Flyspot – wieża do lotów
Data dodania: 30.09.2014 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 30.09.2014 Czas czytania: ~ 3 min
Co kryje w sobie betonowa wieża? Dziś przyjrzymy się obiektowi Flyspot w Warszawie.
„To urządzenie spełniania odwiecznego marzenia człowieka – swobodnego unoszenia się w powietrzu, latania niczym ptak” – piszą o tej inwestycji jej pomysłodawcy, pasjonaci latania, Marcin Socha-Jakubowski, Jarosław Dąbrowski i Michał Braszczyński.
20 maja 2014 roku przy autostradowym węźle Warszawa – Zachód, w pobliżu Ożarowa Mazowieckiego stanęła betonowa konstrukcja. Jej dopracowaną formalnie sylwetkę opracowali znani krakowscy architekci, Kazimierz Łatak i Piotr Lewicki. Zaprojektowali oni dynamicznie, wręcz rzeźbiarsko ukształtowaną betonową wieżę, posadowioną na dachu horyzontalnego pawilonu. Dynamikę tego ostatniego podkreśla łamana linia przeszkleń oraz różna wysokość na dwóch przeciwległych końcach. „Budynek Flyspot jest żelbetową konstrukcją o zmiennej grubości ścian i stropów, ma kształt zbliżony do prostopadłościanu o podstawie (33m x 22m) wysokości 38m, w tym 11m pod poziomem terenu. Składa się z wewnętrznej bryły w kształcie rury cylindrycznej utworzonej przez kwadrat (7,5m x 7,5m) o wysokość 32m i szerokość 15m, zawierającej podstawową technologię wertykalnego tunelu wiatrowego. Wokół niej są spiralnie rozłożone pomieszczenia (3-4,5m szerokości), takie jak: recepcja, pokoje biurowe i hotelowe, sale konferencyjne, sanitariaty, przebieralnie, które są dostępne z holu, poprzez pochylnię prowadzącą do hali lotów” – można przeczytać w opisie inwestycji.
Forma architektoniczna została zainspirowana kształtem latawców oraz... unoszących się na wietrze foliowych reklamówek z supermarketu. Początkowo projektanci wieży chcieli jej elewacje wykonać z tkaniny technicznej, jednak względy techniczne, akustyczne, i ekonomiczne ostatecznie doprowadziły d tego, że gmach wzniesiono z żelbetu. Jak podkreślają inwestorzy, ten budulec „pozwolił na wprowadzenie dodatkowych funkcji i także, dzięki swojej masie, dał stabilną strugę powietrza, co zapewnia stałe, optymalne warunki użytkowania i czyni ten obiekt wyjątkowym pośród innych powstałych w Europie”.
Ten oryginalny, wyrazisty budynek poza pomieszczeniami pomocniczymi kryje halę lotów – pionowy tunel o średnicy 4,5 metra, o zamkniętym obiegu powietrza, na dnie którego stoją wentylatory, wytwarzające strumień powietrza o prędkości dochodzącej do 310 km/h. Dzięki tym wentylatorom przeciętnej wagi dorosły człowiek może tu unieść się na wysokość od kilku do kilkunastu metrów.
Tunel aerodynamiczny Flyspot w Warszawie ma służyć przede wszystkim rekreacji: amatorzy mniej typowych sportów mogą tu latać bez użycia żadnego dodatkowego osprzętu. Poza tym jednak obiekt może służyć do treningów profesjonalnych sportowców, czy np. służb specjalnych.
Tunel aerodynamiczny Flyspot to pierwszy tego typu obiekt w Polsce. Wyposażony w najnowsze urządzenia techniczne jest zarazem jednym z najnowocześniejszych na świecie.
Tunel aerodynamiczny Flyspot
Lokalizacja: węzeł Warszawa – Zachód, okolice Ożarowa Mazowieckiego
Inwestorzy: Marcin Socha-Jakubowski, Jarosław Dąbrowski i Michał Braszczyński
Projektanci: Lewicki Łatak Architekci
Realizacja: 2014
Koszt inwestycji: 23 mln zł
Źródło ilustracji: flyspot.com
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kolumbijskie biuro ALH Taller de Arquitectura lubi chować swoje dzieła za tropikalną zielenią. W hot ...
Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2024 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...
Pod pojęciem HoReCa w architekturze kryje się wszystko, co wchodzi w zakres usług oraz działań aranż ...
Kolumbijskie biuro ALH Taller...
House X, zaprojektowany przez...
Nowoczesne budownictwo drewnia...
Pracownia Architecthor - Krzys...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz