Imre Makovecz - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Imre Makovecz

 

Czas czytania: ~2 min


Imre Makovecz

 

9t8GmfSsKFPCDqF43xvYnz4r8ZP73nuDTPhfQaIANFKhJSFvvJ9T0hjdURrh_makovecz.jpg
Imre Makovecz urodził się 20 listopada 1935 r. Architekt węgierski. W 1959 r. ukończył Wydział Budownictwa i Transportu Politechniki w Budapeszcie, a następnie pracował w miejskich biurach projektowych BUVÁTI (1959-52), SZÖVTERV (1962-71) w Budapeszcie. Jego wczesne prace takie jak Csákányosi Tavern (1968), Tatabánya, wskazują na inspiracje Frankiem Lloydem Wrightem i Rudolfem Steinerem. Po 1969 r. wraz z innymi, zaczął studiować ruchy narodów i ich przestrzenne zasięgi, na tych studiach oparł następujące projekty: pracę konkursową „Przestrzeń minimalna” (1972, niezrealizowany) i wnętrze kaplicy pogrzebowej, z Gáborem Mezei, (ur. 1935), Cmentarz Farkasréti – Budapeszt. Pracując w miejskim biurze VÁTI (1971–7) zaprojektował Centrum Kulturalne (1974-7) w Sárospatak, jeden z najbardziej oryginalnych powojennych budynków na Węgrzech. Ma on kształt litery U inspirowany urbanistycznym kontekstem. Ten częściowo dwukondygnacyjny budynek jest zdominowany faliście ukształtowanym, pokrytym dachówką dachem. Motywy w kształcie oczu, znajdujące się na balkonach usytuowanych nad wejściem głównym, podkreślają centrum elewacji. Konstrukcja dachu jest drewniana i podparta wyrastającymi z kolumn belkami przypominającymi gałęzie wyrastające z pnia drzew. Makovecz zajmował się także węgierską kulturą ludową i twórczością Ödöna Lechnera i Károlya Kósa. Centrum sportowe (1977–9), Visegrád, jest nieskomplikowane, posiada wygięty kształt, drewnianą konstrukcję i czerpie z ornamentyki ludowej. Odrzucając wyobcowanie i bezosobowość XX wiecznej architektury Makovecz stwarza unikalną, opartą głównie na drewnie architekturę inspirowaną człowiekiem i formami natury. Wykorzystuje on nawet pnie drzew do podtrzymania konstrukcji w Centrum Kultury (1981), Zalaszentlászló, i willi Gubcsi (1986), Budapeszt. Wygłasza wykłady w Stowarzyszeniu Architektów Węgierskich w Budapeszcie w (1971–3, 1982–4, 1986–8) a w 1984 rozpoczyna niezależną praktykę w zespole Makona, z Ágnes Kravár (ur. 1948) i Ervin Nagy (ur. 1950). Makovecz zaprojektował wiele wiejskich ośrodków kultury, kościoły takie jak kościół luterański (1986–90), Siófok, i rzymsko katolicki (1988–90), Paks, oraz węgierski pawilon wystawowy (1990–92) na Expo’ 92 w Sewilli.
2EO8qz3PWSmF2AhlQrKaI7nL5HogiGXdqdIqXHz302AytI0TPwUTxwq91xZu_makoveczsarospatak.jpg
kZKDJckve4OUEcY4VM0bDdpopHOpZcc0Pk5n00gB0UhJr0mmTaxFDOClniwC_makoveczwillapete.jpg
eydJWtBMEngNgEzHCqxxdcezAqbfitIuwSfQpMCScccGNHvcutkvbwZrZzgz_makoveczkosciolluteranski.jpg
3gPDqi0XQKTAIpUdN33gODcNWoUG8nexLLAnJB7P1qmAzX539is33LArDiYi_makoveczteatrmako.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Centrum Izabelina – wyniki konkursu architektonicznego
Centrum Izabelina – wyniki konkursu architektonicznego

17 września 2021 roku Gmina Izabelin oraz Oddział Warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich ogł ...

BIM a architektura zrównoważona
BIM a architektura zrównoważona

Technologia cyfrowego modelowania budynków - BIM nie tylko pozwala na bardziej skuteczną i szybszą p ...

Praktyczny wymiar zrównoważonej architektury. Nowoczesna stolarka z PVC-U. Webinarium Schüco
Praktyczny wymiar zrównoważonej architektury. Nowoczesna stolarka z PVC-U. Webinarium Schüco

Zapraszamy na webinarium architektoniczne firmy Schüco, które tym razem będzie poświęcone nowoczesne ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera