Skurusundet Ravine House — architektura skał i powietrza
Data dodania: 04.06.2025 Czas czytania: ~ 4 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 04.06.2025 Czas czytania: ~ 4 min
W skalistym wąwozie niedaleko szwedzkiej cieśniny Skurusundet, w miejscu o trudnej topografii i bogatej historii, powstał dom, który redefiniuje pojęcie dialogu budynku z krajobrazem. Skurusundet Ravine House to trzy kondygnacje wpisane wertykalnie w otaczającą przestrzeń – projekt łączący zrównoważone budownictwo z precyzją formalną i głębokim szacunkiem dla miejsca.
Skurusundet, położony na obrzeżach sztokholmskiego archipelagu w gminie Nacka, to miejsce o bogatej historii i wyjątkowej topografii. Nieopodal wąskiego cieśniny Skurusundet znajduje się niewielka działka, na której powstał dom o unikalnym charakterze – Skurusundet Ravine House. Parcela, głęboko osadzona w skalistej rozpadlinie i ograniczona stromymi klifami od wschodu i zachodu, wydawała się niemożliwa do zabudowy – nie tylko ze względu na trudną geometrię, ale również ograniczenia komunikacji i ścisłe regulacje urbanistyczne.
Teren ten przez dekady służył jako miejsce letniego wypoczynku – charakterystyczne czerwone domki letniskowe stanowiły część społecznej inicjatywy organizacji tanich wakacji w pobliżu stolicy. Z czasem, wraz z rozwojem infrastruktury i wzrostem atrakcyjności lokalizacji, większość z tych prowizorycznych struktur została zastąpiona pełnowymiarowymi domami całorocznymi. Mimo to, w naturalnej rzeźbie terenu zachowały się ślady przeszłości – tarasowe mury oporowe oraz półkolisty staw rybny z granitowym obrzeżem wskazują na wcześniejszą zabudowę.
Nowy dom, zrealizowany w 2024 roku, stanowi odpowiedź na ten złożony kontekst – architektoniczną próbę wpisania się w trudny krajobraz z szacunkiem dla historii i topografii miejsca.
Dom o powierzchni całkowitej 150 m² został rozplanowany na trzech poziomach, w sposób przemyślany i hierarchiczny. Każda kondygnacja ma swoją wyraźnie określoną funkcję i bezpośrednie połączenie z zewnętrznymi tarasami ogrodu skalnego, który stopniowo opada przez wąwóz aż do dawnego stawu.
Dolna kondygnacja, częściowo zagłębiona w skale, mieści pomieszczenia techniczne i gospodarcze – pozostaje najbardziej "zakotwiczona" w topografii. Środkowe piętro, będące głównym poziomem wejściowym, zawiera strefę prywatną z sypialniami i garderobami. Najwyższa kondygnacja to przestrzeń dzienna: otwarta, przeszklona strefa z kuchnią i salonem, z której rozciąga się spektakularny widok na cieśninę Skurusundet oraz portowe przedmieścia Sztokholmu. Przestrzeń ta pełni również funkcję serca domu, skupiając życie codzienne mieszkańców wokół światła, krajobrazu i drewna.
Sercem domu jest drewniana klatka schodowa, która łączy wszystkie kondygnacje i organizuje komunikację. Prosty układ komunikacyjny i funkcjonalny pozwala na maksymalne wykorzystanie dostępnej powierzchni użytkowej bez nadmiernej ingerencji w działkę.
Forma budynku jest surowa, zdecydowana i oszczędna – kubiczna bryła o zwartej kompozycji, osadzona częściowo w zboczu, minimalizuje ślad zabudowy i ogranicza wizualną dominację nad krajobrazem. Zabieg ten umożliwił także uzyskanie dodatkowej kondygnacji w sposób zgodny z lokalnymi przepisami.
Fasada domu to konsekwentna gra pionów i poziomów – wyraźnie artykułowane, rytmiczne podziały drewna tworzą kontrapunkt dla organicznego charakteru otaczającej skały i roślinności. Taka kompozycja formalna nie tylko dodaje elewacjom ekspresji, ale także odzwierciedla dualizm – pomiędzy tym, co naturalne, a tym, co zaprojektowane.
Każda z elewacji została zaprojektowana w odniesieniu do konkretnego kontekstu – klifów, widoków, istniejących tarasów – dzięki temu dom sprawia wrażenie precyzyjnie "wszytego" w krajobraz. Przeszklona, górna kondygnacja otwiera się na panoramiczne pejzaże, natomiast niższe poziomy zachowują większą intymność i zintegrowanie z ogrodem skalnym.
Technika budowy Skurusundet Ravine House opiera się na zrównoważonym podejściu do materiałów i konstrukcji. Kluczowym materiałem jest drewno sosnowe – surowiec lokalny, odnawialny i dostępny. Co istotne, architekci zdecydowali się na innowacyjne podejście do jego przetwarzania: poprzez selekcję i klejenie fragmentów drewna z sękami, uzyskano materiał pozbawiony wad strukturalnych i wizualnych. Dzięki temu tańsze, technicznie mniej wartościowe drewno zostało przekształcone w materiał o wysokiej estetyce i trwałości.
W projekcie zastosowano także elementy prefabrykowane z drewna klejonego krzyżowo (CLT), co pozwoliło na szybszy montaż na trudno dostępnej działce i obniżyło wpływ budowy na otoczenie. Betonu użyto w bardzo ograniczonym zakresie – głównie jako materiał fundamentowy i stabilizujący, w miejscach styku ze skałą.
Wszystkie decyzje materiałowe zostały podporządkowane idei minimalizacji śladu węglowego oraz szacunku dla miejsca. Nawet detale wnętrza – ukryte konstrukcje i odsłonięte powierzchnie – mówią o świadomym, odpowiedzialnym projektowaniu, w którym technika służy nie maksymalizacji efektu, lecz trwałości i spójności wizji.
Projekt: Kolman Boye Architects
Realizacja: 2024
Powierzchnia: 150 m kw.
Foto: Johan Dehlin 2024, © KBA 2024
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
W skalistym wąwozie niedaleko szwedzkiej cieśniny Skurusundet, w miejscu o trudnej topografii i boga ...
30 maja 2025 roku Teatr Muzyczny w Poznaniu podpisał umowę z generalnym wykonawcą nowej siedziby. No ...
Od 13 kwietnia do 13 października 2025 roku w Osace trwa wystawa Expo. Znalazł się tam i polski pawi ...
W skalistym wąwozie niedaleko...
1 czerwca 2025 roku na parterz...
Planetarium i Obserwatorium As...
Zespół dziesięciu budynków mie...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz