Spirala
Data dodania: 01.07.2013 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 01.07.2013 Czas czytania: ~ 2 min
Pomysłodawcami i autorami instalacji o nazwie „Spirala” są projektanci z zespołu cókierek&MACIAS//MACIAS&cókierek. Swój hołd Markowi Leykamowi złożyli w maju, podczas targów sztuki Art Yard Sale, które odbywają się w odnowionym niedawno biurowcu Ufficio Primo. Gmach ten powstał w 1952 roku jako siedziba Prezydium Rządu. Projekt powstał w czasie panowania doktryny socrealizmu – Leykam, aby się jej nie poddawać, stworzył gmach w stylu... włoskiego pałacu renesansowego. Z zewnątrz kamienne elewacje ukształtowano na wzór florenckich pałaców, zaś wnętrze biurowca – to hol-ula na planie koła, otoczony otwartymi galeriami kolejnych kondygnacji. W ich formie doszukać się można inspiracji wawelskimi krużgankami. Całość zwieńczono kopułą, przebitą kilkoma okrągłymi świetlikami. Siedziba Prezydium Rządu przez lata stała opuszczona, kilka lat temu została przez prywatnego inwestora zamieniona w luksusowy biurowiec (z zachowaniem oryginalnej struktury obiektu, będącego zabytkiem).
„W tę właśnie strukturę auli wpisana została SPIRALA mająca dopełniać i podkreślać walory architektoniczne gmachu, bowiem instalacja ta w naszym pojęciu jest jednocześnie swoistym hołdem złożonym postaci i twórczości jednego z najwybitniejszych architektów modernistów powojennej PRL” – piszą autorzy instalacji.
Autorzy „Spirali” całą przestrzeń holu biurowca wypełnili kompozycją z żółtych linek, dynamicznie, zygzakowato „wspinającą” się ku futurystycznej kopule. Żółty kolor, jaki zastosowali autorzy, nie pojawił się tu przypadkiem. Aula Ufficio Primo jest czarno biała (czarne posadzki kontrastują z białymi kolumnami). Żółta instalacja nie tylko była w tej przestrzeni doskonale widoczna, ale też wnosiła w nią ekspresję i energię.
Podstawową inspiracją dla projektu był dorobek Marka Leykama, modernisty, który miał na koncie wiele unikatowych, odróżniających się na tle swoich czasów realizacji. Jak to opisują autorzy „Spirali”: „Jego nowoczesne, a przy tym eleganckie w formie i monumentalne w kompozycji "żyletkowce" (jak choćby słynny poznański "Okrąglak", warszawski biurowiec przy Marszałkowskiej 82/84, czy gmach Państwowego Instytutu Geologicznego, a także Stadion Dziesięciolecia, czy całkowicie przeszklony wieżowiec przy Rondzie Waszyngtona), na stałe wpisały się do historii architektury polskiej XX wieku”.
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
W czeskich Tvrdonicach powstał kompleks budynków wzniesionych w systemie modułowym. Siedziba firmy E ...
Biały beton i efektowne, rzadko stosowane w obiektach biurowych formy architektury – to budynek Offi ...
20 stycznia 2025 roku symbolicznym wbiciem pierwszej łopaty rozpoczęła się budowa Centrum Himalaizmu ...
Biały beton i efektowne, rzadk...
20 stycznia 2025 roku symbolic...
Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-...
Krakowskie Centrum Muzyki pows...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz