Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Imre Makovecz

 

Czas czytania: ~ 2 min


Imre Makovecz

 

9t8GmfSsKFPCDqF43xvYnz4r8ZP73nuDTPhfQaIANFKhJSFvvJ9T0hjdURrh_makovecz.jpg
Imre Makovecz urodził się 20 listopada 1935 r. Architekt węgierski. W 1959 r. ukończył Wydział Budownictwa i Transportu Politechniki w Budapeszcie, a następnie pracował w miejskich biurach projektowych BUVÁTI (1959-52), SZÖVTERV (1962-71) w Budapeszcie. Jego wczesne prace takie jak Csákányosi Tavern (1968), Tatabánya, wskazują na inspiracje Frankiem Lloydem Wrightem i Rudolfem Steinerem. Po 1969 r. wraz z innymi, zaczął studiować ruchy narodów i ich przestrzenne zasięgi, na tych studiach oparł następujące projekty: pracę konkursową „Przestrzeń minimalna” (1972, niezrealizowany) i wnętrze kaplicy pogrzebowej, z Gáborem Mezei, (ur. 1935), Cmentarz Farkasréti – Budapeszt. Pracując w miejskim biurze VÁTI (1971–7) zaprojektował Centrum Kulturalne (1974-7) w Sárospatak, jeden z najbardziej oryginalnych powojennych budynków na Węgrzech. Ma on kształt litery U inspirowany urbanistycznym kontekstem. Ten częściowo dwukondygnacyjny budynek jest zdominowany faliście ukształtowanym, pokrytym dachówką dachem. Motywy w kształcie oczu, znajdujące się na balkonach usytuowanych nad wejściem głównym, podkreślają centrum elewacji. Konstrukcja dachu jest drewniana i podparta wyrastającymi z kolumn belkami przypominającymi gałęzie wyrastające z pnia drzew. Makovecz zajmował się także węgierską kulturą ludową i twórczością Ödöna Lechnera i Károlya Kósa. Centrum sportowe (1977–9), Visegrád, jest nieskomplikowane, posiada wygięty kształt, drewnianą konstrukcję i czerpie z ornamentyki ludowej. Odrzucając wyobcowanie i bezosobowość XX wiecznej architektury Makovecz stwarza unikalną, opartą głównie na drewnie architekturę inspirowaną człowiekiem i formami natury. Wykorzystuje on nawet pnie drzew do podtrzymania konstrukcji w Centrum Kultury (1981), Zalaszentlászló, i willi Gubcsi (1986), Budapeszt. Wygłasza wykłady w Stowarzyszeniu Architektów Węgierskich w Budapeszcie w (1971–3, 1982–4, 1986–8) a w 1984 rozpoczyna niezależną praktykę w zespole Makona, z Ágnes Kravár (ur. 1948) i Ervin Nagy (ur. 1950). Makovecz zaprojektował wiele wiejskich ośrodków kultury, kościoły takie jak kościół luterański (1986–90), Siófok, i rzymsko katolicki (1988–90), Paks, oraz węgierski pawilon wystawowy (1990–92) na Expo’ 92 w Sewilli.
2EO8qz3PWSmF2AhlQrKaI7nL5HogiGXdqdIqXHz302AytI0TPwUTxwq91xZu_makoveczsarospatak.jpg
kZKDJckve4OUEcY4VM0bDdpopHOpZcc0Pk5n00gB0UhJr0mmTaxFDOClniwC_makoveczwillapete.jpg
eydJWtBMEngNgEzHCqxxdcezAqbfitIuwSfQpMCScccGNHvcutkvbwZrZzgz_makoveczkosciolluteranski.jpg
3gPDqi0XQKTAIpUdN33gODcNWoUG8nexLLAnJB7P1qmAzX539is33LArDiYi_makoveczteatrmako.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Antonio Gaudi będzie świętym?
Antonio Gaudi będzie świętym?

Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...

Internauci zdecydowali. Znamy zwycięzców głosowania w plebiscycie Polska Architektura XXL 2024
Internauci zdecydowali. Znamy zwycięzców głosowania w plebiscycie Polska Architektura XXL 2024

Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...

Ceglane dworce odzyskują blask
Ceglane dworce odzyskują blask

Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Sylwetki
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera