Organizm wielofunkcyjny - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Organizm wielofunkcyjny

 

Czas czytania: ~3 min


G2EuCmwrhi9ANwWktHYcK84f1LL7L4cOm2yP9begI1EIK2UTmzhUyS9lDXxE_dcelek-schemat-funkcjonalny-dyplom.jpg
W każdym mieście są miejsca, których ogromny potencjał przez wiele lat jest konsekwentnie marnowany. Choć czasami pojawiają się ambitne plany inwestycyjne, a nawet ogłaszane są konkursy na zagospodarowanie tych terenów, nic się nie zmienia. Albo raczej – stale zmienia się na gorsze. Jedną z takich newralgicznych lokalizacji we Wrocławiu jest działka, na której stoi dworzec autobusowy. Miejsce ważne przynajmniej z dwóch powodów: po pierwsze – jako dworzec jest wizytówką miasta, po drugie – ze względu na jego lokalizację w samym centrum, pod bokiem drugiej, przechodzącej właśnie poważny lifting wizytówki – głównego dworca PKP. Czy to mało atrakcyjne miejsce ma szansę na drugie życie? Swój pomysł na jego przekształcenie zaproponował w pracy dyplomowej Dawid Celek – student architektury na Politechnice Wrocławskiej – który podzielił się z nami swoją koncepcją. Tematem projektu był wielofunkcyjny kompleks, na który składać się mają: hotel, budynki biurowe, centrum handlowe, restauracja oraz wysoki budynek mieszkalny.
Q7t3WVSGtRHADYORY3UV0u3lRjkxfuX5FwuVfOmdEQrxNJbKTKbnuNlh6Jpq_dcelek-dworzec-autobusowy-dyplom.jpg
Najpierw diagnoza stanu obecnego: będąca przedmiotem pracy działka, na której stoi dworzec, ograniczona jest ulicami Borowską, Suchą, Joannitów i Dyrekcyjną. Zarządca przyznaje, że teren jest wykorzystywany nieekonomicznie, ale nie jest w stanie zainwestować w jego przebudowę. Zmiany są jednak nieuniknione, ponieważ wraz z budową nowego stadionu na EURO 2012 planowane jest przeniesienie komunikacji autobusowej z centrum miasta w okolice obwodnicy Wrocławia, co ma odciążyć ruch miejski. Na terenie obecnego dworca pozostałyby jedynie połączenia dolnośląskie oraz autobusy miejskie, a więc możliwe byłoby znaczne zmniejszenie jego powierzchni i wykorzystanie pozostałego terenu na nowe, potrzebne w centrum miasta funkcje.
edvV8wWMIIzekyPq8jksz17P8rC7o6tXHHEGiuM7TVptBgOTW0rBrrUOpCO0_dcelek-lot-ptaka-dyplom.jpg
Autor pracy wyjaśnia, że jego podstawowym założeniem było „harmonijne połączenie w jednym miejscu obiektów o odmiennej funkcji, zapewniając wszystkim korzystne wzajemne oddziaływanie”, a także maksymalne wykorzystanie potencjału wynikającego z lokalizacji i przeznaczenie znacznej części powierzchni działki na aktywność użytkowników i rekreację. Jednym ze sposobów, żeby to osiągnąć, ma być podniesienie budynków na wysokość sześciu metrów ponad poziom parteru. Dzięki temu możliwy byłby swobodny przepływ ruchu pieszego, a projektowany obiekt „nie wyciąłby z publicznej mapy Wrocławia działki o dużym znaczeniu i potencjale, ale spowodował, że stanie się ona tętniącym życiem organizmem”.
7WMi6eRIys0FrmTT3rw9N240UnTG7UVBXS26ctZkHgX2IOlgvSKsS4dTv03Y_dcelek-przekroj-3d-dyplom.jpg
Ważnym punktem odniesienia dla projektu była sytuacja urbanistyczna w południowej części miasta, w której znajduje się dworzec. Wciąż w znacznej części niezagospodarowana, od wielu lat wskazywana jest jako nowe centrum biznesowe Wrocławia. Powstający w okolicy wieżowiec – Sky Tower, zainspirował autora pracy do ulokowania w ramach nowego kompleksu, przy skrzyżowaniu ulic Borowskiej i Suchej, wieżowca mieszkalnego. Jego wertykalna bryła ma podkreślić rangę i miejski charakter lokalizacji. Wszystkie pierzeje ulic okalających działkę zostały zamknięte przez budynki dostosowane wysokością i formą do historycznego układu ulic i sąsiedniej zabudowy.
ER0Aq5elXvLdD8e0nDhLdWlJgwy9M09AQBhYm4xuJRtBEhMZytv9Aisgvt04_dcelek-schemat-koncepcyjny-dyplom.jpg
W zamierzeniu autora pracy, architektura projektowanego kompleksu ma być dynamiczna i miejska, a jednocześnie sprzyjać relaksowi i rekreacji. Ujednolicona forma budynków ma nadać założeniu spójny charakter o miejskim charakterze oraz przyjaznym wnętrzu zachęcającym do spędzania czasu na jego terenie. Dziedziniec ten ma być otoczony zabudową o miękko ukształtowanych formach i obniżony o jedną kondygnację w stosunku do ulicy, aby odizolować go od hałasu komunikacji miejskiej i dworca autobusowego.
OLCUjjzUGpth0M0QAfa5e7os3bwbg54M4kUgiyuMc3UUgDMMExLgCVs3RSwA_dcelek-galeria-handlowa-dyplom.jpg
Z6Ai3YpzMfiRgTXZVahWHCfXl3utdIyjY0DeKA42B6su1mtTSpuxCGpI70g4_dcelek-rzut-parteru-dyplom.jpg
tueC3BlbivPSV6oLttAWZYxGaONvar0E4ylONJe6Tye6oFrzOQV4nztEXS3t_dcelek-perspektywa-noc-dyplom.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Projekt domu dla rodziny, która lubi być razem
Projekt domu dla rodziny, która lubi być razem

Grzegorz Dutka i Szymon Wróblewski z pracowni ZOBA Architekci są odpowiedzialni za projekt architekt ...

Webinarium Knauf: Izolacyjność akustyczna. Laboratorium a rzeczywistość.
Webinarium Knauf: Izolacyjność akustyczna. Laboratorium a rzeczywistość.

Hałas dopada nas wszędzie, na ulicy, w pracy, w szkole, w urzędzie, a nawet we własnym domu. Negat ...

Startuje Plebiscyt Polska Architektura XXL 2020 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Startuje Plebiscyt Polska Architektura XXL 2020 - czekamy na zgłoszenia realizacji

To już trzynasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wspólne architektonic ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera