Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Lew i Sejima

 

Czas czytania: ~4 min


XN6dloEnaG7WBAK25KNgkEHeg5uVg3Gx9DeRS6K0vcO8uXr843w7hGpCsLjk_sejima.jpg
Kolejne Biennale Architektury w Wenecji zapowiada się wyjątkowo – po długiej przerwie, kiedy kuratorami towarzyszącej mu międzynarodowej wystawy architektonicznej byli krytycy i historycy sztuki, funkcja ta wraca w ręce czynnego architekta.

9 listopada Rada Biennale w Wenecji, której przewodniczy Paolo Baratta, ogłosiła, że dyrektorem sektora architektury i kuratorem 12 Międzynarodowej Wystawy Architektonicznej podczas kolejnego Biennale będzie Kazuyo Sejima. Biennale będzie trwało od 29 sierpnia do 21 listopada 2010 r.

Kazuyo Sejima jest bez wątpienia jedną z najważniejszych postaci współczesnej architektury. Urodziła się w Japonii, w 1956 r. Po praktyce w biurze Toyo Ito, w 1987 r. założyła pierwszą własną pracownię w Tokio, a od 1995 r. wspólnie z Ryue Nishizawą prowadzi jedno z najbardziej cenionych na świecie biur architektonicznych – SANAA. Do ich najbardziej znanych realizacji należy dom mody Christiono Diora w Tokio, New Museum of Contemporary Art w Nowym Jorku, czy tegoroczny pawilon dla Serpentine Gallery w Londynie. Z weneckim Biennale Sejima będzie miała do czynienia nie po raz pierwszy – w 2004 r. jej projekt 21st Century Musem of Contemporary Art w Kanazawie otrzymał Złotego Lwa dla najbardziej znaczącego obiektu na dziewiątej wystawie Biennale, a w 2000 r. była kuratorem prezentowanej w japońskim pawilonie wystawy „City of Girls”. Sejima jest nie tylko czynnym architektem, ale także nauczycielem – wykładała na Princeton University i Politechnice w Lozannie, a obecnie – na Keio University.

Jeszcze nie wiadomo, jaki będzie temat wystawy na przyszłorocznym Biennale, ale Sejima zdradziła kilka problemów, które bierze pod uwagę „Biennale musi być o wszystkim i o niczym, dotyczyć kwestii fundamentalnych, pozostawać w dialogu zarówno z wystawiającymi, jak i zwiedzającymi. Głównym problemem przyszłego Biennale mogą być budynki, atmosfera, jaką tworzą i sposób, w jaki powstają. Ogólnie rzecz ujmując, chciałabym w ten sposób przesunąć ciężar w dyskusji o współczesnej i przyszłej architekturze na sam proces projektowania. Jako że jesteśmy już na dobre zakorzenieni w XXI w., możemy też próbować cofnąć się w czasie, by ocenić ducha teraźniejszości. To mogłoby pomóc w wyjaśnieniu fundamentalnych kwestii współczesnej architektury i nowych relacji, z jakimi wkraczamy w przyszłość. W tym kontekście jednym z potencjalnych punktów wyjścia mogą być granice i adaptacja przestrzeni, przy czym temat ten może dotyczyć zarówno przekraczania granic, jak i ich klarowania. Jest to zagadnienie o tyle istotne, że we współczesnej architekturze granice ulegają przewartościowaniu i stopniowemu złagodzeniu.

Jednocześnie, jest jeszcze jeden wątek, który mnie interesuje – ludzie w architekturze, spotkania w scenerii prywatnej i publicznej, zarówno twórców, jak i użytkowników. To zagadnienie dotykające problemu życia w interakcji ze społecznością. W swojej totalności, Biennale może być zarówno nowym i aktywnym forum dla współczesnych idei, jak i dotyczyć samych budynków.”

Prezydent Biennale, Paolo Baratta: „Wybór padł na jedną z najbardziej uzdolnionych i uznanych reprezentantek pokolenia nowych mistrzów architektury. Generacji, która szukała swojego miejsca w pierwszej dekadzie tego wieku i która często zdobywała doświadczenie w pracowniach mistrzów światowej sceny architektonicznej poprzedniej epoki, traktując ich twórczość jako pożywkę dla własnej działalności. To ważne zjawisko, warte zauważenia jako jedna z najbardziej znaczących cech nowoczesnej epoki w architekturze. Twórczość nowych mistrzów pokazuje kierunek w ewolucji architektury, która nie zasklepiła się w kręgach „starchitektów”, ale przeciwnie – jest żywa i witalna. Spośród tych nowych mistrzów wybraliśmy Kazuyo Sejimę, która w 2004 r. otrzymała Złotego Lwa za najbardziej znaczącą pracę na dziewiątej Wystawie Architektonicznej. Po serii biennale powierzonych krytykom lub historykom sztuki, podjęliśmy decyzję o ponownym przekazaniu tego sektoru w ręce architekta, żeby na pierwszy plan powrócił główny temat, jakim jest jakość architektury.”
Czytaj wywiad z SANAA

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Projekt dla nauki o drewnie
Projekt dla nauki o drewnie

Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis – to jedna z nowych inwestycji planowanych przez władze W ...

Pierwsza edycja konferencji „Kolor w architekturze” za nami
Pierwsza edycja konferencji „Kolor w architekturze” za nami

Dużym zainteresowaniem cieszyła się pierwsza edycja konferencji na temat Evidence Based Design i wyk ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2023 – internauci wybrali najlepsze realizacje minionego roku
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2023 – internauci wybrali najlepsze realizacje minionego roku

Znamy wyniki głosowania internautów szesnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publicznoś ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera