Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Flyspot – wieża do lotów

 

Czas czytania: ~3 min


Co kryje w sobie betonowa wieża? Dziś przyjrzymy się obiektowi Flyspot w Warszawie.

 

nBhk4CY1JBpjKshBxLDeSketLXG3DJp6JJhxFz2fOGKg15Yjhh0jLzwDuEdp_lewicki-latak-tunel01.jpg

„To urządzenie spełniania odwiecznego marzenia człowieka – swobodnego unoszenia się w powietrzu, latania niczym ptak” – piszą o tej inwestycji jej pomysłodawcy, pasjonaci latania, Marcin Socha-Jakubowski, Jarosław Dąbrowski i Michał Braszczyński.
 

Flyspot – spełnienie marzeń o lataniu?

20 maja 2014 roku przy autostradowym węźle Warszawa – Zachód, w pobliżu Ożarowa Mazowieckiego stanęła betonowa konstrukcja. Jej dopracowaną formalnie sylwetkę opracowali znani krakowscy architekci, Kazimierz Łatak i Piotr Lewicki. Zaprojektowali oni dynamicznie, wręcz rzeźbiarsko ukształtowaną betonową wieżę, posadowioną na dachu horyzontalnego pawilonu. Dynamikę tego ostatniego podkreśla łamana linia przeszkleń oraz różna wysokość na dwóch przeciwległych końcach. „Budynek Flyspot jest żelbetową konstrukcją o zmiennej grubości ścian i stropów, ma kształt zbliżony do prostopadłościanu o podstawie (33m x 22m) wysokości 38m, w tym 11m pod poziomem terenu. Składa się z wewnętrznej bryły w kształcie rury cylindrycznej utworzonej przez kwadrat (7,5m x 7,5m) o wysokość 32m i szerokość 15m, zawierającej podstawową technologię wertykalnego tunelu wiatrowego. Wokół niej są spiralnie rozłożone pomieszczenia (3-4,5m szerokości), takie jak: recepcja, pokoje biurowe i hotelowe, sale konferencyjne, sanitariaty, przebieralnie, które są dostępne z holu, poprzez pochylnię prowadzącą do hali lotów” – można przeczytać w opisie inwestycji.

EWuTimpCtvbbarm3Z2KLVc9ffx7xRj6WDzttLok3PlMdD1ULyR1rQehBCugX_lewicki-latak-tunel02.jpg

Co inspirwało twórców Flyspot?

Forma architektoniczna została zainspirowana kształtem latawców oraz... unoszących się na wietrze foliowych reklamówek z supermarketu. Początkowo projektanci wieży chcieli jej elewacje wykonać z tkaniny technicznej, jednak względy techniczne, akustyczne, i ekonomiczne ostatecznie doprowadziły d tego, że gmach wzniesiono z żelbetu. Jak podkreślają inwestorzy, ten budulec „pozwolił na wprowadzenie dodatkowych funkcji i także, dzięki swojej masie, dał stabilną strugę powietrza, co zapewnia stałe, optymalne warunki użytkowania i czyni ten obiekt wyjątkowym pośród innych powstałych w Europie”.

61Ta8rFqduGAczG1ykxvcrCtT7w5uDKrFuVQd0G2ySjF636gQkuRMY0WyQB6_lewicki-latak-tunel04.jpg

Ten oryginalny, wyrazisty budynek poza pomieszczeniami pomocniczymi kryje halę lotów – pionowy tunel o średnicy 4,5 metra, o zamkniętym obiegu powietrza, na dnie którego stoją wentylatory, wytwarzające strumień powietrza o prędkości dochodzącej do 310 km/h. Dzięki tym wentylatorom przeciętnej wagi dorosły człowiek może tu unieść się na wysokość od kilku do kilkunastu metrów.

Tunel aerodynamiczny Flyspot w Warszawie ma służyć przede wszystkim rekreacji: amatorzy mniej typowych sportów mogą tu latać bez użycia żadnego dodatkowego osprzętu. Poza tym jednak obiekt może służyć do treningów profesjonalnych sportowców, czy np. służb specjalnych.

wKqvljIJfMqZ0P4WZ7M9BvOFIqw6jDl2gXcTjKJs6Nsil32b2S1qWdwbOWSu_lewicki-latak-tunel03.jpg

Tunel aerodynamiczny Flyspot to pierwszy tego typu obiekt w Polsce. Wyposażony w najnowsze urządzenia techniczne jest zarazem jednym z najnowocześniejszych na świecie.

Tunel aerodynamiczny Flyspot
Lokalizacja: węzeł Warszawa – Zachód, okolice Ożarowa Mazowieckiego
Inwestorzy: Marcin Socha-Jakubowski, Jarosław Dąbrowski i Michał Braszczyński
Projektanci: Lewicki Łatak Architekci
Realizacja: 2014
Koszt inwestycji: 23 mln zł
Źródło ilustracji: flyspot.com


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Prezent od architekta
Prezent od architekta

Architekci nie projektują tylko budynków. Czy to dla odmiany i rozrywki, czy namówieni przez różne f ...

Projekt przedszkola z cegły
Projekt przedszkola z cegły

Wśród realizacji architektonicznych nominowanych w konkursie Brick Award znalazły się obiekty o bard ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji

Przed nami dwunasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wspólne architekto ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera