Nowy pomysł dla dworca Warszawa Gdańska
Data dodania: 30.09.2024 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 30.09.2024 Czas czytania: ~ 2 min
Historia ruchu kolejowego w miejscu obecnej stacji Warszawa Gdańska sięga drugiej połowy XIX wieku. Pierwszy dworzec w tym miejscu został wybudowany w latach 1878–1880 w związku z budową Kolei Nadwiślańskiej. Wtedy powstał tu parterowy drewniany budynek dworca, który funkcjonował do 1915 roku. Budynek został spalony, ale stacja działał w tymczasowych barakach. Nazwę Dworzec Gdański obiekt otrzymał w czasie I wojny światowej. Obecnie istniejący budynek stacji został oddany do użytku 1959 roku; powstał wg projektu Stanisława Kellera i był pierwszym stałym budynkiem dworcowym w powojennej Warszawie.
Pod koniec września 2024 roku spółka PKP i firma Ghelamco ogłosiły wznowienie współpracy dotyczącej przemian terenu wokół stacji Warszawa Gdańska. Pierwsza wizja budowy nowego kompleksu biurowego zintegrowanego z przestrzenią stacji kolejowej narodziła się dekadę temu. Teraz podpisano aneks do umowy inwestycyjnej zbliżający projekt do etapu realizacji. Jeśli powstanie, będzie razem z istniejącym już od prawie 10 lat zespołem biurowców Gdański Business Center kolejny w stolicy konglomerat biznesowy.
W projekcie, do którego PKP i Ghelamco właśnie wróciły mają powstać cztery wielofunkcyjne budynki komercyjne o szacowanej łącznej powierzchni ok. 100 tys. m kw. Jak wyliczają inwestorzy, projekt ma zostać podzielony na pięć etapów, cztery z nich to tzw. fazy komercyjne (w ramach każdej z nich powstanie jeden budynek pełniący funkcje biznesowe), w piątym etapie zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska. Jak można się dowidzieć z komunikatu prasowego, „inwestycja w obrębie Warszawy Gdańskiej będzie realizowana w ramach tzw. projektu deweloperskiego. Jest to formuła, w myśl której PKP S.A. – właściciel gruntu – wnosi go do projektu, zaś inwestycję realizuje powołana w tym celu w ramach Grupy PKP spółka Xcity Investment oraz partner zewnętrzny – Grupa Ghelamco”.
Na razie nie jest znany projekt nowej zabudowy, można posiłkować się wizualizacjami sprzed dekady, kiedy to pierwszy raz PKP i Ghelamco rozważały podobną inwestycję. Można jednak założyć, że przygotowane zostaną teraz nowe koncepcje architektoniczne, w końcu przed ostatnie 10 lat zaszło nieco zmian w architekturze. Jak podkreśla Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland: „Jako firma, która ma w swoim portfolio takie ikony nowoczesnej Warszawy jak Warsaw Spire z placem Europejskim, Warsaw UNIT czy obecnie wznoszony wieżowiec The Bridge, mamy wieloletnie doświadczenie w realizowaniu wielofunkcyjnych, miastotwórczych projektów i biznesowych centrów. Bardzo się cieszymy na wznowienie współpracy z PKP, ponieważ widzimy w dworcu Warszawa Gdańska ogromny potencjał na stworzenie wartościowej przestrzeni, która połączy potrzeby mieszkańców Warszawy, biznesu i pasażerów nowoczesnej polskiej kolei”.
Źródło: media.ghelamco.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Projekt Architektoniczny , Projekt Biurowca , Biurowiec , Projekty Architektoniczne
15 czerwca 2025 roku odbędzie się Dzień Otwarty w jednym z bardziej niezwykłych domów jednorodzinnyc ...
22 maja 2025 odbyła się pierwsza konferencja pt. Silver design w architekturze - poświęcona realnem ...
Szczęśliwie coraz więcej zabytkowych obiektów nie tylko odzyskuje swój architektoniczny blask, ale z ...
15 czerwca 2025 roku odbędzie...
22 maja 2025 odbyła się pierws...
W kwietniu 2025 roku zakończył...
Twierdza Wisłoujście w Gdańs...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz