Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Niemożliwe?

 

Czas czytania: ~3 min


QI4tRRNUStVvXA3GZzcsCmt6eQXDJDrRb9Z3KFhj1pNtGnQKsMu4pyyhoRvu_sla.jpg
Wydawałoby się, że w dzisiejszych czasach nie ma kategorii budynków „nie do zbudowania”. Tempo postępu technologicznego sprawia, że wszystko jest możliwe, a rozwiązanie nawet najbardziej skomplikowanych zagadnień technologicznych to tylko kwestia czasu. Historia uczy też, że to, co początkowo wydaje się konstrukcyjnym szaleństwem, jest później podziwiane i, co ważne, zupełnie dobrze funkcjonuje. A jednak nawet na początku XXI wieku są tacy, którzy nie wierzą w potęgę inżynierii…

Co najdziwniejsze, należą do nich władze Rotterdamu – miasta, które lubi o sobie myśleć jak o prekursorze odważnej architektury i w którym na każdym kroku znaleźć można takie właśnie budynki. Tymczasem „wystraszyły się” one projektu nowego, portowego mostu, bo… jest zbyt innowacyjny.
W lutym 2008 r. rada miejska zaprosiła pięć biur architektonicznych do konkursu, którego celem jest wyłonienie koncepcji nowej przeprawy dla pieszych i rowerzystów, który ma powstać w prestiżowej części miasta, w pobliżu wieżowców autorstwa Fostera, Mecanoo, Sizy, OMA, Piano i Cruz y Ortiz oraz mostu Erasmusa, zaprojektowanego przez UN Studio. Przed architektami postawiono ambitne zadanie: Rotterdam chce mostu, który będzie miał śmiałą formę, odpowiednią dla pozycji i intensywnego tempa życia miasta, mostu, który podkreśli jego odważny wizerunek i stanie się jego nowym znakiem rozpoznawczym.

W konkursie biorą udział znane biura architektoniczne: Quist Wintermans z Rotterdamu, Bolles & Wilson z Niemiec i Dissing & Weitling z Danii oraz dwie młode, holenderskie pracownie – ZUS z Rotterdamu i SLA z Amsterdamu. Najwięcej kontrowersji wzbudził projekt tej ostatniej.

Początkowo przedstawiona przez nią propozycja wydawała się władzom Rotterdamu niezwykle innowacyjna, choć jednocześnie bardzo trudna. Poddając w wątpliwość możliwość jej bezpiecznego zrealizowania, poprosiła o więcej szczegółów. Jednak i one nie przekonały miejskich inżynierów, którzy zadecydowali, że zadziwiający most jest zbyt ryzykowny, grozi zawaleniem i należy wykluczyć jego projekt z konkursu. Tak się też stało – 30 października biuro SLA zostało zdyskwalifikowane.

Zaprojektowana przez nich przeprawa wygląda jak rozciągnięta nad powierzchnią wody spokojna, prosta linia. Nic nie zapowiada, że jest to most ruchomy. Ale pięć razy na dzień most się otwiera i długa przeprawa składa się jak ogromne nożyczki, przekształcając się w wysoką na 70 metrów wieżę i umożliwiając przepływanie statków po obu jej stronach. Wizualizację podnoszenia się mostu można zobaczyć na stronie.

Co ciekawe, młodzi architekci z biuro SLA pracowali nad projektem wspólnie z ekspertami z renomowanych firm inżynieryjnych – DHV oraz Delcan. Pierwsza jest potężnym, międzynarodowym przedsiębiorstwem konsultingowym, mającym siedziby w 60 miastach w ponad 30 krajach, druga natomiast to kanadyjska firma, która specjalizuje się w technologiach hydraulicznych. Połączenie wyobraźni młodych architektów z doświadczeniem inżynierów, którzy przełożyli projekt na realne i optymalne rozwiązania technologiczne, wydaje się gwarancją wysokiej jakości i bezpieczeństwa realizacji oraz spełnieniem oczekiwań władz miejskich. Nie brakuje więc opinii, że popełniły one poważny błąd – zrezygnowały z mostu, który Rotterdam właśnie dlatego powinien mieć, że władze boją się go zbudować.

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Architektura dla kultury ludowej
Architektura dla kultury ludowej

Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu – to nowa placówka kultury, powołana przez samorzą ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera