Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Czerwony pająk

 

Czas czytania: ~3 min


6IS1ztWk5fZSdRH5i2va55xksignsG1V8Tp2sJFWlZsKwZHOgvlGsk7HwUgb_paw1nagroda-eliasson-2.jpg
Przejęcie przez Polskę prezydencji w Unii Europejskiej w lipcu 2011 r. ma być nie tylko wydarzeniem politycznym, ale także kulturalnym. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Narodowy Instytut Audiowizualny koordynujący Krajowy Program Kulturalny Polskiej Prezydencji postanowiły uświetnić to wydarzenie, wznosząc na Placu Defilad pawilon, który będzie miejscem spotkań i działań artystycznych. Zamknięty konkurs na jego projekt wygrało berlińskie studio Olafura Eliassona. Organizatorzy konkursu zaprosili do niego siedem pracowni. Ich zadaniem było stworzenie obiektu, który sam w sobie będzie dziełem sztuki, a przy tym stanie się miejscem prezentacji artystycznych, działań edukacyjnych i spotkań. Dzięki temu, że będzie to konstrukcja mobilna, można ją będzie prezentować w różnych miastach, także za granicą. W przyszłości zaś pawilon będzie można wykorzystywać na potrzeby wydarzeń artystycznych. Spośród nadesłanych koncepcji jurorzy wybrali propozycję Olafura Eliassona, uznając, że będzie ona najlepiej funkcjonować w przestrzeni publicznej, tworząc czytelny i łatwy do zapamiętania znak topograficzny, a zarazem miejsce przyjazne dla użytkowników. Docenili także rzeźbiarską formę pawilonu oraz pobudzające wyobraźnię, niekonwencjonalne postrzeganie otoczenia, w jakim się znajdzie. Zwycięska propozycja – „Your reality machine”, czyli „Maszyna twojej rzeczywistości” – w intencji autora nawiązywać ma do „pełnej historycznych i politycznych znaczeń atmosfery placu”, odmieniając strukturę stojących przy nim budynków i – dzięki kalejdoskopowej instalacji z luster – rozbijając obraz Pałacu Kultury i Nauki. Na formę pawilonu złoży się więc nie tylko jego materialna konstrukcja, ale także tak efemeryczne zjawiska jak zmieniające się światło i niebo oraz odbicie sąsiednich zabudowań. Głównym elementem pawilonu będzie dach-baldachim o wymiarach 16,3x16,3 metra, uniesiony 2,3 metra nad ziemią i wsparty na pomalowanych na biało stalowych rurach. W jego środkowej części znajdzie się trzymetrowej wysokości, otwarty na niebo „kalejdoskop”. Będzie on obrócony w stosunku do krawędzi dachu o 45 stopni i usytuowany równolegle do fasady Pałacu Kultury i Nauki. Jego wnętrze wyłożone będzie lustrami ułożonymi w taki sposób, by odbijające się w nich obrazy ulegały rozbiciu. Wewnątrz lustrzanej instalacji znajdować się będzie kwadratowa konstrukcja ze stalowych rur. Jej zwielokrotnione odbicie stworzy na suficie pawilonu wzór sprawiający wrażenie, jakby rozciągał się w nieskończoność, ponad całą powierzchnią placu. W nocy lustra będą skupiały i rozszczepiały światło z otoczenia, dzięki czemu nie będzie konieczne sztuczne oświetlanie obiektu. Na potrzeby wydarzeń kulturalnych możliwe będzie wprowadzenie dodatkach źródeł światła, nagłośnienia i ścian. Ze względu na stosunkowo mały budżet przewidziany na realizację projektu, pawilon „Your reality machine” będzie niewielki, a do jego budowy posłużą przede wszystkim elementy prefabrykowane. Dach zrobiony będzie ze sklejki, na górze pomalowanej na czerwono, pod spodem zaś na biało. Pawilon będzie montowany na fundamencie z pali. Czas jego konstrukcji wynosić ma 3 dni, demontażu zaś – 2. Koszt realizacji to 170 tysięcy euro. Konkursowe projekty oceniało jury w składzie: Mirosław Bałka (przewodniczący jury, artysta), Adam Budak (kurator sztuki, Kunsthaus Graz, Austria), Ewa Ger (dyrektor Departamentu Współpracy z Zagranicą, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego), Christian Kerez (architekt, autor projektu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie), Joanna Mytkowska (kurator sztuki, dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie), Karolina Ochab (dyrektor Nowego Teatru), Katarzyna Wielga (koordynatorka Krajowego Programu Kulturalnego „Polska Prezydencja w UE", Narodowy Instytut Audiowizualny).
EnzDnCgwUikBFcTGhiFEmt2Z8kWZfa67zDdU2l7QKzJ74AFfVRnYLcajgw5F_paw1nagroda-eliasson-3.jpg
cPSwZSPWEAeh3aMw2wnK1lmbD29bdRqfJai2W8VNot46ZLMrgwgV2jlS7VWi_paw1nagroda-eliasson.jpg
rMdSutRUZsQbMmsl6Vhaj4WS7wtPgOBk3DBegHLBTF8dtG2CH4fq4qmjgmBk_paw1nagroda-eliasson-4.jpg
RMvsPrRFcKOq9XGzqLPfFQiteHITBY8wSJxubBnMRxmvOMzaUEmCUtmPK5Nl_paw2-nagroda-tobias-putrih-mos.jpg
Drugą nagrodę otrzymał projekt Tobiasa Putriha ze studia MOS (Słowenia), trzecią zaś – Pezo von Ellrichshausen Arquitectos z Chile. Autorami pozostałych koncepcji są: FRPO Rodriguez & Oriol Architecture/Landscape z Hiszpanii oraz trzy polskie pracownie: KWK Promes, Grupa Projektowa Centrala i Medusa Group.
d3oSYgAv1E993PlGEV8hj7gMudNS6WPlAK0TEYSIchP5xmywBl6t76cvV3EX_paw3-nagroda-pezo.jpg
Pezo von Ellrichshausen Arquitectos
jsvt9yCQtrWw57jEuCS2CeOwS038Hxwljt4qc5Ci1UqWhhMRTS7ifiVi3CXk_pawcentrala-grupa-projektowa.jpg
Centrala Grupa Projektowa
tROE0fh94GRchJaaL2Lke6Jqq9jwBsqWp2Yu60wkVWNKD2g3HmY48PI1qnll_pawfrpo-rodriguez.jpg
FRPO Rodriguez & Oriol ArchitectureLandscape
r2FsMgEuy9FMfMGzBhsCcDll1A4hXTWBBqLfg2RNBUwZssAG0Z1eFe0H7f4V_pawkwk-promes.jpg
KWK Promes
bXBAql9v7m4ya9lGpUcz0Kun3eDV2RLN8FjMvLi3ANOgm5sxSRvbEyTRwEnJ_pawmedusa-group.jpg
Medusa Group

Podepnij swój artykuł

tagi

Efektowna metamorfoza poprzemysłowej bryły
Efektowna metamorfoza poprzemysłowej bryły

Przemysłowa historia terenu, na którym swoją siedzibę wzniosła firma NT Industry sięga początku XIX ...

Nastrojowe muzeum spod kreski Mirosława Nizio
Nastrojowe muzeum spod kreski Mirosława Nizio

W czerwcu 2021 roku pracownia Mirosława Nizio podpisała umowę z Muzeum Podlaskim w Białymstoku na pr ...

Obła bryła najlepszym budynkiem roku wg SARP
Obła bryła najlepszym budynkiem roku wg SARP

Nagroda Roku SARP – to konkurs ceniony i znaczący. To sami architekci nagradzają w nim realizacje sw ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera