Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Muzea na peryferiach

 

Czas czytania: ~4 min


Oyj03AwYWP8odHE4omoCyBPKqVOnLtYIJDyZjOKChVs1y9QR6wdOetfCOseW_muzeum1.jpg
Na świecie trwa boom na budowę muzeów. Europa nie pozostaje w tyle. Oto nowe muzea w Stuttgarcie, Metzu i Lyonie Metz - Zainteresowanie architekturą muzeów przekracza dziś zainteresowanie zgromadzonymi w nich obiektami - twierdzą projektanci Ben van Berkel i Caroline Bos z amsterdamskiego zespołu architektów UN Studio. Wiedzą, co mówią. UN Studio zaprojektowało świeżo otwarte muzeum firmy Mercedes Benz w Stuttgarcie w Niemczech, o którym głośno, bo przełamuje stereotypy. O tej potężnej budowli bez kantów (47,5 m wysokości) mówi się, że to więcej niż architektura. Właściwie rzeźba czasoprzestrzenna. Dynamiczna w formie, z doskonale wkomponowanymi eksponatami. We wnętrzu także dominują miękkie linie krzywizn, czyli łukowato wygięte dwie przeplatające się rampy, na których rozstawiono ponad 170 mercedesów, wyprodukowanych w różnych czasach. Ogląda się je z ruchomej perspektywy, przemieszczając po kolejnych kondygnacjach. Przestrzeń zaskakująco rozwija się i zwiedzający ulega złudzeniu, że muzeum obraca się wokół niego. Choć projektanci przyznają, że inspiracje czerpali z trzech źródeł - architektury Nationale galerie w Berlinie Miesa van der Rohe, muzeum Guggenheima w Nowym Jorku autorstwa Franka Lloyda Wrighta i Centrum Pompidou Renzo Piano i Richarda Rogersa - stworzyli oryginalne dzieło o supernowoczesnych rozwiązaniach technicznych. M.in. w razie zagrożenia pożarowego uruchomi się sztuczna trąba powietrzna, sięgająca 40 m wysokości, wypychająca dymy i toksyny na zewnątrz. Budowa muzeum według zwycięskiego konkursowego projektu trwała 3 lata, od 2003 do 2006 roku. Pod chińskim kapeluszem W fazie budowy znajdują się dwa francuskie projekty: Centre Pompidou w Metzu i Muséedes Confluences w Lyonie. Decyzja obudowie Centre Pompidou-Metz to skutek decyzji o decentralizacji polityki kulturalnej Francji. O lokalizacji przesądziło szybkie połączenie koleją TGV Metz - Paryż. A także nadzieja, że nowa filia paryskiego Centre Pompidou wzmocni jego europejskie wpływy, bo Metz leży w pobliżu granicy z Niemcami, Luksemburgiem i Belgią. W ogłoszonym w 2003 roku konkursie na projekt architektoniczny zwyciężyli współpracujący ze sobą od kilku lat Japończyk Shigeru Ban (jeden z najsławniejszych dziś na świecie architektów, pracujący także w Stanach) i Francuz Jean de Gastines. Budowa ruszyła w ubiegłym roku. Projekt przedstawia centrum otoczone ogrodem. Przez szklane ściany budowli widać dobrze wnętrze. Jak głoszą architekci: "Jedną z naszych fundamentalnych idei jest stworzenie budynku znoszącego bariery, oddzielające wnętrze od otoczenia. Wnętrze ma być przedłużeniem publicznej przestrzeni". Główną osią olbrzymiej (8800 mkw.) heksagonalnej konstrukcji będzie 77-metrowa iglica. Jej wysokość ma symboliczne znaczenie. Przypomina, że macierzyste paryskie Centrum Pompidou - jedna z najbardziej awangardowych budowli XX wieku - otwarta została w 1977 roku, w tym roku właśnie obchodzi swoje 30-lecie. Nowemu centrum sztuki oryginalności doda fantazyjny dach - z włókna szklanego pokrytego tworzywem sztucznym (materiały zapewnią bezpieczną dla dzieł temperaturę) - w kształcie chińskiego kapelusza o średnicy do 90m. Ten pomysł Shigeru Banowi podsunął znaleziony przypadkowo w Paryżu autentyczny kapelusz. Wewnątrz zmieszczą się trzy prostokątne galerie. Otwarcie Centre Pompidou-Metz jest przewidziane na 2008 rok. Kryształ z obłokiem Futurystyczne muzeum w Lyonie powstaje w budowanej jednocześnie nowej dzielnicy miasta - Confluence. Będzie to muzeum nauki (techniki, biologii i etyki), usytuowane pośród zieleni w rozwidleniu dwóch rzek: Rodanu i Saony. Otwarcie planuje się na 2008/2009 rok. Twórcami zaprojektowanego z rozmachem gmachu są architekci z wiedeńskiego zespołu Coop Himmelblau: Austriak Wolf Dieter Prix i urodzony w Poznaniu Helmut Swiczynsky, pracujący wspólnie od ponad 20 lat. "Musée des Confluences nie będzie ekskluzywną świątynią dla mieszczańskich intelektualistów, ale miejscem publicznym, gwarantującym powszechny dostęp do wiedzy naszego wieku" - zapowiadają architekci. Jego hybrydyczna architektura składa się z regularnych i nieregularnych brył. Wejściowy hall, zwrócony w stronę miasta, przypomina szklany kryształ. Połączona z nim druga część konstrukcji z metalu i szkła upodabnia się do gigantycznego obłoku czy chmury, przykrywającej powierzchnie wystawowe. Kryształ jest znakiem dzisiejszej wiedzy - przejrzystej i uporządkowanej, a obłok symbolizuje wiedzę przyszłości, nie całkiem jeszcze rozpoznaną. W ten sposób w architekturę wpisana została teraźniejszość i przyszłość nauki. Źódło: Rzeczpospolita
cMJ7AiCTOKXDHu5noj7f7wXW5qrBM1aApAphK6os63taKi6jmsOBYu2WAgdu_muzeum2.jpg
51EBsheT21d7f3kzmZXpuzzPThudK3LlMIZGZjEgnlC4Lhwx0e3blpwG0XGw_muzeum3.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Mały domek ze Studia Otamto
Mały domek ze Studia Otamto

Projekt architektoniczny domku działkowego, jaki dla prywatnej inwestorki stworzyło Studio Otamto po ...

Znamy zwycięzców Plebiscytu Polska Architektura XXL 2019
Znamy zwycięzców Plebiscytu Polska Architektura XXL 2019

2 czerwca 2020 odbyła się uroczysta Gala Online dwunastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL ...

Webinarium Schüco: Poczuj perfekcję Schüco AD UP
Webinarium Schüco: Poczuj perfekcję Schüco AD UP

Zapraszamy na webinarium architektoniczne firmy Schüco: Poczuj perfekcję Schüco AD UP, którego temat ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera