Statek wśród gór - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Statek wśród gór

 

Czas czytania: ~3 min


lrpGOYVg0JIQO9xL391nk0KSupGKPu99Fs8yWQ1BMPlnGYyJNDAQktvKT3fh_ad.JPG
Polacy po raz kolejny zyskują uznanie za granicą – tym razem w Japonii. I to na największej plenerowej imprezie artystycznej na świecie. Instalacja stworzona wspólnie przez polsko-litewskiego grafika Stasysa Eidrigeviciusa i dwóch młodych architektów z warszawskiej pracowni A+D – Krzysztofa Kołodziejskiego i Marka Witaszewskiego – jest jedną z kilku prac artystów spoza Japonii, które zostały zrealizowane w ramach Echigo Tsumari Art Triennial (www.echigo-tsumari.jp).
9VUiaqy1E1VcZJnPUWJPN4V6WTYs8XIHlUDwHwruE0aEOd20RftCL2czmVKA_ad-2.JPG
W tym roku japońskie triennale sztuki odbywa się po raz czwarty, jak zwykle przyciągając uwagę twórców, mecenasów, kuratorów i krytyków sztuki współczesnej z całego świata. Instalacja polskiego zespołu znalazła się wśród kilkudziesięciu prac, które zostały wybrane w drodze konkursu spośród 600 zgłoszeń. Po raz pierwszy zostały zaprezentowane 8 sierpnia, a w japońskim krajobrazie pozostaną przez kilkadziesiąt lat. Instalacja „Goście” Krzysztofa Kołodziejskiego, Marka Witaszewskiego i Stasysa Eidrigeviciusa wzorowana jest na historycznej konstrukcji fregat. Tworzą ją trzy 14-metrowe maszty z pomalowanego na biało żelbetu. Do nich zamocowano 33 żagle-plakaty, na których wydrukowano reprodukcje obrazów Stasysa przedstawiających twarze. Ponieważ prowincja Echigo-Tsumari, gdzie praca została zrealizowana, jest rejonem aktywnym sejsmicznie, w którym są również notowane najwyższe roczne opady śniegu w Japonii, konstrukcję powierzono japońskim inżynierom. Autorski opis projektu: Projekt został zrealizowany w regionie Matsudai (prowincja Echigo Tsumari, prefektura Niigata), około 200km na północny-zachód od Tokio. Okolica jest lekko górzysta, a większość pobliskich terenów zajmują pola ryżowe. To krajobraz charakterystyczny dla japońskiej wsi, tradycyjny i daleki od typowych skojarzeń z tym krajem. Maszty stoją w pobliżu lokalnej drogi. Podjeżdżający widzą różne części kolejnych konstrukcji, a kształt statku wydaje się dynamicznie zmieniać. Istnieje wiele możliwych interpretacji pracy, dlatego wywołuje ona różne odczucia i skojarzenia. Tak jak większość prac Stasysa może być uznana za wizualizację abstrakcyjnych konceptów i jest paradoksalna. Z większej odległości sylwetka żaglowca kojarzy się z wolnością i nieograniczoną przestrzenią. Może więc pojawić się zdziwienie, gdy stwierdzimy, że „statek” tkwi w środku górskiego krajobrazu. Gdy zbliżymy się do obiektu, zobaczymy, że maszty są trwale przytwierdzone do ziemi, a twarze na żaglach, czyli załoga, jest uwięziona. To jest pierwszy paradoks. Żaglowce przez stulecia były symbolem podróży i kontaktów międzynarodowych. Japonia była zamknięta dla świata zewnętrznego przez 250 lat. W związku z tym statek z ożaglowaniem w stylu europejskim tkwiący w samym sercu japońskiego krajobrazu może być symbolem jej współczesnej otwartości. Gdy patrzy się na żaglowiec z daleka, wydaje się on samotny. Z bliska widać, że jest „zamieszkany” przez twarze z żagli. Stanowią one załogę, liczną i gadatliwą. Jednak uczucie samotności pozostaje, ponieważ twarze nie widzą się nawzajem i każda dba tylko o siebie. Można również metaforycznie powiedzieć, że statek Stasysa Eidrigeviciusa przypłynął do Japonii. Jego związki z tym krajem były zawsze silne i jest tu bardzo ceniony. Znaczący jest fakt, że w dniu otwarcia Triennale obchodził swoje 60-te urodziny. Życie współczesnego artysty to życie tułacza. Twarze, które wiszą na żaglowcu, też zwiedziły kawał świata na plakatach i wystawach. Teraz wreszcie znalazły miejsce odpoczynku. W końcu ważne jest też to, że lokalni mieszkańcy będą mieli własną galerię pod otwartym niebem. Sztuka nie będzie zamknięta w galerii, ale będzie współgrać z naturą. Stasys Eidrigevicius był zapraszany do udziału w Triennale w latach 1997 i 2000. Jego rzeźba stoi w Tokio-Tachikawa od 1994 roku.
rpfkd2CwBzMhgXFpVmHunmn447Hse9Kg67NrB5hYikz8n5n3n7Enhaxobqaq_ad-3.JPG
L5ZaW4Ep7yDvQPom7TpC0JjqFtxjAmHo65y4sUbrBNk1N1P28AjpsvCp2E5q_ad-4.JPG
krHSTxUNZ9vAgDi1iPjk9rF8npoCfqjRHksfxgEyON05FwvoRn2kaBmMoL2B_ad-5.JPG

Podepnij swój artykuł

tagi

In/Out House - dom otoczony betonowym murem
In/Out House - dom otoczony betonowym murem

W Krakowie zrealizowano interesujący projekt, którego cechą charakterystyczną jest betonowy mur okal ...

Startuje Plebiscyt Polska Architektura XXL 2021 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Startuje Plebiscyt Polska Architektura XXL 2021 - czekamy na zgłoszenia realizacji

Co działo się na polskiej scenie architektonicznej w 2021 roku? Które realizacje pozostawią swój trw ...

Kaplica Ostatniego Pożegnania w Rychwałdzie - prezentacja obiektu
Kaplica Ostatniego Pożegnania w Rychwałdzie - prezentacja obiektu

Zwycięzcą konkursu Salon Architektury 2021 była Kaplica Ostatniego Pożegnania, projekt Jakuba Turbas ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera