Sagrada Familia – opis, wnętrze, architektura
Data dodania: 01.01.2000 Czas czytania: ~ 7 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 01.01.2000 Czas czytania: ~ 7 min
Prezentacja kościoła w Barcelonie
Temple Expiatori de la Sagrada Familia (Kościół Świętej Rodziny) jest najbardziej niekonwencjonalnym z europejskich kościołów i jednocześnie wizytówką Barcelony. Inspirowany naturą i nasycony symbolicznym treściami jest bezapelacyjnie największym dziełem Gaudiego i jednocześnie budynkiem, o którym mówiło się, mówi i będzie się mówić przez wiele lat.
W listopadzie 1883 roku powierzono Antonio Gaudiemu budowę neogotyckiej świątyni, którą rozpoczęto rok wcześniej. W miarę postępu prac architekt coraz bardziej radykalnie zmieniał projekt, tworząc z czasem własną wizję, szaloną i porywającą. Sagrada Familia była największych projektem architekta, nic więc dziwnego, że postanowił oddać się jej bezgranicznie. Przez 16 ostatnich lat swego życia, Gaudi prawie nie opuszczał placu budowy. Katedra Gaudiego Sagrada Familia była jego oczkiem w głowie i projektem życia. Kiedy jego ciało, po tragicznym wypadku, składano w krypcie kościoła, ukończona była tylko jedna wieża fasady Narodzenia. Pozostałe trzy zrealizowano wkrótce według oryginalnych projektów starając się w ten sposób, jak najdokładniej odwzorować wizję katedry Gaudiego.
W latach 40. XX wieku prace podjęto na nowo. Finansowane ze składek publicznych prace ciągle trwają, przez co wymiary Sagrada Familia ciągle rosną. Gaudi nie budował wież według ściśle określonego planu - raczej tworzył projekty w czasie trwania prac. Na żadnym budynku ślady tego nie są aż tak czytelne, jak na Sagrada Familia. Charakterystyczne, że pierwsze rysunki kościoła nic nie mówią o jego konstrukcji, przekazując ogólne wrażenie oraz nastrój planowanego kompleksu. To wszystko sprawia, że barcelońska Sagrada Familia ma swoją unikalną historię, która dodaje całej konstrukcji dodatkowego smaczku i sprawia, że wizyta w katedrze jest bardzo interesującym elementem zwiedzania Barcelony dla turystów z całego świata. Wiele osób opisuje, że mało jest bowiem na świecie tak nietuzinkowych i odważnych projektów, których budowa opierałaby się na ciągle aktualizowanych założeniach architekta.
Omawiając tak wyjątkowy budynek, jak katedra Sagrada Familia (Barcelona), nie sposób wspomnieć o tym, co ujrzymy w jego środku. Sagrada Familia wyróżnia wyjątkowe wnętrze, które ma symbolizować Jerozolimę. Jest to jeden z przykładów tego, jak duży wpływ na styl Gaudiego miała nauka chrześcijańska. Wszystkie wewnętrzne ściany katedry Sagrada Familia są bogato zdobione, nierzadko odnosząc się w jakiś sposób do Boga. Właśnie dlatego warto odwiedzić katedrę Gaudiego wczesnym rankiem lub późnym popołudniem. Wtedy światło słoneczne jeszcze bardziej podkreśla wyjątkowość wnętrza Sagrada Familia.
Przykładem nieustannie zmieniającego się, podążającego za nowymi pomysłami, sposobu budowania Gaudiego jest projekt rozbudowy wież, będących symbolem kościoła. Model przewidywał jedną główną wieżę, symbolizującą Jezusa jako głowę Kościoła. Na jej szczycie miał stanąć krzyż przypominający o zbawczym czynie Chrystusa. Dwanaście wież, po cztery na każdej z trzech głównych fasad, miało symbolizować dwunastu apostołów. Gaudi rozpoczął ich budowę od kwadratu. Tworzą one ramę dla trzech portali zdobiących każdą z fasad. Później okazało się, że kolumnowe wieże zbyt mocno wystawały nad portale. Nie spodobało się to budowniczemu i zdecydował się je zaokrąglić. Rezultat jest fascynujący - wieże młodnieją ku górze, nie mając nic wspólnego z czystym historycznie stylem gotyckim. Gaudi w tym przypadku odwołał się do formalnej innowacji zastosowanej już z powodzeniem w Colegio Teresiano.
Antonio Gaudi każdą z fasad poświęcił jednemu aspektowi działalności Chrystusa. W realistycznych oraz symbolicznych obrazach Jezus pojawia się jako:
Z planowanych trzech - Gaudi sam daleko dopracował jedynie wschodnią fasadę. Reszta egzystuje tylko w postaci planu i gipsowego modelu (zniszczonego przez pożar podczas wojny domowej w Hiszpanii i później zrekonstruowanego). Wybór fasady „bożonarodzeniowej” miał swoje przyczyny. Mimo wielu namów, aby rozpocząć od budowy Fasady Pasji, Gaudi wybrał Fasadę Narodzenia tłumacząc to tym, iż temat męki Pańskiej mógłby odstraszyć ludzi. Możliwe, że miał rację.
Centralny portal fasady - Portal Miłości (największy) przedstawia narodziny Chrystusa oraz symbol miłości - pelikana. Po lewej Portal Nadziei ukazujący dwa straszne wydarzenia z dzieciństwa Jezusa: morderstwo dokonane na dzieciach Heroda oraz ucieczkę do Egiptu. I wreszcie na prawo od głównego portalu Brama Wiary zilustrowana odpowiednimi scenami z Biblii - objawieniem aniołów, Jana Chrzciciela wygłaszającego swoje proroctwa, Jezusa tłumaczącego uczonym w piśmie właściwy sens ich przekazów.
Te optymistyczne motywy wyryte na wschodniej fasadzie mają symboliczne znaczenie - ze wschodu nadchodzi światło i zbawienie. Historia cierpienia została umieszczona po przeciwległej stronie - tej, po której zachodzi słońce.
Autorem projektu posępnej elewacji nawy był Josep Maria Subirachsa. Prace nad nią rozpoczęto dopiero w 1954 roku, zakończono w 1985. Jego złowieszczo wyglądające figury wzbudziły wśród społeczności wielkie kontrowersje. Na realizację czeka jeszcze nawa oraz południowa fasada Chwały, według pierwotnych planów mająca pomieścić główne wejście do kościoła, do którego miały prowadzić szerokie odsłonięte schody...
Światło odgrywające w budowlach Gaudiego tak dużą rolę, tu nabrało znaczenia symbolu. Odnosi się to zarówno do przyporządkowania portali kierunkom świata, jak i rozmieszczenia oświetlenia. Planowana wszystko przewyższająca wieża symbolizująca Chrystusa miała nocą być oświetlana reflektorami z dwunastu „wież apostolskich". Jednocześnie krzyż kończący główną wieżę, rzucałby silny snop światła na miasto, ludzkość, a tym samym wyjaśniał słowa Jezusa: „Ja jestem światłością".
W każdej z wież 400 wysokich kamiennych stopni wiedzie na górną galerię. Dla tych, którzy tu dotrą krętymi schodami albo windą, nagrodą będą wspaniałe widoki. Po prawej: spojrzenie w głąb wieży, gdzie pośrodku spirali zostawiono miejsce na cylindryczny dzwon. Sagrada Familia jest najlepszym przykładem fundamentalnego odkrycia Gaudiego, że połączenie łuków parabolicznych ze skośnymi filarami utrzyma ciężar nawet dużego sklepienia. Obliczając wytrzymałość kolumn wzorował się na drzewie eukaliptusowym. Nic więc dziwnego, że w nawie głównej kolumny wyglądają jak kamienny las. Odnosi się wrażenie, że skośne filary nie są w stanie wytrzymać spoczywającego na nich ciężaru. Zastosowanie tego typu kolumn dało dodatkowy efekt - nawy kościelne sprawiają wrażenie eterycznej lekkości, zdaje się, że filary nie dźwigają całego ciężaru.
Kryptę, w której pochowano Gaudiego, zaprojektował pierwszy architekt kościoła, Francesco de Paula Villar i Lozano w 1882 roku. Tutaj zwykle odprawiane są nabożeństwa. Pochówek Gaudiego w Sagrada Familia był pięknym zwieńczeniem jego życia, które możemy określić mianem cudownej architektonicznej przygody. Katedra Sagrada Familia w Barcelonie to największy projekt tego architekta, którego los nie dał szansy mu dokończyć.
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Przebudowa modernistycznej willi w Milanówku to projekt pracowni URBAA – urbański architektura & wnę ...
Hasłem czwartej edycji konferencji Architektura o niskim śladzie węglowym był Low tech - high tech. ...
Hasłem przewodnim drugiej edycji naszej konferencji Medycyna w architekturze będzie projektowanie pr ...
Przebudowa modernistycznej wil...
Libra Residence – to luksusow...
Bardzo często słyszy się dziś...
Od listopada 2022 roku mieszka...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz