Nagroda Integracyjna BDA-SARP - laureaci
Data dodania: 27.10.2014 Czas czytania: ~ 7 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 27.10.2014 Czas czytania: ~ 7 min
Fot. Peter Behrbom z Uniwersytetu Sztuki w Berlinie
18 października 2014 roku w siedzibie szczecińskiego oddziału SARP, podczas trwającego wówczas w Szczecinie Westivalu – Sztuka Architektury odbył się wernisaż pokonkursowej wystawy laureatów Dorocznej Integracyjnej Nagrody BDA-SARP 2014. Konkurs jest organizowany od ponad 25 lat, wspólnie przez Związek Architektów Niemieckich (Bund Deutscher Architekten, BDA) oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich (SARP). Pierwotnie nagroda nosiła imię patrona konkursu, niemieckiego architekta Waltera Henna , dziś znana jest jako "Polsko-Niemiecka Nagroda Integracyjna BDA-SARP". W tym roku nagrody oficjalnie wręczono w czerwcu, podczas uroczystości w berlińskim Centrum Architektury (Deutsches Architektur Zentrum, DAZ). Przy okazji wernisażu w Szczecinie można było znów spotkać osoby związane z konkursem – na otwarcie wystawy przyjechali bowiem m.in. laureaci nagród, organizatorzy konkursu, jurorzy.
Jak można się dowiedzieć z regulaminu konkursu: „Celem Nagrody jest promocja współpracy i integracji środowiskowej młodych architektów Niemiec i Polski poprzez współzawodnictwo i dyskusję, oraz wystawy na temat architektury, a także wspieranie wzajemnych kontaktów poprzez upowszechnianie efektów działań twórczych”.
Nagroda przyznawana jest za najlepszy projekt dyplomowy magisterski, którego autor uzyskał w roku poprzednim stopień magistra inżyniera architektury, a którego przedmiotem jest środowisko pracy w przyszłości.
Pomysłodawcy nagrody podkreślają, że: „głównym kryterium oceny zgłaszanych do Nagrody projektów jest ich innowacyjny charakter oraz wybitne walory architektoniczne i urbanistyczne zastosowanych rozwiązań, uzyskane w dziedzinie kształtowania środowiska pracy”.
W tym roku nadesłane przez absolwentów niemieckich i polskich uczelni architektonicznych dyplomy oceniało jury w składzie:
arch. An-He Kinzelbach – przewodniczący,
arch. Antje Osterwold,
arch. Elke Reichel,
arch. Jacek Lenart – wiceprzewodniczący,
arch. Ewa Kuryłowicz,
arch. Karol Langie – sekretarz organizacyjny ze strony SARP, bez prawa głosu,
dr Olaf Bahner – sekretarz organizacyjny ze strony BDA, bez prawa głosu,
Do oceny przez jury Komisja Kwalifikacyjna wybrała osiemnaście projektów. Proces ich oceny, połączony z dyskusjami i debatami, odbywał się w trzech etapach; w rundzie trzeciej, w toku dyskusji wyłoniono główną nagrodę, trzy wyróżnienia, oraz jedno wyróżnienie specjalne.
Fot. Peter Behrbom z Uniwersytetu Sztuki w Berlinie
W 2014 roku wartość głównej nagrody wynosiła 2500 euro. Otrzymał ją Peter Behrbom z Uniwersytetu Sztuki w Berlinie. Projekt pt. „Bauvorleistung Alexanderplatz”, powstał pod kierunkiem prof. Alfreda Grazioli, Prof. Alexandry Ranner i Rolanda Meyera.
W uzasadnieniu swojego werdyktu jurorzy napisali: „Koncepcja zaprezentowana w pracy jest bardzo dojrzała, przygotowana z uwzględnieniem wielu dobrze wybranych czynników wpływających na rozwój wielkiego miasta. Chociaż zaprezentowany sposób myślenia ma swoje precedensy, w tym przypadku został przeprowadzony nie dość, że z dużą wiedzą, ale także z dużą dozą świeżości w podejściu. Przyszłość architektury w Europie to właśnie działanie w otoczeniu, które już zostało ukształtowane, w różny sposób, w różnym tempie, w różnych okresach. Alexander Platz w Berlinie jest przykładem przestrzeni, gdzie szybkość zmian na powierzchni była inna, niż pod ziemią, gdzie zachowały się odpowiedniki nieistniejących już struktur powyżej. Praca wzmacnia i wydobywa właśnie ten podziemny element, dając mu nowe życie, i ukazując nową definicję autentyczności w przestrzeni miejskiej. Podziemne miasto objawia się na powierzchni w kilku miejscach, jak grzyby, oznajmiają jego obecność i zapraszają do wnętrz, które zapewniają zróżnicowane funkcje służące społecznej integracji i wielu aktywnościom. Koncepcja jest bardzo dobrze zaprezentowana graficznie, a idea przedstawiona jest bardzo jasno, co także wpłynęło na wybór tej pracy spośród 18 zgromadzonych w finale”.
Fot. Kamil Zdzisław Bzura z Politechniki Białostockiej
Fot. Kamil Zdzisław Bzura z Politechniki Białostockiej
Fot. Kamil Zdzisław Bzura z Politechniki Białostockiej
Trzy regulaminowe wyróżnienia przyznano absolwentom wydziałów architektury z Niemiec, wyróżnienie specjalne powędrowało do rąk jedynego Polaka w gronie nagrodzonych, Kamila Zdzisława Bzury z Politechniki Białostockiej. Jego praca pt. „Teatr na rzece Supraśl” wykonana została pod kierunkiem dr inż. Arch. Jerzego Uścinowicza. Wyróżnienie projekt otrzymał, ponieważ: „Autor prezentuje niekonwencjonalne podejście, którego wynikiem jest niezwykle poetycki projekt pływającego teatru. Projekt ma powściągliwy, a jednocześnie niemal ponadrealny wyraz, który sprawia, ze teatr staje się częścią scenografii. Jury pragnie wyróżnić skromne i wrażliwe środki wyrazu zastosowane w projekcie, które w końcowym efekcie nadają mu duszę. Publiczność w takim teatrze ma szansę w pełni zagłębić się w przedstawienie, stając się jego częścią”.
Fot. Valerie Hoberg, z Leibniz Universität w Hannoverze
Fot. Valerie Hoberg, z Leibniz Universität w Hannoverze
Pierwsze z trzech równorzędnych wyróżnień otrzymała Valerie Hoberg, z Leibniz Universität w Hannoverze, za pracę pod tytułem „One‘s Own Two Walls. Modification And Extension Of The Museum-Storehouse Stralsund”, wykonaną pod kierunkiem Prof. Michaela Schumachera, Prof. Margitty Buchert. Uzasadnienie lauru dla tej pracy brzmi „Praca przekonuje powściągliwymi i najbardziej uzasadnionymi rozwiązaniami dla środowiska zamieszkania. Autorka znalazła sposób na utworzenie zróżnicowanych mieszkań, które nawiązują do historycznej struktury urbanistycznej oraz kontekstu architektonicznego. Projekt reinterpretuje problemy typowe dla współczesnej, a jednocześnie wiecznie aktualnej architektury, operując takimi pojęciami, jak „schronienie w zaciszu”, „tożsamość i obrazowanie”, „komunikacyjna ciekawość”. Praca ukazuje szerokie spektrum dobrych rozwiązań – zarówno na polu uważnego projektowania, jak i rzemieślniczego detalu, osiągając w ten sposób wysoką jakość urbanistyczną i architektoniczną”.
Fot. Sophii Schmidt z Erfurt University of Applied Science
Fot. Sophii Schmidt z Erfurt University of Applied Science
Kolejne wyróżnienie przyznano Sophii Schmidt z Erfurt University of Applied Science za pracę pod tytułem ”Growth and Identity. The documenta Archive as a Growing Memory For The City of Kassel” wykonaną pod kierunkiem Prof. Jutta Bechtholda, Prof. Ulfa Hestermanna i Prof. Philippa Krebsa. Jurorzy uznali ją za wartościową, bo „(...) kreuje znak/symbol nowej struktury miasta, które straciło swoją przestrzennej charakterystykę w raz ze zniszczeniami wojennymi. Zaproponowanie na pl. Karlsplatz w centrum miasta nieustannie rosnącej wieży to decyzja mocna wiążąca się z miastem, tak wizerunkowo, jak i funkcjonalnie. Autorka wizjonersko lokuje w wieży archiwum słynnej, cyklicznej wystawy DOCUMENTA i zakłada, że wraz z rośnięciem zbioru wieża ta wznoszona będzie nieustająco o następne kondygnacje. Symbolizm tego gestu, jego potencjał jest silnie przekonującym uzasadnieniem projektu.
Fot. Marcel Wagner z Bauhaus-Universität w Weimarze
Trzecie równorzędne wyróżnienie przyznano Marcelowi Wagnerowi z Bauhaus-Universität w Weimarze za pracę pod tytułem „Railscape. A journey through the Thuringian Forest”, wykonaną pod kierunkiem Prof. Dipl.-Ing. Heike Büttnera. Oto uzasadnienie jury: „Punktem wyjścia projektu jest udokumentowanie Rezerwatu Biosfery UNESCO w parku krajobrazowym Lasu Turyńskiego i nieczynnych stacji wzdłuż linii kolejowej. Autor proponuje precyzyjną, niemal chirurgiczną strategię pośredniczącą między artefaktami a krajobrazem, służącą zarazem lokalnym społecznościom, poprzez wznowienie ruchu kolejowego i wypełnienie stacji nowym programem, łącząc przy tym ponownie poszczególne miejscowości i wzmacniając turystykę w tym szczególnym regionie”.
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
W czeskich Tvrdonicach powstał kompleks budynków wzniesionych w systemie modułowym. Siedziba firmy E ...
Biały beton i efektowne, rzadko stosowane w obiektach biurowych formy architektury – to budynek Offi ...
20 stycznia 2025 roku symbolicznym wbiciem pierwszej łopaty rozpoczęła się budowa Centrum Himalaizmu ...
Biały beton i efektowne, rzadk...
20 stycznia 2025 roku symbolic...
Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-...
Krakowskie Centrum Muzyki pows...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz