Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Muzea na peryferiach

 

Czas czytania: ~4 min


Oyj03AwYWP8odHE4omoCyBPKqVOnLtYIJDyZjOKChVs1y9QR6wdOetfCOseW_muzeum1.jpg
Na świecie trwa boom na budowę muzeów. Europa nie pozostaje w tyle. Oto nowe muzea w Stuttgarcie, Metzu i Lyonie Metz - Zainteresowanie architekturą muzeów przekracza dziś zainteresowanie zgromadzonymi w nich obiektami - twierdzą projektanci Ben van Berkel i Caroline Bos z amsterdamskiego zespołu architektów UN Studio. Wiedzą, co mówią. UN Studio zaprojektowało świeżo otwarte muzeum firmy Mercedes Benz w Stuttgarcie w Niemczech, o którym głośno, bo przełamuje stereotypy. O tej potężnej budowli bez kantów (47,5 m wysokości) mówi się, że to więcej niż architektura. Właściwie rzeźba czasoprzestrzenna. Dynamiczna w formie, z doskonale wkomponowanymi eksponatami. We wnętrzu także dominują miękkie linie krzywizn, czyli łukowato wygięte dwie przeplatające się rampy, na których rozstawiono ponad 170 mercedesów, wyprodukowanych w różnych czasach. Ogląda się je z ruchomej perspektywy, przemieszczając po kolejnych kondygnacjach. Przestrzeń zaskakująco rozwija się i zwiedzający ulega złudzeniu, że muzeum obraca się wokół niego. Choć projektanci przyznają, że inspiracje czerpali z trzech źródeł - architektury Nationale galerie w Berlinie Miesa van der Rohe, muzeum Guggenheima w Nowym Jorku autorstwa Franka Lloyda Wrighta i Centrum Pompidou Renzo Piano i Richarda Rogersa - stworzyli oryginalne dzieło o supernowoczesnych rozwiązaniach technicznych. M.in. w razie zagrożenia pożarowego uruchomi się sztuczna trąba powietrzna, sięgająca 40 m wysokości, wypychająca dymy i toksyny na zewnątrz. Budowa muzeum według zwycięskiego konkursowego projektu trwała 3 lata, od 2003 do 2006 roku. Pod chińskim kapeluszem W fazie budowy znajdują się dwa francuskie projekty: Centre Pompidou w Metzu i Muséedes Confluences w Lyonie. Decyzja obudowie Centre Pompidou-Metz to skutek decyzji o decentralizacji polityki kulturalnej Francji. O lokalizacji przesądziło szybkie połączenie koleją TGV Metz - Paryż. A także nadzieja, że nowa filia paryskiego Centre Pompidou wzmocni jego europejskie wpływy, bo Metz leży w pobliżu granicy z Niemcami, Luksemburgiem i Belgią. W ogłoszonym w 2003 roku konkursie na projekt architektoniczny zwyciężyli współpracujący ze sobą od kilku lat Japończyk Shigeru Ban (jeden z najsławniejszych dziś na świecie architektów, pracujący także w Stanach) i Francuz Jean de Gastines. Budowa ruszyła w ubiegłym roku. Projekt przedstawia centrum otoczone ogrodem. Przez szklane ściany budowli widać dobrze wnętrze. Jak głoszą architekci: "Jedną z naszych fundamentalnych idei jest stworzenie budynku znoszącego bariery, oddzielające wnętrze od otoczenia. Wnętrze ma być przedłużeniem publicznej przestrzeni". Główną osią olbrzymiej (8800 mkw.) heksagonalnej konstrukcji będzie 77-metrowa iglica. Jej wysokość ma symboliczne znaczenie. Przypomina, że macierzyste paryskie Centrum Pompidou - jedna z najbardziej awangardowych budowli XX wieku - otwarta została w 1977 roku, w tym roku właśnie obchodzi swoje 30-lecie. Nowemu centrum sztuki oryginalności doda fantazyjny dach - z włókna szklanego pokrytego tworzywem sztucznym (materiały zapewnią bezpieczną dla dzieł temperaturę) - w kształcie chińskiego kapelusza o średnicy do 90m. Ten pomysł Shigeru Banowi podsunął znaleziony przypadkowo w Paryżu autentyczny kapelusz. Wewnątrz zmieszczą się trzy prostokątne galerie. Otwarcie Centre Pompidou-Metz jest przewidziane na 2008 rok. Kryształ z obłokiem Futurystyczne muzeum w Lyonie powstaje w budowanej jednocześnie nowej dzielnicy miasta - Confluence. Będzie to muzeum nauki (techniki, biologii i etyki), usytuowane pośród zieleni w rozwidleniu dwóch rzek: Rodanu i Saony. Otwarcie planuje się na 2008/2009 rok. Twórcami zaprojektowanego z rozmachem gmachu są architekci z wiedeńskiego zespołu Coop Himmelblau: Austriak Wolf Dieter Prix i urodzony w Poznaniu Helmut Swiczynsky, pracujący wspólnie od ponad 20 lat. "Musée des Confluences nie będzie ekskluzywną świątynią dla mieszczańskich intelektualistów, ale miejscem publicznym, gwarantującym powszechny dostęp do wiedzy naszego wieku" - zapowiadają architekci. Jego hybrydyczna architektura składa się z regularnych i nieregularnych brył. Wejściowy hall, zwrócony w stronę miasta, przypomina szklany kryształ. Połączona z nim druga część konstrukcji z metalu i szkła upodabnia się do gigantycznego obłoku czy chmury, przykrywającej powierzchnie wystawowe. Kryształ jest znakiem dzisiejszej wiedzy - przejrzystej i uporządkowanej, a obłok symbolizuje wiedzę przyszłości, nie całkiem jeszcze rozpoznaną. W ten sposób w architekturę wpisana została teraźniejszość i przyszłość nauki. Źódło: Rzeczpospolita
cMJ7AiCTOKXDHu5noj7f7wXW5qrBM1aApAphK6os63taKi6jmsOBYu2WAgdu_muzeum2.jpg
51EBsheT21d7f3kzmZXpuzzPThudK3LlMIZGZjEgnlC4Lhwx0e3blpwG0XGw_muzeum3.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Nagroda Architektoniczna Prezydenta m.st. Warszawy vol. 10 - wyniki konkursu architektonicznego
Nagroda Architektoniczna Prezydenta m.st. Warszawy vol. 10 - wyniki konkursu architektonicznego

To była jubileuszowa, dziesiąta edycja konkursu o Nagrodę Architektoniczną Prezydenta m. st. Warszaw ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera