Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Most na minimalu

 

Czas czytania: ~2 min


cCXB1SZadbEfscIIodkj47emelS1XrmCUtnrmgRjPnQV5bI9yFLgjabYP0iN_rabobrug.JPG
W czasach, kiedy architektoniczny świat goni za sensacją i poszukuje coraz bardziej spektakularnych rozwiązań, miłą odmianą są minimalistyczne obiekty, których siła tkwi w prostocie i funkcjonalności. Taki właśnie będzie most, który w ciągu trzech lat ma powstać w pobliżu głównego dworca kolejowego w Utrechcie. O budowie pieszo-rowerowej przeprawy nad linią kolejową przebiegającą przez centrum miasta mówiło się w Utrechcie od dawna – jest to jedyny sposób, by połączyć dwie ważne, rozdzielone torami dzielnice. W ogłoszonym przez władze miejskie konkurs na projekt mostu zwyciężyła koncepcja holenderskiego biura Cepezed, które zaproponowało przyjazny dla użytkowników i łatwo dostępny obiekt o niezwykle prostej i smukłej sylwetce. Kluczowym dla jego formy rozwiązaniem jest prosty układ, w którym punkty dostępu na most pokrywają się z elementami konstrukcyjnymi. Połączone z platformami podpory-wejścia są bardzo gęsto rozmieszczone – odległość między nimi nie przekracza 25-30 metrów – w związku z czym, mimo że most będzie miał 275 metrów długości, nie będzie konieczne użycie ciężkich, masywnych elementów nośnych. W charakterystyczny sposób architekci zaprojektowali wejścia na przeprawę przy obu jej końcach. Ze względu na to, że znajdą się one w ruchliwych częściach miasta, gdzie nie ma miejsca na spokojnie wznoszące się rampy, zaproponowali ruchome chodniki, które będą wwozić pieszych i rowerzystów na most i z niego zwozić. Kolejną cechą wyróżniającą Rabobrug będzie biegnący przez jego środek rząd drzew, dzięki któremu most stanie się wizualnym przedłużeniem prowadzących do niego alei, wpisując się w zastaną tkankę miejską. Poza tym drzewa sprawią, że korzystanie z niego będzie przyjemniejsze, a nowa przestrzeń publiczna zyska na jakości. W nocy przeprawa będzie iluminowana, ale architekci zdecydowali się na bardzo skromne oświetlenie – bez olśniewającej feerii barw, ale za to spokojne i eleganckie. Zaprojektowana przez Cepezed przeprawa ma być wykonana z elementów prefabrykowanych, które na miejsce przeznaczenia będzie można bez problemu dostarczyć koleją. Dzięki temu, most może być zbudowany szybko i praktycznie bez zakłócania regularnego ruchu kolejowego. Budowa Rabobrug będzie kosztować około 14,5 miliona euro. Część tej kwoty – 8,6 miliona – przekaże Rabobank, holenderska instytucja finansowa, której siedziba znajduje się przy jednym z końców projektowanego mostu. Pozostała suma będzie pochodzić z budżetu miasta. Ukończenie budowy mostu planowane jest na pierwszy kwartał 2012 r.
GzM1CNJ8Ycr7ycYsGNEkpbnRAReOJwOCi99UOKqcQQ6WICDPIFwHy9xOhcvz_rabobrug-2.JPG
houZz2hUZLppiPZ1Ru1Qvbw9gr0eGvT7aH0QxdwZEe9QeVPXI5IssJOF2x06_rabobrug-3.JPG
TEwff8ptDHLBYMwn5c2cqDTRWqD2dO13SOleweusAWuHSFxNm5xLR3BQW9ag_rabobrug-4.JPG
7TQ5qBNAit48NpfBY3jwnDXS6Q9C9cFI1COyyPbkJiLomyD0nsDathR7MlqV_rabobrug-5.JPG
NKQQjyHVqDhSmt2VU1A9JRzfIgT2ljo4TRkSPMsF7tqzlApmwXqcNGvdMExF_rabobrug-7.jpg
lKIhF8eknkmiGKrc0uQJz9Edw1Fvl7O8o7xztWyMlMZWuT1dfj4liGemh0Ba_rabobrug-8.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Urodziny Szybu Krystyna
Urodziny Szybu Krystyna

Budowa wieży wyciągowej szybu Kaiser Wilhelm II na terenie kopalni węgla kamiennego Hohenzollern zak ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera