Minimal w koronkach - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Minimal w koronkach

 

Czas czytania: ~4 min


L8pji9KW4LPoU3FA4plmoOONDzFyN1V3cOW0i5BMV52EryXdIl5KqOQn7FbB_ip-sztokholm.JPG
Polskie wzornictwo cieszyło się kiedyś na świecie dużym uznaniem. Nie bez powodu – pomijając jego faktyczną jakość, po prostu się nim chwalono, pokazując za granicą najlepsze osiągnięcia polskich twórców. Było tak zarówno w dwudziestoleciu międzywojennym, kiedy do wyposażania wnętrz polskich ambasad zapraszano najlepszych polskich projektantów, np. członków Spółdzielni Artystów Ład, jak i w pierwszych dziesięcioleciach po wojnie. Wszystko wskazuje na to, że po latach stagnacji wracamy do postrzegania wzornictwa jako naszego dobra narodowego i cennego towaru eksportowego. Najwyższy czas. Otwarta we wrześniu 2009 roku nowa siedziba Instytutu Polskiego w Sztokholmie mieści się przy ul. Mosebacke Torg 4, w artystycznej, tętniącej życiem dzielnicy miasta – Södermalm. Chcąc wpisać jej wnętrza w charakter okolicy, tworzący je architekci – Joanna Rochowska-Mazur i Wojciech Mazur z warszawskiej pracowni Soma – postanowili urządzić je meblami zaprojektowanymi przez najlepszych polskich designerów i wyprodukowanymi przez polskich firmy. Stawiając sobie za cel stworzenie żywej wizytówki polskiego designu w kraju o tak bogatej tradycji wzorniczej jak Szwecja, sięgnęli po najciekawsze produkty ostatnich lat – zarówno te masowo produkowane, jak i wytwarzane w niewielkiej ilość egzemplarzy przez samych projektantów. SOMA Architekci Wnętrza Instytutu Polskiego w Sztokholmie to kolejny, po Londynie i Bukareszcie, projekt wnętrz biurowych dla polskiego Instytutu Kultury, jaki powstał w naszej Pracowni. Instytut Kultury Polskiej w Sztokholmie, zwracając się do nas z prośbą o stworzenie projektu wnętrz nowego biura, nakreślił intencję zaprojektowania przyjaznej, nowoczesnej przestrzeni pracy dla 10 osób, niosącej jednocześnie pewne czytelne informacje dla odwiedzających to miejsce. Mieszkający w Sztokholmie pracownicy polskiej placówki chcieli odwrócić stereotypowe widzenie Polaków, polskiej historii i kultury, kojarzące się głównie z PRL-em, konserwatywne i mocno już nieaktualne. Zależało im na pokazaniu współczesnej Polski jako myślącej świeżo, młodo, otwartej na dialog międzykulturowy. Jednocześnie jednak nieodcinającej się od swojej przeszłości i tradycji. Z naszego, jako architektów, punktu widzenia ważne było również, aby wnętrze dobrze spełniało swoją funkcję jako miejsce pracy i przestrzeń użytkowa. Jak w każdym poprzednim projekcie wnętrz biurowych dla kolejnych instytutów ważne dla nas było poprawienie warunków pracy osób tam zatrudnionych, działających na zasadzie agencji impresaryjnej, pracujących w dużym tempie, na dużej ilości materiałów i często nad wieloma projektami jednocześnie. W toku prac projektowych, po wielu dyskusjach z inwestorem, przyjęliśmy jako motyw przewodni dla projektu biura ideę pokazania, że Polska jest krajem nowoczesnym, który jednak z lekkością, dystansem, ale i szacunkiem odnosi się do swojej tradycji. Krajem, który ceni, ale też potrafi wykorzystać kulturę ludową niedosłownie, a jego projektanci potrafią myśleć w sposób praktyczny i użytkowy, a jednocześnie niestandardowo kreatywny. Mając do czynienia z istniejącą przestrzenią wynajętego biura, mieszczącego się na parterze stylowej kamienicy w artystycznej dzielnicy Sztokholmu – Sodermalm, nie mogliśmy się do niej nie odnieść. Koncepcja miała wpisać się też w tradycyjnie minimalistyczny, praktyczny, oszczędny, „biało-drewniany” design kraju, jakim jest Szwecja, przy okazji pokazując, ze polscy projektanci robią rzeczy świetne, pomysłowe i wykonane w nie gorszej, niż szwedzka jakości. Stąd założenia projektowe: architektura wnętrza i meble biurowe, jak biurka, szafy, szafki zaprojektowane zostały jako białe. Pozostałe meble o funkcjach uzupełniających miały wyróżniać się na tym tle kolorem, wzorem, lekką formą, wprowadzać do wnętrza świeżość i lekkość. Po dokonaniu przeglądu wszystkich najnowocześniejszych systemów biurowych, produkowanych w Polsce, wybraliśmy Balma Mixt. Jest to powstający w Polsce we wszystkich fazach, zaprojektowany przez jednego z czołowych polskich designerów, związanego z kilkoma fabrykami Piotra Kuchcińskiego, system bezkonkurencyjnie dopracowany pod względem estetyki. Z naprawdę bogatej już oferty polskich projektantów wybraliśmy następnie tapety z serii Folk Ani Stępkowskiej-Nowak, dywany uznanego już teamu Moho Design (docenionego też na świecie – wyróżnionego m.in. Red Dot Design Award), dębowo-stalowy stół i „dmuchane” stołki „Plopp” Oskara Zięty i krzesła Alterego firmy Iker. We wnętrzach znalazł się też bufet „Emocja” Agnieszki Bartosiewicz, wyróżniony godłem Prodeco – kreatywny, a zarazem użytkowy, fotele Tempest projektu Marka Gawlika dla Ikera, foteliki Mishell autorstwa Piotra Kuchcińskiego dla Noti, a także graficzne stoliki duetu Malafor i wieszaki na ubrania „Tense” grupy Aze Design. Zestawienie w jednym wnętrzu mebli produkowanych masowo przez uznane firmy, jak Iker, Noti czy Balma razem z designerskimi sprzętami w całości projektowanymi, produkowanymi i dystrybuowanymi przez młodych projektantów miało służyć przedstawieniu Polski jako kraju z ogromnym potencjałem, którego może sami często jeszcze nie doceniamy, kraju nowoczesnego, który posiada rozwinięte technologie wytwarzania oraz zwraca uwagę na projekt i promuje swoich twórców. A więc – że mamy wiele do zaoferowania, również w miejscu tak dojrzałym estetycznie jak Szwecja i że możemy stawiać na dialog międzykulturowy zupełnie bez kompleksów. Fot. Bogusław Rawiński
vXybSvkC2e0nhhwhgBmbx1mLAOaylHWu4w9lHxQsKOQEjbG1SL6dNeQWjxFl_ip-sztokholm-2.JPG
bd909SnCsmslaoZ48EjqthPKb31znFMppSNfPfiXSXoJOdSwYR6eYjuANQMh_ip-sztokholm-3.JPG
Y8nFFI9lONsgx3Wyncyexdoqciiumkn2FyrIoYoTJmE6jjpSEpnaPSJlNd2g_ip-sztokholm-4.JPG
EEL7L0B4e8t0YQ4l7P25fDsOoUgdz4wcIhzBFCg1SfwY8Xhn532ZnHHqc8Gt_ip-sztokholm-5.JPG
NduetY2NGtHsWsrCqhq5VpiO1KW3G7Zo09AhA5uc5HaoB1AOLDLiYnP2vEj0_ip-sztokholm-6.JPG
yemtEsNmDCJO3w4QY4TQXYABTawFkz8OGigaZyVmUf2lTQ04TXhmzCghKMlU_ip-sztokholm-7.JPG
3G9nKlZfzF7duC9jTHaFfetzExYn7pz2T4dtEzaKeyXwqpOtBIkExiNFsdoM_ip-sztokholm-8.JPG
JUduO7wcEHhOSU1yg2qdm4mc1LMt8N5dflcN89mAgWO9ONrLZMBvD8pQgcQc_ip-sztokholm-9.JPG

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Przebudowa hotelu Ibis w Tomaszowie Lubelskim wg Mateusza Tańskiego
Przebudowa hotelu Ibis w Tomaszowie Lubelskim wg Mateusza Tańskiego

Pracownia Mateusz Tański & Associates (MTA Architekci) podjęła się niełatwego zadania przebudowy i r ...

Dworzec kolejowy w Paryżu od Kengo Kumy
Dworzec kolejowy w Paryżu od Kengo Kumy

Kengo Kuma swój projekt architektoniczny stacji metra i dworca kolejowego Saint-Denis Pleyel w Pary ...

Biurowiec firmy EXG w Częstochowie od OVO Grąbczewscy
Biurowiec firmy EXG w Częstochowie od OVO Grąbczewscy

Działająca w branży finansowej firma EXG zdecydowała się swoją siedzibę wznieść nie wśród innych biu ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera