Znamy wyniki głosowania intern...
Architektura czasów PRL wzbudz...
Wydział Architektury Politechn...
To już drugie podejście do prz...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz