Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Pawilon magnes

 

Czas czytania: ~3 min


4RIF3Ne8olHvc6myA4uCV9V52yicqo6ehuk3Jc6eywzrJxHTVi15Yrf6kjVt_kempe-thill-theater.jpeg
Są w miastach miejsca pozbawione życia. Niby zadbane i czyste, a jednak coś jest z nimi nie tak. Ludzie albo ich unikają, albo mijają, nie zauważając. Nie wystarczy bowiem wyznaczyć plac, aby automatycznie pojawili się na nim ludzie. Trzeba jeszcze zadbać o magnes, który ich tam przyciągnie. Najczęściej rolę tych magnesów pełnią kawiarnie, puby i sklepy. Można jednak podejść do zagadnienia bardziej ambitnie. W centrum Rotterdamu znajduje się Grotekerkplein – spory plac usytuowany między gotycką katedrą Św. Wawrzyńca (Sint Laurenskerk) i kanałem Delftsevaart. Nie ma on długiej historii – powstał dopiero w trakcie modernistycznej rekonstrukcji centrum miasta, niemal doszczętnie zniszczonego podczas drugiej wojny światowej. Mimo centralnej lokalizacji, przez lata nie odgrywał praktycznie żadnej roli w życiu miasta. Nie prowadzą do niego handlowe uliczki, które przyciągałyby ludzi, a sam w sobie jest pustym i nieciekawym, otoczonym budynkami miejscem. W końcu jednak znaleziono sposób na jego aktywizację – zarówno przestrzenną jak i programową. Ma temu służyć pawilon teatralny, który wypełni nieprzyjemną pustkę w tkance miejskiej i przyciągnie ludzi ofertą kulturalną. Jego budowa właśnie się zakończyła. Konkurs na projekt nowej sceny miejskiej został ogłoszony jesienią 2004 r. z inicjatywy klubu rotariańskiego (Rotterdam Rotary Club). Zwyciężyła w nim koncepcja Atelier Kempe Thill, które zaproponowało wzniesienie na placu dużej miejskiej sceny-ramy. Konstrukcja pawilonu jest bardzo prosta – stanowią ją dwa pięciometrowej wysokości rdzenie-pylony wyrastające z półmetrowego podestu i rozpięty między nimi, długi na 30 metrów, dach. Ponieważ nie ma on żadnych innych podpór, pawilon wygląda jak potężna, prostokątna rama. Dwa skrajne słupy są też jego jedynymi ścianami, dzięki czemu scena jest otwarta na przestrzał – na plac i wodę, a spektakle można oglądać z obu stron. Można też umieścić widzów bezpośrednio na scenie. Południowy „pylon” obsługuje kurtynę, która po całkowitym rozwinięciu mierzy 70 metrów. W zależności od rodzaju spektaklu, można jej używać do regulowania wielkości sceny albo przeobrażenia otwartej ramy w całkowicie zamkniętą, intymną przestrzeń. Poruszająca się na wietrze biała tkanina tworzy neutralne tło dla spektakli, a jednocześnie ma podkreślać chwilowość i ulotny charakter wydarzeń artystycznych. Północny rdzeń konstrukcji jest zarezerwowany dla artystów – mieszczą się tam toalety, garderoby, magazyn oraz kuchnia, która może także służyć jako ogólnodostępna kawiarnia. Zaprojektowany przez Atelier Kempe Thill budynek przeciwstawia się wszelkim próbom typologicznej klasyfikacji i prostym kodom programowym. Architekci odrzucili dyktaturę funkcji i ostentacyjny symbolizm, tworząc obiekt, który nie jest przestrzenią „typowo” teatralną i którego forma nie determinuje jedynego słusznego sposobu wykorzystania. Jest monumentalny, a zarazem prosty i dyskretny, poddaje się inwencji użytkowników, stając się ucieleśnieniem idei przestrzeni publicznej i zachęcając mieszkańców do zatrzymania się na nieistniejącym wcześniej w ich świadomości placu.
5YFnaughbyMsihrnmAKUiadcTCLYMOzAZFZ8QDU7usTFFtHtLmWbK6zmnpH0_kempe-thill-theater-2.jpeg
g0931rBgzqa4ao73POkPVNVLuQHcmXEZZmSjJn1GuOx4Y028rkjcMttiYYsY_kempe-thill-theater-3.jpeg
YW5hWWGOz5Y9BRNzwNnkCm526oIvspb60jnh8RD3RXpyMHqkOcuTn2DFxY5y_kempe-thill-theater-5.jpeg
BkXHQoSab9hLf2YLH6dwDFXY7p0qDj3CizY8w53PW7WRwwYDT6eLz1dj8TnR_kempe-thill-theater-6.jpeg
6U6F1NAAg6y6Aq549GeKcobP5431VSf9Fn8b5pT6pdXUhsqSTlP0olmoI8Lv_kempe-thill-theater-7.jpeg
02ff42Rfs0d71UScFis9euySardablqIUuqTLX8gfJtY2Ug8gv00xTp1V6l1_kempe-thill-theater-8.jpeg
4YJV3jHpzVFd3hv4b9AACjbwXFKQmcMD3acmgF3oj9VQCyY7wmBh069i8BsO_kempe-thill-theater-9.jpeg
I1Lkxqb3W3vljhNXzzuFJKcc4Kt67GULI8MDsvpDoMcUT3hzf01w7TAL6PPL_kempe-thill-theater-10.jpeg
itHt73RmmWmbVw9ydKeJLYyCttv81aO5prZOcDKellPCTEC7gDRtEkrsAUVb_kempe-thill-theater-11.jpeg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

Urodziny Szybu Krystyna
Urodziny Szybu Krystyna

Budowa wieży wyciągowej szybu Kaiser Wilhelm II na terenie kopalni węgla kamiennego Hohenzollern zak ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera