Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Akustyczne piramidy

 

Czas czytania: ~ 2 min


jR8PxtlWwnzla6pMXKo9qibs5gz9xycrBB4rrgbBVvmralDPF6sCHa7xcapj_pavilion-21-mini.jpg
W przyszłym roku na Marstallplatz w Monachium stanie aluminiowy kryształ. To pawilon Opery Bawarskiej, który uświetni monachijski Festiwal Operowy i zapewni dodatkową salę dla 300 miłośników tej dziedziny sztuki. Koncepcję pawilonu nazwanego 21 MINI Przestrzenią Operową przygotowało austriackie biuro Coop Himmelb(l)au. Jak twierdzą sami architekci, jest to jeden z najmniejszych, a zarazem najbardziej ekscytujących i trudnych projektów, nad jakimi pracowali. Przyczynił się do tego rozdźwięk między koniecznością stworzenia obiektu mobilnego z jednej strony, a wymogiem zapewnienia doskonałej akustyki z drugiej. Lekka konstrukcja nie jest najlepszym rozwiązaniem dla budynków pełniących tego typu funkcję, bo brakuje jej niezbędnej fizycznej masy i gabarytów. Podobnie jak w trzech innych zaprojektowanych przez Coop Himmelb(l)au budynkach oper i sal koncertowych – w Chinach, Danii i Hiszpanii – które są w planach lub już w trakcie realizacji, akustyczne walory wnętrza zostały osiągnięte dzięki dwóm rozwiązaniom – zastosowaniu nachylonych ścian i zwiększeniu ilości płaszczyzn. Kolejną strategią projektową Austriaków jest maksymalne zredukowanie dźwięków dobiegających do budynku z zewnętrz. Pawilon, który będzie miał 21 metrów długości, 17 metrów szerokości oraz 6 do 8 metrów wysokości, zostanie usytuowany w taki sposób, żeby jego rozrzeźbiona bryła odbijała i rozpraszała dźwięki niż pełniła funkcję bariery dla odgłosów przejeżdżających w pobliżu samochodów. Narzędziem, które posłużyło architektom do przełożenia idei zwiększającej się ilości płaszczyzn na formę złożonej z piramid aluminiowej struktury, były nowe metody projektowania cyfrowego. Formy pawilonu zostały wygenerowane parametrycznie poprzez nałożenie częstotliwości dźwięków piosenki Jimiego Hendrixa „Scuse me while I kiss the sky…” i opery Mozarta „Don Giovanni”. Stworzony w ten sposób kształt okazał się idealny zarówno pod względem odbijania, jak i pochłaniania dźwięków, a jednocześnie sposób ułożenia poszczególnych elementów bryły zaowocował dynamiczną i spektakularną formą.
S6LhvHy6V81ijqPfSA3EK3cv3oQx3XbDpMfTDO0ZNgrMzJ4xK98KMmCXaYJY_pavilion-21-mini-2.jpg
x8SDuRI72C04L7gvKP9HV6TCQI4TOMnGFhIKIPjY4VPzADv1b4iHd25YZdbu_pavilion-21-mini-3.jpg
bfglkbEg63RHNh5Cwkof8ZZWAGf8qMZCzyOYVv373Mc8DiBBpzNHSj5kAnsO_pavilion-21-mini-4.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Antonio Gaudi będzie świętym?
Antonio Gaudi będzie świętym?

Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...

Internauci zdecydowali. Znamy zwycięzców głosowania w plebiscycie Polska Architektura XXL 2024
Internauci zdecydowali. Znamy zwycięzców głosowania w plebiscycie Polska Architektura XXL 2024

Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...

Ceglane dworce odzyskują blask
Ceglane dworce odzyskują blask

Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera