Introwertyczna szkoła
Data dodania: 16.06.2014 Czas czytania: ~ 6 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 16.06.2014 Czas czytania: ~ 6 min
I nagroda: VROA Architekci, CH+ Architekci
Na ogłoszony zimą tego roku konkurs architektoniczny nadesłano 13 prac. Organizator konkursu, Zarząd Inwestycji Miejskich we Wrocławiu, od uczestników oczekiwał opracowania wizji urbanistyczno-architektonicznej, obejmującej zespół szkolno-przedszkolny wraz z wszystkimi towarzyszącymi tego typu obiektowi funkcjami. Jak można przeczytać w regulaminie konkursu, w ramach zespołu szkolno – przedszkolnego mają powstać: przedszkole 8 oddziałowe z salą wielofunkcyjną dla 200 osób wraz z placem zabaw; szkoła podstawowa dla 1200 uczniów, w tym 44 sale lekcyjne, 4 pracownie komputerowe, biblioteka, sala gimnastyczna i sale gimnastyki korekcyjnej, świetlice; zewnętrzne tereny sportowe: boisko wielofunkcyjne z gumową nawierzchnią z EPDM i do piłki nożnej ze sztucznej trawy, bieżnia ze skocznią, plac zabaw dla dzieci szkolnych; kuchnia z jadalniami dla przedszkola i szkoły. Wokół kompleksu należało też zaplanować ogólnodostępną drogę dojazdową oraz ciągi pieszo-jezdne i rowerowe.
I nagroda: VROA Architekci, CH+ Architekci
Konkursowe zadanie według konkursowego jury najlepiej wypełnił projekt, nadesłany wspólnie przez dwie pracownie: VROA Architekci i CH+ Architekci. Jak można przeczytać w uzasadnieniu jury, praca ta: „w najpełniejszy sposób spełnia założone oczekiwania. Projekt najlepiej z wszystkich rozwiązuje trzy najważniejsze zagadnienia tzn. urbanistykę, funkcje oraz formę. Praca w sposób autorski i przekonujący odpowiada na zadane problemy związane z wielkością szkoły oraz ilością uczniów.
Introwertyczny układ urbanistyczny dzięki dużej powierzchni wewnętrznych atriów daje możliwości rekreacyjno edukacyjne jednocześnie w zrozumiały sposób odnosi się do najbliższego kontekstu.
I nagroda: VROA Architekci, CH+ Architekci
Układ funkcjonalny bardzo klarowny, w sposób czysty i konsekwentny dzieli na strefy przedszkola, szkoły oraz sportu.
I nagroda: VROA Architekci, CH+ Architekci
Konstrukcja układu komunikacyjnego obsługi klas oparta o jednostronne korytarze kreuje strefy wypoczynku o wysokim poziomie funkcjonalnym i przestrzennym, oraz w prosty sposób rozładowuje zagęszczenie uczniów podczas przerw, co w tak dużej szkole jest ogromnym atutem. Zaproponowany układ umożliwia również podział dzieci na grupy wiekowe.
Za wartość dodaną można uznać możliwość stworzenia zewnętrznej strefy konsumpcyjnej w małym patio. Na uwagę zasługuje również ciekawie rozwiązany hol wejściowy. Przestronny, dobrze doświetlony czytelnie łączy dwie strefy wejściowe, wewnętrzne atrium, jadalnie oraz strefę biblioteki i świetlicy, dzięki wykorzystaniu układu antresolowego. Otwarty układ szatni w holu daje możliwość kontroli i bezpieczeństwa dla uczniów szkoły.
I nagroda: VROA Architekci, CH+ Architekci
Elewacje budynku zaprojektowane w sposób konsekwentny, skromny ale jednocześnie elegancki dobrze nawiązują dialog z otoczeniem. Dzięki dużej ilości przeszkleń oraz stonowanej kolorystyce rolę dynamicznej, kolorowej elewacji przejmą jej użytkownicy”.
II nagroda: Maćków Pracownia Projektowa
Drugą nagrodę otrzymała Maćków Pracownia Projektowa „za ciekawą próbę wykorzystania promienistego rzutu budynku. Sąd wysoko ocenił powiązanie z otoczeniem. Zagospodarowanie terenu wokół budynku szkoły i terenu przyległego, uznano za największy walor projektu ,wypełniający autorskie założenia. Za szczególną wartość uznano wykorzystanie przestrzeni publicznej, jakim jest wejście do szkoły, przez powiązanie jej z terenem rekreacyjnym przyległego stawu. Zastosowany detal architektoniczny został podporządkowany formie jednak nie wykorzystuje jej dużego potencjału prowokującego wręcz do bardziej indywidualnych rozwiązań.
II nagroda: Maćków Pracownia Projektowa
Przyjęty przez autorów, znany już z innych europejskich realizacji układ budynku, nie rozwiązuje jednak problemu funkcjonalnego tak dużej szkoły. Dobrze dobrane proporcje skrzydła wschodniego i jego połączenie z dobrą strefą wejściową nie zostały wykorzystane w pozostałej części szkoły, opartej na jednym korytarzu. Wątpliwości budzi także projekt przedszkola ograniczający integracyjny aspekt procesu wychowawczego”.
III nagroda: pracownia projektowa Piotra Hardeckiego
III nagroda: pracownia projektowa Piotra Hardeckiego
Trzecią nagrodę wręczono pracowni projektowej Piotra Hardeckiego. Ten projekt doceniono „za zaproponowanie czytelnego układu funkcjonalnego, zakładającego zachowanie skali poszczególnych części obiektu odpowiedniej dla przyszłych użytkowników zespołu. Dobre strefowanie budynku, czytelna komunikacja, trafny podział i rozmieszczenie poszczególnych stref funkcjonalnych ( przedszkole, szkoła, część sportowa). Także układ urbanistyczny, zakładający obsługę komunikacyjną od strony zachodniej, z wyodrębnieniem niewielkiego placu wejściowego i otwarciem się funkcjami uzupełniającymi w stronę stawu , daje nadzieję na wytworzenie przyjaznej przestrzeni publicznej o funkcji rekreacyjnej, powiązanej z nabrzeżem”. W tej koncepcji dostrzeżono też wady: była nią niezbyt adekwatna dla funkcji budynku zaproponowana forma architektoniczna oraz pomysł zlokalizowania przedszkola w gmachu o dwóch kondygnacjach.
Wyróżnienie: Pracownia Architektury Głowacki Tomasza Głowackiego
Wyróżnienie: Pracownia Architektury Głowacki Tomasza Głowackiego
Jury zdecydowało się także jedną z nadesłanych prac nagrodzić wyróżnieniem. To projekt Pracowni Architektury Głowacki Tomasza Głowackiego. Jak tę decyzję uzasadnili jurorzy: „Praca uzyskała wyróżnienie za trafne zdefiniowanie - oraz znalezienie rozwiązania - podstawowego problemu projektowego: zaproponowania takiego układu funkcjonalno- przestrzennego Zespołu Szkolno Przedszkolnego, który w maksymalny sposób ograniczałby niekorzystny efekt skali budynku i planowanej liczby jego użytkowników.
Wyróżnienie: Pracownia Architektury Głowacki Tomasza Głowackiego
Czysta i czytelnie poprowadzona idea podziału szkoły na trzy autonomiczne grona szkolne oraz na wyraźnie wyodrębnione strefy: cichą i głośną, znalazła także satysfakcjonującą formę przestrzenną.
Odmienna niż w większości prac propozycja poprowadzenia obsługi komunikacyjnej od strony wschodniej, pozwoliła na zaprojektowanie części dydaktycznej w układzie rozdzielających bloki klasowe wnętrz otwierających się na zieleń i wodę - co mimo zalet takiego układu dla samego budynku ZSP, w opinii Sądu może stanowić utrudnienie w spełnieniu przez inwestycję funkcji inicjującej zmiany w zagospodarowaniu terenów rekreacyjnych nad stawem, które powinny służyć całej społeczności lokalnej.
Wyróżnienie: Pracownia Architektury Głowacki Tomasza Głowackiego
Projekt nie trafił do grupy prac nagrodzonych, ponieważ oprócz swych niezaprzeczalnych zalet posiadał ciężkie do naprawienia, bez zmiany podstawowego układu, błędy projektowe (niedoświetlenie znacznej części klas, zakres opracowania, przekroczenie zapisów MPZP)”.
Źródło informacji: zim.wroc.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
W czeskich Tvrdonicach powstał kompleks budynków wzniesionych w systemie modułowym. Siedziba firmy E ...
Biały beton i efektowne, rzadko stosowane w obiektach biurowych formy architektury – to budynek Offi ...
20 stycznia 2025 roku symbolicznym wbiciem pierwszej łopaty rozpoczęła się budowa Centrum Himalaizmu ...
Biały beton i efektowne, rzadk...
20 stycznia 2025 roku symbolic...
Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-...
Krakowskie Centrum Muzyki pows...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz