Wieża w siatce - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Wieża w siatce

 

Czas czytania: ~3 min


oB3SkVZwALQjHQfXQiJBhZmrr5IvLIpoHnZOf3QYtTQXFAQcxEeFRyueIsUt_sda-wieza-kontroli-lotow-1.jpg

Łódzkie lotnisko przeżywa prawdziwy rozkwit. Nie tylko za sprawą nowych połączeń, ale także – nowych inwestycji. Jednym z elementów projektu rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniskowej – obok nowego terminalu – była ukończona w 2011 r. budowa wieży kontroli lotów. Jej projekt powstał w pracowni SDA – Szcześniak Denier Architekci.

KnvYSePlHo4VOKRCmpMLATtRjGweX7GghzFVQCJiBmDfM22mpkYoMP9amC3g_sda-wieza-kontroli-lotow-5.jpg
ked7w78NPJZSltvTuMijko0Fg9HHy12mLQ9Bn8JHtB8SmyxWxFEh5ouFekAN_sda-wieza-kontroli-lotow-3.jpg

Forma budynku w znacznej mierze została zdeterminowana przez wymagania funkcjonalne i przepisy bezpieczeństwa obowiązujące w tego typu obiektach. Mimo to, architektom udało się nadać mu ciekawy, rzeźbiarski kształt i w prostej bryle oddać dynamikę lotniska.

aE2WbRZeg8aSNFmDt1cZvwP3HNpEm7WY9oBS4rUOgFFjkxwXObhzhR5Q03ia_sda-wieza-kontroli-lotow-2.jpg

Priorytetowym założeniem stało się dla projektantów stworzenie budynku, w którym niska, dwukondygnacyjna bryła mieszcząca część biurową i techniczną będzie płynnie połączona z kilkudziesięciometrową wieżą. By uniknąć efektu zderzenia dwóch nieproporcjonalnych brył, zespoili je specyficznie ukształtowanym dachem, który łagodnie przechodzi z pierwszej kondygnacji w drugą, a następnie łączy się z wieżą. Granice między nimi zaciera dodatkowo pokrywająca cały obiekt blacha cięto-ciągniona.

TfNSYmulf0FGO17jn5INfHApDRsJOP9m4FiSrQO1OhSVihoOZA9dZyxalkAN_sda-wieza-kontroli-lotow-4.jpg
02530FewCVeiJLchygBrAvPOQNEOb2wDZyqBoKfNo84Yb9nBhPIBjLBYiDIG_sda-wieza-kontroli-lotow.jpg

Architekci zrezygnowali z popularnych w 'lotniskowych' obiektach formalnych inspiracji kształtem samolotu. Jednocześnie, dzięki sposobowi ukształtowania elewacji i różnym kątom nachylenia, bryła nawiązuje do dynamiki lotniska. Odchylenie wieży nie było podyktowane jedynie względami estetycznymi – dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe stało się ulokowanie sali operacyjnej jak najbliżej pasa startowego.

l4eBZYvrDORIolWOwhIg5jpOW31lRFYoR8DUvfLkmfZq336KvtuPhbVZZo4R_wieza-przekroj-bb.jpg

Zastosowane wewnątrz obiektu rozwiązania funkcjonalo-przestrzenne podporządkowane zostały dwóm zasadniczym celom: ułatwieniu pracownikom poruszania się po budynku oraz oddaniu we wnętrzach dynamicznego charakteru bryły. To ostatnie dążenie szczególnie wyraźnie widać w holu głównym, gdzie jedną z betonowych ścian zaprojektowano pod kątem, jako kontynuację pochylonej elewacji. W przestrzeniach ogólnodostępnych głównym materiałem jest beton, który podkreśla techniczny charakter budynku.

j1nKAIyIjMska2ncWYpuKyhfpmMjTatwbLUpIbtXp7tXGIypIwDfaUoDsGQ6_wieza-przekroj-cc.jpg
2eu5IycTLBjloa2agTCCzlQKZPgdUny5nLZsvVj0XsiUhu8xJFqua3i1pSHa_wieza-rzut-kondygnacji-5.jpg

Ważnym czynnikiem, który zdeterminował organizację programu funkcjonalnego budynku było zapewnienie bezpieczeństwa i objęcie dokładną kontrolą dostępu pomieszczeń technicznych – przede wszystkim serwerowni i ulokowanej w wieży sali operacyjnej. Z drugiej strony, architekci starali się zapewnić kontrolerom lotu komfortowego środowiska pracy i warunków do odpoczynku. Wysunięty poza obrys elewacji wieży szklany boks pozwolił na powiększenie przestrzeni socjalnej, w której – jak podkreślają autorzy projektu – mogą się oni poczuć jak w zawieszonym w powietrzu domu.

jC7WEVk2zsa6z0CrMf0FYECQx29w8fqz1a4ZdOUIGaEi7FW3rS9QXtk0UPsR_wieza-rzut-parteru.jpg

Budynek Ośrodka Kontroli Ruchu Lotniczego
Lokalizacja: Łódź Lubinek, w rejonie ul. gen. S. Maczka
Architekci: SDA – Szcześniak Denier Architekci
Autorzy: Marek Szcześniak, Maciej Zawadzki, Ewelina Moszczyńska, Krzysztof Puta
Współpraca autorska: Małgorzata Furtas, Dominika Lipiec, Katarzyna Reszka
Architektura wnętrz: Małgorzata Furtas, Dominika Lipiec, Katarzyna Reszka
Konstrukcja: Adam Klimek, Marcin Kocjan
Generalny wykonawca: SKANSKA S.A. Oddział Budownictwa Ogólnego w Łodzi
Inwestor: POLSKA AGENCJA ŻEGLUGI POWIETRZNEJ, ul. Wieżowa, 02-147 Warszawa
Powierzchnia terenu: 5962 m2
Powierzchnia zabudowy: 660 m2
Powierzchnia użytkowa: 1442 m2
Kubatura: 4450 m3
Projekt: 2008-2009
Realizacja: 2010-2011

fot: SDA – Szcześniak Denier Architekci

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Nowa Chmielna w Warszawie – wyniki konkursu na zieloną ulice
Nowa Chmielna w Warszawie – wyniki konkursu na zieloną ulice

Nowa Chmielna – pod tym hasłem władze Warszawy zorganizowały konkurs architektoniczny na projekt mod ...

Recykling energii jako sposób na spowolnienie zmian klimatycznych
Recykling energii jako sposób na spowolnienie zmian klimatycznych

Zapraszamy na cykl dyskusji online o możliwościach spowolnienia zmian klimatu oraz koniecznych przed ...

Webinarium Libet: Jak dbać o betonowe powierzchnie?
Webinarium Libet: Jak dbać o betonowe powierzchnie?

Umożliwiają trwały i estetyczny montaż betonowych elementów, chronią przed szkodliwymi czynnikami, p ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera