Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Warszawa popedałuje?

 

Czas czytania: ~3 min


9wc2UUDxFOEOfkW3OvOU0jtWuaVPUmpNgnb2h51i9cAMuabp2k6o8RcO8WVn_cdr.jpg
Warszawa ma ambicje stać się dla rowerzystów drugim Amsterdamem. Najpierw o swoich planach budowy nowoczesnego dworca rowerowego w centrum miasta poinformował ratusz, później przyszedł czas na tzw. inicjatywę obywatelską – swoją wizję dworca zaprezentował Marcin Iwaszkiewicz, student architektury, który temat ten podjął w pracy dyplomowej. Pomysł władz miejskich zakłada ulokowanie dworca między parkiem Świętokrzyskim i Pałacem Młodzieży. Na wzór podobnych obiektów istniejących za granicą ma to być nowoczesny budynek z prysznicami, zamykanymi szafkami, serwisem i sklepem rowerowym, a także kawiarnią i wypożyczalnią rowerów. Wszystko po to, by zachęcić warszawiaków do zmiany środka transportu z czterech na dwa kółka. Prezentując swoją koncepcję na początku listopada, urzędnicy zapowiedzieli, że dworzec będzie gotowy w 2012 r. Sprawa jednak nieco się skomplikowała, bo pojawiła się alternatywna i bardziej spektakularna wizja, która, jak się okazało, również przypadła władzom do gustu. Praca dyplomowa Marcina Iwaszkiewicza, obroniona u prof. Stefana Kuryłowicza, proponuje inną lokalizację obiektu – nie przy Pałacu Kultury, lecz w bezpośrednim sąsiedztwie Dworca Centralnego, od strony u. Emilii Plater, czyli w miejscu, gdzie obecnie znajduje się parking dla samochodów. Ulokowanie wielopoziomowego parkingu dla rowerów przy głównym dworcu kolejowym miałoby być kluczowym elementem stołecznego systemu park&ride. Projektując swój budynek, Iwaszkiewicz nawiązał do bryły Dworca Centralnego, przy którym miałby on stanąć. Z jednej strony ma to zapewnić spójną kompozycję urbanistyczną, z drugiej – jeśli spełnią się zapowiedzi PKP i dojdzie do wyburzenia dworca kolejowego – nowy obiekt będzie jego architektonicznym wspomnieniem. Wewnętrzna organizacja siedmiopiętrowego parkingu bazować ma na systemie pochylni – poszczególne poziomy mają być połączone rampami umożliwiającymi rowerzystom bezpieczne i wygodne poruszanie się po budynku. Mało tego, nachylona ma być również płaszczyzna wszystkich kondygnacji, by w ten sposób stworzyć wrażenie ciągłości przestrzeni i umożliwić kontakt wzrokowy między poziomami, na których zlokalizowane są różne funkcje. Taki układ ma ściśle funkcjonalne uwarunkowania, ale jednocześnie autor proejktu nie kryje, że inspiracją były dla niego budynki Le Corbusiera, w których często funkcję ciągów komunikacyjnych pełnią rampy. Zaprojektowany przez Iwaszkiewicza Centralny Dworzec Rowerowy może pomieścić 2,5 tysiąca rowerów (koncepcja urzędników zakładała zaledwie 300 miejsc). Parter przeznaczony jest przede wszystkim usługi – kawiarnię, klub, wypożyczalnię rowerów oraz punkt informacji turystycznej, z którego windą można się dostać bezpośrednio na trzeci peron dworca kolejowego. Na dachu zaś mógłby się znaleźć skatepark oraz miejsce do wykonywania akrobacji na rowerach. W budynku przewidziane jest również zaplecze socjalne dla pracowników i toalety. Iwaszkiewicz zdaje sobie sprawę z tego, że sam dworzec to za mało, żeby zachęcić mieszkańców Warszawy do codziennej jazdy na rowerach. Trzeba jeszcze zbudować sieć ścieżek, które zapewnią im bezpieczne i sprawne poruszanie się po mieście. W swoim projekcie wytyczył więc sieć takich dróg. I właśnie od nich, a nie od dworca, należałoby zacząć rowerową rewolucję. Nie tylko w Warszawie.
JxdeVdqEAH3r1RmwqmlofYUPVPPnMMZQAbaqJ4oOJIPAGMJkD7DxbCptgamv_cdr-2.jpg
uP4a72xtTQKiyirpdCy3rMiDqNXjShlx2vbXX277UvovGtS2Vw4NIYxz35h0_cdr-3.jpg
qHdgfmdZhNaOyJRJf6xF4WozBpPQVanhiubPBmZ0eP6RHXJrtwIRuOcHMZZo_cdr-4.jpg
C3Blpe0seSVQQVAkVF80rGJotRSyLJ9UZKbtEABK4CgoHdjRBkTSMV82xWuu_cdrsciezki-rowerowe.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Piramida odnowiona
Piramida odnowiona

25 marca 2024 roku w sanatorium Narcyz zameldowali się pierwsi kuracjusze. Obiekt, razem z kilkunast ...

Konferencja Kolor w architekturze
Konferencja Kolor w architekturze

W ostatnich latach kolor stał się bardziej popularny. Po inspirowanej modernizmem modzie na biel i m ...

Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.
Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.

Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera