Nowa wersja Łodzi Kaliskiej już wkrótce
Data dodania: 09.05.2025 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 09.05.2025 Czas czytania: ~ 2 min
Jeszcze w tym roku rozpocznie działanie nowy dworzec Łódź Kaliska, zbudowany w miejscu rozebranego budynku stacyjnego z lat 90. XX wieku. Nowe wcielenie budynku dworca powstało w pracowni An Archi Group.
Dobiega końca budowa nowego budynku dworca Łódź Kaliska. To już kolejny obiekt o tej samej funkcji, powstający w tym miejscu. Pierwszy dworzec zaprojektowany przez architekta Czesława Domaniewskiego wybudowano w latach 1900–1902. Choć niszczony w czasie obu wojen światowych, służył pasażerom do lat 80. XX wieku. W 1994 roku stary budynek zastąpiono nowym zespołem dworcowym, z budynkiem stacji (proj. Jan Gorgul, Marek Skurnóg, Wojciech Garszyński), placem wyniesionymi na nasypach peronami itd.
W 2023 roku podjęto decyzję o rozbiórce istniejącej zabudowy i zastąpieniu jej nową
Przebudowa dworca Łódź Kaliska to kolejna inwestycja realizowana przez Polskie Koleje Państwowe w województwie łódzkim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Projekt objął nie tylko budowę nowego budynku dworca, ale także przemianę placu przydworcowego. Nowe wcielenie budynku dworca powstało w pracowni An Archi Group. Stacja ma być oddana do użytku pod koniec 2025 roku.
Zgodnie z założeniami projektu budowy nowego obiektu pozostawiono trójnawowy charakter dworca, jaki miał budynek z lat 90., powtórzono także ciągnący się nad środkową nawą dachowy świetlik. Przy okazji budowy powstało także powiązanie z nowym tunelem łączącym aleję Włókniarzy z ulicą Unii Lubelskiej. W sąsiedztwie dworca powstał plac służący jako węzeł komunikacyjny, dostosowany do ruchu samochodów, autobusów oraz rowerów. Za budynkiem zaplanowano parking dla pasażerów.
Dworzec otrzymał bardzo prostą bryłę. Jego elewacje obłożono płytami z ciemnej miedzi oksydowanej (jest to materiał trwały i niewymagający konserwacji). Wnętrze zostanie również wykończone elementami z miedzi. Na parterze dworca znajdzie się część służąca podróżnym, w tym kasy biletowe, poczekalnia wraz z częścią dla dzieci oraz lokale komercyjne. Piętra obu skrzydeł budynku przeznaczono dla spółek kolejowych. W budynku zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie podłogowe oraz system wentylacji z klimatyzacją.
Lokalizacja: Łódź, ul.
Inwestor: Polskie Koleje Państwowe S.A.
Projekt architektoniczny: An Archi Group Sp. z o.o.
Wykonawca: SKB LDR
Projekt: 2023
Realizacja: 2025
Koszt inwestycji: 56,5 mln zł
Zdjęcia: https://lodz.pl, pkp.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Jeszcze w tym roku rozpocznie działanie nowy dworzec Łódź Kaliska, zbudowany w miejscu rozebranego b ...
Wiele polskich miast już od wielu lat wdraża rozwiązania z zakresu zielonej i błękitnej infrastruktu ...
Warszawa odzyskała teren sportowo-rekreacyjny. Właśnie zakończył się pierwszy etap remontu od lat zd ...
Jeszcze w tym roku rozpocznie...
Na słynnym Osiedlu Tysiąclecia...
Już 10 maja zostanie oficjalni...
W bezpośrednim sąsiedztwie bar...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz