Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Statek wśród gór

 

Czas czytania: ~ 3 min


lrpGOYVg0JIQO9xL391nk0KSupGKPu99Fs8yWQ1BMPlnGYyJNDAQktvKT3fh_ad.JPG
Polacy po raz kolejny zyskują uznanie za granicą – tym razem w Japonii. I to na największej plenerowej imprezie artystycznej na świecie. Instalacja stworzona wspólnie przez polsko-litewskiego grafika Stasysa Eidrigeviciusa i dwóch młodych architektów z warszawskiej pracowni A+D – Krzysztofa Kołodziejskiego i Marka Witaszewskiego – jest jedną z kilku prac artystów spoza Japonii, które zostały zrealizowane w ramach Echigo Tsumari Art Triennial (www.echigo-tsumari.jp).
9VUiaqy1E1VcZJnPUWJPN4V6WTYs8XIHlUDwHwruE0aEOd20RftCL2czmVKA_ad-2.JPG
W tym roku japońskie triennale sztuki odbywa się po raz czwarty, jak zwykle przyciągając uwagę twórców, mecenasów, kuratorów i krytyków sztuki współczesnej z całego świata. Instalacja polskiego zespołu znalazła się wśród kilkudziesięciu prac, które zostały wybrane w drodze konkursu spośród 600 zgłoszeń. Po raz pierwszy zostały zaprezentowane 8 sierpnia, a w japońskim krajobrazie pozostaną przez kilkadziesiąt lat. Instalacja „Goście” Krzysztofa Kołodziejskiego, Marka Witaszewskiego i Stasysa Eidrigeviciusa wzorowana jest na historycznej konstrukcji fregat. Tworzą ją trzy 14-metrowe maszty z pomalowanego na biało żelbetu. Do nich zamocowano 33 żagle-plakaty, na których wydrukowano reprodukcje obrazów Stasysa przedstawiających twarze. Ponieważ prowincja Echigo-Tsumari, gdzie praca została zrealizowana, jest rejonem aktywnym sejsmicznie, w którym są również notowane najwyższe roczne opady śniegu w Japonii, konstrukcję powierzono japońskim inżynierom. Autorski opis projektu: Projekt został zrealizowany w regionie Matsudai (prowincja Echigo Tsumari, prefektura Niigata), około 200km na północny-zachód od Tokio. Okolica jest lekko górzysta, a większość pobliskich terenów zajmują pola ryżowe. To krajobraz charakterystyczny dla japońskiej wsi, tradycyjny i daleki od typowych skojarzeń z tym krajem. Maszty stoją w pobliżu lokalnej drogi. Podjeżdżający widzą różne części kolejnych konstrukcji, a kształt statku wydaje się dynamicznie zmieniać. Istnieje wiele możliwych interpretacji pracy, dlatego wywołuje ona różne odczucia i skojarzenia. Tak jak większość prac Stasysa może być uznana za wizualizację abstrakcyjnych konceptów i jest paradoksalna. Z większej odległości sylwetka żaglowca kojarzy się z wolnością i nieograniczoną przestrzenią. Może więc pojawić się zdziwienie, gdy stwierdzimy, że „statek” tkwi w środku górskiego krajobrazu. Gdy zbliżymy się do obiektu, zobaczymy, że maszty są trwale przytwierdzone do ziemi, a twarze na żaglach, czyli załoga, jest uwięziona. To jest pierwszy paradoks. Żaglowce przez stulecia były symbolem podróży i kontaktów międzynarodowych. Japonia była zamknięta dla świata zewnętrznego przez 250 lat. W związku z tym statek z ożaglowaniem w stylu europejskim tkwiący w samym sercu japońskiego krajobrazu może być symbolem jej współczesnej otwartości. Gdy patrzy się na żaglowiec z daleka, wydaje się on samotny. Z bliska widać, że jest „zamieszkany” przez twarze z żagli. Stanowią one załogę, liczną i gadatliwą. Jednak uczucie samotności pozostaje, ponieważ twarze nie widzą się nawzajem i każda dba tylko o siebie. Można również metaforycznie powiedzieć, że statek Stasysa Eidrigeviciusa przypłynął do Japonii. Jego związki z tym krajem były zawsze silne i jest tu bardzo ceniony. Znaczący jest fakt, że w dniu otwarcia Triennale obchodził swoje 60-te urodziny. Życie współczesnego artysty to życie tułacza. Twarze, które wiszą na żaglowcu, też zwiedziły kawał świata na plakatach i wystawach. Teraz wreszcie znalazły miejsce odpoczynku. W końcu ważne jest też to, że lokalni mieszkańcy będą mieli własną galerię pod otwartym niebem. Sztuka nie będzie zamknięta w galerii, ale będzie współgrać z naturą. Stasys Eidrigevicius był zapraszany do udziału w Triennale w latach 1997 i 2000. Jego rzeźba stoi w Tokio-Tachikawa od 1994 roku.
rpfkd2CwBzMhgXFpVmHunmn447Hse9Kg67NrB5hYikz8n5n3n7Enhaxobqaq_ad-3.JPG
L5ZaW4Ep7yDvQPom7TpC0JjqFtxjAmHo65y4sUbrBNk1N1P28AjpsvCp2E5q_ad-4.JPG
krHSTxUNZ9vAgDi1iPjk9rF8npoCfqjRHksfxgEyON05FwvoRn2kaBmMoL2B_ad-5.JPG

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Drewniana rewolucja w centrum Wiednia
Drewniana rewolucja w centrum Wiednia

Nowoczesne budownictwo drewniane w sercu miasta – tak można opisać projekt apartamentu Woody M, zapr ...

Wybierz najlepszą realizację architektoniczną 2024. Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL.
Wybierz najlepszą realizację architektoniczną 2024. Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL.

Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2024 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...

Konferencja HoReCa w architekturze
Konferencja HoReCa w architekturze

Pod pojęciem HoReCa w architekturze kryje się wszystko, co wchodzi w zakres usług oraz działań aranż ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera