Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Sagrada Familia – opis, wnętrze, architektura

 

Czas czytania: ~5 min


Prezentacja kościoła w Barcelonie

 

Temple Expiatori de la Sagrada Familia (Kościół Świętej Rodziny) jest najbardziej niekonwencjonalnym z europejskich kościołów i jednocześnie wizytówką Barcelony. Inspirowany naturą i nasycony symbolicznym treściami jest największym dziełem Gaudiego.

 

Rozpoczęcie budowy Sagrada Familia

W listopadzie 1883 roku powierzono Antonio Gaudiemu budowę neogotyckiej świątyni, którą rozpoczęto rok wcześniej. W miarę postępu prac, architekt coraz bardziej radykalnie zmieniał projekt, tworząc z czasem własną wizję, szaloną i porywającą. Przez 16 ostatnich lat swego życia, Gaudi prawie nie opuszczał placu budowy. Kiedy jego ciało, po tragicznym wypadku, składano w krypcie kościoła, ukończona była tylko jedna wieża fasady Narodzenia. Pozostałe trzy zrealizowano wkrótce według oryginalnych projektów.

 

Ciągła budowa Sagrada Familia

W latach 40. XX wieku prace podjęto na nowo. Finansowane ze składek publicznych prace ciągle trwają... Gaudi nie budował wież według ściśle określonego planu - raczej tworzył projekty w czasie trwania prac. Na żadnym budynku ślady tego nie są aż tak czytelne jak na Sagrada Familia. Charakterystyczne, że pierwsze rysunki kościoła nic nie mówią o jego konstrukcji, przekazując ogólne wrażenie oraz nastrój planowanego kompleksu.

 

Symboliczne wieże Sagrada Familia

Przykładem nieustannie zmieniającego się, podążającego za nowymi pomysłami, sposobu budowania Gaudiego jest projekt rozbudowy wież, będących symbolem kościoła. Model przewidywał jedną główną wieżę, symbolizującą Jezusa jako głowę Kościoła. Na jej szczycie miał stanąć krzyż przypominający o zbawczym czynie Chrystusa. Dwanaście wież, po cztery na każdej z trzech głównych fasad, miało symbolizować dwunastu apostołów. Gaudi rozpoczął ich budowę od kwadratu. Tworzą one ramę dla trzech portali zdobiących każdą z fasad. Później okazało się, że kolumnowe wieże zbyt mocno wystawały nad portale. Nie spodobało się to budowniczemu i zdecydował się je zaokrąglić. Rezultat jest fascynujący - wieże młodnieją ku górze, nie mając nic wspólnego z czystym historycznie stylem gotyckim. Gaudi w tym przypadku odwołał się do formalnej innowacji zastosowanej już z powodzeniem w Colegio Teresiano.

25SCJrXtoUDVGvLsGYNjrIwBA3MkXq6RsQpMrQs34szRKDrDgtkBO1MK89DF_2sagrada-wieza.jpg

Fasady Sagrada Familia

 Antonio Gaudi każdą z fasad poświęcił jednemu aspektowi działalności Chrystusa. W realistycznych oraz symbolicznych obrazach Jezus pojawia się jako:

  • człowiek na ziemi - fasada wschodnia – Narodzenia,
  • zbawiciel ludzkości - fasada zachodnia - Pasji,
  • sędzia skazujący na życie lub śmierć w dniu sądu ostatecznego - fasada południowa - Chwały (Glorii).

 

Z planowanych trzech - Gaudi sam daleko dopracował jedynie wschodnią fasadę. Reszta egzystuje tylko w postaci planu i gipsowego modelu (zniszczonego przez pożar podczas wojny domowej w Hiszpanii i później zrekonstruowanego). Wybór fasady "bożonarodzeniowej" miał swoje przyczyny. Mimo wielu namów, aby rozpocząć od budowy Fasady Pasji, Gaudi wybrał Fasadę Narodzenia tłumacząc to tym, iż temat męki Pańskiej mógłby odstraszyć ludzi. Możliwe, że miał rację.

 

Portal Miłości Sagrada Familia

Centralny portal fasady - Portal Miłości (największy) przedstawia narodziny Chrystusa oraz symbol miłości - pelikana. Po lewej Portal Nadziei ukazujący dwa straszne wydarzenia z dzieciństwa Jezusa: morderstwo dokonane na dzieciach Heroda oraz ucieczkę do Egiptu. I wreszcie na prawo od głównego portalu Brama Wiary zilustrowana odpowiednimi scenami z Biblii - objawieniem aniołów, Jana Chrzciciela wygłaszającego swoje proroctwa, Jezusa tłumaczącego uczonym w piśmie właściwy sens ich przekazów.

Te optymistyczne motywy wyryte na wschodniej fasadzie mają symboliczne znaczenie - ze wschodu nadchodzi światło i zbawienie. Historia cierpienia została umieszczona po przeciwległej stronie - tej, po której zachodzi słońce.

 

Elewacja Sagrada Familia

Autorem projektu posępnej elewacji nawy był Josep Maria Subirachsa. Prace nad nią rozpoczęto dopiero w 1954 roku, zakończono w 1985. Jego złowieszczo wyglądające figury wzbudziły wśród społeczności wielkie kontrowersje. Na realizację czeka jeszcze nawa oraz południowa fasada Chwały, według pierwotnych planów mająca pomieścić główne wejście do kościoła, do którego miały prowadzić szerokie odsłonięte schody...

Światło odgrywające w budowlach Gaudiego tak dużą rolę, tu nabrało znaczenia symbolu. Odnosi się to zarówno do przyporządkowania portali kierunkom świata, jak i rozmieszczenia oświetlenia. Planowana wszystko przewyższająca wieża symbolizująca Chrystusa miała nocą być oświetlana reflektorami z dwunastu "wież apostolskich". Jednocześnie krzyż kończący główną wieżę, rzucałby silny snop światła na miasto, ludzkość, a tym samym wyjaśniał słowa Jezusa: "Ja jestem światłością".

UfkatislPFVzuTDdvol3kKHRUjRTz65vZ8shcnuQwKoqP3VNhRwiiZsMxVgS_2sagrada-scho1.jpg

Spiralne schody Sagrada Familia

W każdej z wież 400 wysokich kamiennych stopni wiedzie na górną galerię. Dla tych, którzy tu dotrą krętymi schodami albo windą, nagrodą będą wspaniałe widoki. Po prawej: spojrzenie w głąb wieży, gdzie pośrodku spirali zostawiono miejsce na cylindryczny dzwon. Sagrada Familia jest najlepszym przykładem fundamentalnego odkrycia Gaudiego, że połączenie łuków parabolicznych ze skośnymi filarami utrzyma ciężar nawet dużego sklepienia. Obliczając wytrzymałość kolumn wzorował się na drzewie eukaliptusowym. Nic więc dziwnego, że w nawie głównej kolumny wyglądają jak kamienny las. Odnosi się wrażenie, że skośne filary nie są w stanie wytrzymać spoczywającego na nich ciężaru. Zastosowanie tego typu kolumn dało dodatkowy efekt - nawy kościelne sprawiają wrażenie eterycznej lekkości, zdaje się, że filary nie dźwigają całego ciężaru.

bhANpsa3vV1aMDGePFbHLaI1pYKOpLJiylG8Lc3DYKPYbjdfAhZPn15zD6vF_2sagrada-kryp.jpg

Krypta Sagrada Familia – miejsce pochówku Gaudiego

Kryptę, w której pochowano Gaudiego, zaprojektował pierwszy architekt kościoła, Francesco de Paula Villar i Lozano w 1882 roku. Tutaj zwykle odprawiane są nabożeństwa.


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Dom zerokosztowy
Dom zerokosztowy

Dom zerokosztowy – to projekt pracowni Eureka Architekci. W jego bryle nic nie jest przypadkowe, każ ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 – ogłoszenie wyników
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 – ogłoszenie wyników

Grupa Sztuka Architektury zaprasza na uroczyste ogłoszenie wyników dwunastej edycji Plebiscytu Polsk ...

Webinarium Schüco: Energooszczędne systemy okien i drzwi przesuwnych Schüco PVC w budownictwie mieszkaniowym.
Webinarium Schüco: Energooszczędne systemy okien i drzwi przesuwnych Schüco PVC w budownictwie mieszkaniowym.

Jakie korzyści zapewniają architektom i użytkownikom nowoczesne systemy Schüco z PVC-U? Odpowiedź na ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera