Kultura w schronie
Data dodania: 30.10.2013 Czas czytania: ~ 5 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 30.10.2013 Czas czytania: ~ 5 min
Fot. I nagroda: CH+ Architekci z Wrocławia
Schron przeciwlotniczy – to jedyny istniejący obiekt na terenie, na którym budowane jest osiedle Nowe Żerniki. Już choćby z tego powodu planowane w tym miejscu Centrum Kultury i Aktywności Lokalnej jest obiektem wyjątkowym. Piotr Fokczyński, główny architekt Wrocławia i jeden z sędziów w konkursie podkreśla, że siedziba Centrum Kultury traktowana jest jak okręt flagowy całego założenia.
Projektowi osiedla Nowe Żerniki towarzyszy idea, by nie była to kolejna deweloperska inwestycja, wyzyskująca w maksymalnym stopniu teren nie oferująca mieszkańcom nic poza mieszkaniem. Twórcy osiedla odwołują się do społecznych idei osiedli sprzed wojny, chcą stworzyć tu miejsce przyjazne i budujące relacje, nic więc dziwnego, że właśnie Centrum Kultury i Aktywności Lokalnej traktowane jest tu priorytetowo.
Fot. I nagroda: CH+ Architekci z Wrocławia
Zadanie konkursowe nie było łatwe: należało opracować projekt adaptacji budynku schronu na potrzeby Centrum Kultury, zaplanować najbliższe otoczenie obiektu, a wszystko to wpisać w ideę przewodnią osiedla oraz stylistycznie dopasować do ogólnego wyrazu okolicy (która wszak dopiero jest zabudowywana). Bunkier powstał w 1942 roku wg projektu Richarda Konwiarza, ma ponad 22 metry długości, prawie 17 metrów szerokości i 8 wysokości. Ściany zewnętrzne są grube na 2 metry.
Do pierwszego etapu konkursu swój akces zgłosiło ponad 100 pracowni, ostatecznie prace konkursowe złożyło 47 biur; jury do drugiego etapu zakwalifikowało osiem. I to z grona złożonych przez te osiem zespołów projektów wybrano laureatów.
Fot. I nagroda: CH+ Architekci z Wrocławia
I nagrodę w konkursie otrzymała propozycja, zgłoszona przez Wojciecha Chrzanowskiego i jego pracownię CH+ Architekci z Wrocławia. W uzasadnieniu werdyktu członkowie jury podkreślili dojrzałość pracy i jej skromność: fakt, że nie epatuje niepotrzebnymi środkami wyrazu, doskonale podkreślając relacje pomiędzy starymi nowymi elementami budowli. Określono to wręcz tak: „Potencjał tego obiektu jest odwrotnie proporcjonalny do ilości używanych środków wyrazu”.
Jury doceniło zwłaszcza „dyspozycje przestrzenne i sposób powiązania różnych bloków funkcjonalnych, dające bogaty potencjał różnych zdarzeń i interakcji. A przy tym czyni obiekt w obiorze użytkowników dostępnym, egalitarnym i demokratycznym. Dokładnie takim jak kultura, którą ma upowszechniać i rozwijać w swych wnętrzach. Dodatkowo podkreśla tę cechę pełna dostępność dla wszystkich grup wiekowych i osób zazwyczaj wykluczonych z czynnego udziału w kulturze. Konsekwentne przeprowadzenie programu na niemal jednym poziomie prowokuje wręcz do ciągłej wymiany i fluktuacji myśli i idei, co może tylko pozytywnie wpłynąć na poziom i jakość zdarzeń kulturalnych”. Architektowi udało się przełamać zwartą, surową, zamkniętą bryłę schronu i stworzyć obiekt zachęcający do wejścia, zapraszający, przyjazny.
Fot. II nagroda: PAG Pracownia Architektury Głowacki z Wrocławia
II nagroda także przypadła zespołowi z Wrocławia – otrzymała ją pracownia PAG Pracownia Architektury Głowacki. Architekci nadbudowali schron, a wokół budynku utworzyli zespół zabudowy oraz przestrzeń publiczną, ukształtowaną tak, aby podkreślać przebieg osi widokowych, jak można przeczytać w uzasadnieniu: „Jury było oczarowane, jakością architektury i siłą komunikatu przestrzennego. Jednocześnie doceniono trafność większości decyzji przestrzennych (na czele ze zlokalizowaniem sali widowiskowej na parterze schronu). Bardzo zgrabnie i z dużym wyczuciem wprowadzono dodatkową bryłę wkomponowaną w teren, obsługującą funkcjonalnie całość założenia. Decyzja ta pozwala na znaczne zredukowanie uciążliwości związanych z dostępem do funkcji, cały czas pozostawiając silne atuty rażenia prostym i czytelnym wyrazem przestrzennym. Bardzo wysoko oceniono decyzje powiązania kompozycyjnego terenów zewnętrznych obiektu z projektowanymi osiami urbanistycznymi. Szczególna uwagę zwracał wielofunkcyjny pomost przerzucony nad efektownym rozlewiskiem wodnym, wprowadzający oś ‘bazarkową’ w samo epicentrum przyszłych zdarzeń kulturalnych”.
Fot. Wyróżnianie: R 132 Architekci
Fot. Wyróżnianie: R 132 Architekci
W konkursie przyznano też trzy wyróżnienia równorzędne – wszystkie przypadły w udziale zespołom z Warszawy.
Jedno z nich otrzymała pracownia R 132 Architekci Dżafar Bajraszewski Piotr Steckiewicz. Jak opisało ją jury konkursu: „Praca bardzo odważna i wyrazista formalnie. Także bardzo innowacyjna w zakresie dyspozycji funkcjonalnych. Zdaniem Jury, bardzo dobrze wpisuje się w filozofię prowadzenia tego typu ośrodka kultury lokalnej. Bardzo dobrze ustawiona kompozycja architektoniczna z dominującą rolą istniejącego schronu i sekwencją poszczególnych funkcji rozsypanych na zasadzie ‘randomplay’.”
Fot. Wyróżnianie: WXCA
Fot. Wyróżnianie: WXCA
Drugie wyróżnienie przypadło w udziale pracowni WXCA. Ich pracę można opisać jako zespół luźno rozmieszczonych bloków funkcjonalnych na wspólnej szynie urbanistyczno-architektonicznej. Jury podkreśliło: „Należy podziwiać niesamowitą konsekwencję w realizacji tego zamysłu oraz jakość jej przedstawienia za pomocą środków graficznych”.
Fot. Wyróżnianie: 81.WAW.PL
Fot. Wyróżnianie: 81.WAW.PL
Dostrzeżona została także propozycja biura 81.WAW.PL. to projekt, który „poprzez duży dziedziniec rozpięty pomiędzy dwoma blokami funkcjonalnymi daje zamawiającemu spory potencjał w organizacji wszelkiego rodzaju wydarzeń plenerowych, także luźno związanych z aktywnościami prowadzonymi w salach”.
Fot. MALWA PROJEKT
Fot. Tomasz Lichota Architekt GAP – Gabinet Projektowy
Fot. VROA ARCHITEKCI
Poza pięcioma nagrodzonymi w II etapie konkursu znalazły się też prace pracowni: VROA ARCHITEKCI; Tomasz Lichota Architekt GAP – Gabinet Projektowy; LUWE ARCHITEKCI Łukasz Węcławski oraz MALWA PROJEKT arch. Joanna Wachowicz.
Źródło: nowezerniki.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej, na polecenie Prezydenta Miasta opracował koncepcję zintegrowan ...
Krakowskie Centrum Muzyki powstaje w Cichym Kąciku, w pobliżu Błoń. Nowoczesna sala koncertowa będzi ...
W malowniczej okolicy, niedaleko Barcelony, w St. Vicenç dels Horts, znajduje się niezwykła realizac ...
Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-...
Krakowskie Centrum Muzyki pows...
Pośród malowniczych małopolski...
Pod Łodzią, w centrum historyc...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz